2020-01-28, 17:06
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jo och trots denna lite udda tysk så har vi inte idag sett något som tyder på att han smittat särskilt många. Det verkar vara väldigt isolerat. Så länge det enbart är några få fall som hålls isolerade så är det ingen fara för oss i Europa.

Ja självklart, men det är lite svårt att se hur det ska kunna upprätthållas. Och jag misstänker som sagt att det kan finns betydligt fler än denne tysk som redan smittats av någon som varit i Kina.

Man måste förstå att det kan ta ett tag innan man inser att smittspridningen är igång när de flesta drabbas av så mild sjukdom att de inte söker vård.
Citera
2020-01-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast nä... Det har gått tillräckligt lång tid för att kunna se att viruset bara ligger runt 2-3% i dödlighet.

Hittills är det ju döda/döda+tillfrisknade som visar på hur många som dör.
De andra är ju frågetecken egentligen (även om jag vet att det inte borde landa så högt som de talen visar nu, för det är för få för att bygga statistiken på egentligen).

Men man kan inte räkna de som blev konstaterat smittade igår som tillfrisknade än. Då blir det också skevt.
Citera
2020-01-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Jag delar din uppfattning om att de åtgärder kina har tagit hjälper att dämpa spridningen rejält.

Det jag ville påvisa var bara att det går ganska fort om det väl får fart i resten av världen.
Passerar man ca 100 konstaterade per land/region så är det ganska allvarligt läge i det landet/regionen om man inte sätter de i karantän.
Jo, men det är rätt ointressant då det knappast kommer hända.
Men ok!
Citera
2020-01-28, 17:10
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja självklart, men det är lite svårt att se hur det ska kunna upprätthållas. Och jag misstänker som sagt att det kan finns betydligt fler än denne tysk som redan smittats av någon som varit i Kina.

Man måste förstå att det kan ta ett tag innan man inser att smittspridningen är igång när de flesta drabbas av så mild sjukdom att de inte söker vård.

Samtidigt är det mycket enklare att hantera enstaka fall än om det dyker upp 200 smittade med även en geografisk spridning. Så just nu är det väldigt lugnt på den fronten.
Citera
2020-01-28, 17:10
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Räknar man lite lågt med antalet bekräftade smittade och döda ökar 35% per dag (best case).

02 feb
smittade 20 430
döda 654

09 feb
smittade 166 960
döda 5 343

16 feb
smittade 1 364 423
döda 43 662

23 feb
smittade 11 150 274
döda 356 809

1 mar
smittade 91 121 719
döda 2 915 895

1 apr
smittade 999 927 999 242
döda 31 997 695 976

jag förstår givetvis att det är många osäkra parametrar men jag tror nog kineserna räknat lite dom med och funderat på att det är nog rätt vettigt att sätta karantän på allt som rör sig om man får mer än ett par hundra bekräftade fall. för nu är det inte mer än en dryg månad med okontrollerat spridande så pratat vi miljoner döda.. teoretiskt är hela jordens befolkning smittade minst 1 gång den 16 mars.

jag är tacksam över att de agerat så kraftfullt för det kan gå fort med inte bara detta virus utan även framtida sorter..

Med samma sätt att räkna kommer alla människor att dö av influensa också förr eller senare. Eller vinterkräksjuka. Eller kikhosta. Eller AIDS. Eller Ebola. Osv osv osv.
Citera
2020-01-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jo, men det är rätt ointressant då det knappast kommer hända.
Men ok!

det får stå för dig att det är ointressant. jag respekterar din åsikt :P
men jag tycker det är intressant. haha
Citera
2020-01-28, 17:12
Moderator
v50s avatar
Danmarks Radio uppger att Danmark har fått sitt första misstänkta fall nu
Citat:
En person i Danmark misstänks vara smittad med coronaviruset, rapporterar Danmarks Radio.
[.....]
Uppgifterna bekräftas av sjukhusledningen för DR Nyheter.
https://www.expressen.se/kvallsposten/forsta-danska-fallet-med-coronaviruset-misstanks/
Citera
Medlem
Citat:
Räknar man lite lågt med antalet bekräftade smittade och döda ökar 35% per dag (best case).

02 feb
smittade 20 430
döda 654

09 feb
smittade 166 960
döda 5 343

16 feb
smittade 1 364 423
döda 43 662

23 feb
smittade 11 150 274
döda 356 809

1 mar
smittade 91 121 719
döda 2 915 895

1 apr
smittade 999 927 999 242
döda 31 997 695 976

jag förstår givetvis att det är många osäkra parametrar men jag tror nog kineserna räknat lite dom med och funderat på att det är nog rätt vettigt att sätta karantän på allt som rör sig om man får mer än ett par hundra bekräftade fall. för nu är det inte mer än en dryg månad med okontrollerat spridande så pratat vi miljoner döda.. teoretiskt är hela jordens befolkning smittade minst 1 gång den 16 mars.

jag är tacksam över att de agerat så kraftfullt för det kan gå fort med inte bara detta virus utan även framtida sorter..

Hyfsat många döda där den 1'a april. 🤣
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Med samma sätt att räkna kommer alla människor att dö av influensa också förr eller senare. Eller vinterkräksjuka. Eller kikhosta. Eller AIDS. Eller Ebola. Osv osv osv.

AIDS och EBOLA är ju faktiskt saker mänskligheten skulle kunna dö ut av om vi ger det rätt förutsättningar. Jag säger inte att det händer. Jag finner det inte heller troligt. Men intressant att se hur fort det kan gå med ett virus med "rätt" förutsättningar.
Citera
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

SLUT CITAT:

Med andra ord. Lev som vanligt. Staten skyddar ju oss.

Jo känns ju väldigt troligt att staten har kontroll och beredskap. "det är luuuungt, vi har hbtqip-certifierade rutiner att gå efter".
Citera
2020-01-28, 17:13
Medlem
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
skiljer sig lite från

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

sen är
https://3g.dxy.cn/newh5/view/pneumonia?
med chrome translate, riktigt bra, om man kikar på vad som händer under real-time broadcast.

vet inte om dem har blivit nämnda,
Citera
2020-01-28, 17:13
Medlem
Citat:
Hittills är det ju döda/döda+tillfrisknade som visar på hur många som dör.
De andra är ju frågetecken egentligen (även om jag vet att det inte borde landa så högt som de talen visar nu, för det är för få för att bygga statistiken på egentligen).

Men man kan inte räkna de som blev konstaterat smittade igår som tillfrisknade än. Då blir det också skevt.
Jag förstår vad du menar men samtidigt så brukar man kunna se ett mönster rätt snabbt på vilka som dör och hur lång tid det tar. Sen kan det givetvis ta längre tid för vissa men det brukar ändå vara inom den angivna procenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in