2020-01-28, 16:31
Medlem
Coronavirusets spridning visualiseras på nätet
Kartan bygger på information från bland annat amerikanska Center of disease and prevention samt från Världshälsoorganisationen. Utbrotten markeras med röda prickar som blir större ju mer intensiv spridningen av viruset är. Kartan har bland annat tagits fram för att motverka spridning av falska uppgifter.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-01-28, 16:33
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Risken är säkert inte jättehög för att just han ska orsaka ett utbrott. Det faktum att han dessutom hade lindrig sjukdom kan också medföra att han inte blev särskilt smittsam. Generellt är det som så att ju mer sjuk en person desto mer bakterier eller virus har man i kroppen.

Dock är det lite oroväckande att kinesiskan som smittade honom var symptomfri.

Sen så har vi såklart det stora frågetecknet: Hur många fler finns det som han? Hur många fler har de sista dagarna åkt på vad de tror är en vanlig förkylning utan att söka vård? Detta utgör ett visst problem när de flesta sannolikt drabbas av rätt mild sjukdom. Vem fan åker till sjukhuset och testar sig för en förkylning? Med det menar jag att risken är överhängande för att viruset kan börja cirkulera och att detta inte upptäcks förrän de första svåra fallen dyker upp på sjukhus.

Fernebo, är du kapabel att läsa det som andra skriver i denna tråden? Eller sänder du bara?
Kinesiskan har diskuterats för länge sedan.
Citera
2020-01-28, 16:34
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Risken är säkert inte jättehög för att just han ska orsaka ett utbrott. Det faktum att han dessutom hade lindrig sjukdom kan också medföra att han inte blev särskilt smittsam. Generellt är det som så att ju mer sjuk en person desto mer bakterier eller virus har man i kroppen.

Dock är det lite oroväckande att kinesiskan som smittade honom var symptomfri.

Sen så har vi såklart det stora frågetecknet: Hur många fler finns det som han? Hur många fler har de sista dagarna åkt på vad de tror är en vanlig förkylning utan att söka vård? Detta utgör ett visst problem när de flesta sannolikt drabbas av rätt mild sjukdom. Vem fan åker till sjukhuset och testar sig för en förkylning? Med det menar jag att risken är överhängande för att viruset kan börja cirkulera och att detta inte upptäcks förrän de första svåra fallen dyker upp på sjukhus.

Med tanke på den mediala uppmärksamheten senaste dagarna, så tror jag många som flygit inom senaste 4 dagarna och råkar känna sig lite krasslig kommer att antingen självisolera sig eller kontakta vården. Särskilt de som varit i Asien.
Citera
2020-01-28, 16:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, om du pratar om A320-planet.
Men 747:an är inte en vanlig reguljär flight.

Så sluta du med.

Vad är det för 747 du pratar om, har den nämnts i tråden?

Dock har en ANA 767 just landat, skulle japanerna plocka hem sitt folk, kan vara det i så fall.
Citera
2020-01-28, 16:37
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Fernebo, är du kapabel att läsa det som andra skriver i denna tråden? Eller sänder du bara?
Kinesiskan har diskuterats för länge sedan.

Jag skrev inte till dig och det jag skrev handlade främst inte om kinesiskan utan om tysken och vad lindrig sjukdom kan innebära. Vad har du själv att tillföra tråden ditt dumma as? Ingenting tydligen.
Citera
2020-01-28, 16:39
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Med tanke på den mediala uppmärksamheten senaste dagarna, så tror jag många som flygit inom senaste 4 dagarna och råkar känna sig lite krasslig kommer att antingen självisolera sig eller kontakta vården. Särskilt de som varit i Asien.

Absolut, men om personer utan symptom kan smitta européer som inte ens tänker på att förkylningen de åkt på kan vara nåt värre, så kan vi ha ett problem. Och det var just detta som var fallet med tysken. Det kan såklart finnas fler såna fall.
Citera
2020-01-28, 16:42
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Absolut, men om personer utan symptom kan smitta européer som inte ens tänker på att förkylningen de åkt på kan vara nåt värre, så kan vi ha ett problem. Och det var just detta som var fallet med tysken. Det kan såklart finnas fler.

Jo och trots denna lite udda tysk så har vi inte idag sett något som tyder på att han smittat särskilt många. Det verkar vara väldigt isolerat. Så länge det enbart är några få fall som hålls isolerade så är det ingen fara för oss i Europa.
Citera
2020-01-28, 16:44
Medlem
Kebbabturkens avatar
Buhu, ett virus skapar panik. No shit. De flesta får panik vid 40 graders feber och tror att de ska dö och belastar sjukvården.

När dödssiffran stiger till 100 000+ ā la plague kan vi börja nojja sönder.
Citera
2020-01-28, 16:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Kika på vilka plan som står på marken.

Är det ett svar på den fråga jag ställer här, eller en kommentar på det jag skriver?

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kan välja på att anmäla ditt inlägg för 0.03, eller fråga vad du menar med Va? Skärp dig, jag frågar vad menar du, varför ska jag skärpa mig?

Jag konstaterar att ett ANA 767 just har landat i Wuhan, några länder var pratat om att flyga hem sina medborgare ifrån Wuhan, vad är konstigt, vad är oklart för dig?

Varför ska jag skärpa mig, får jag inte publicera en händelse och diskutera om det möjligen kan handla om att Japan nu flyger hem sina medborgare ifrån Wuhan?

Jag har inget intresse av att kika på vad som står på marken om jag inte vet vad jag ska leta efter, och varför, och vilken relevans det har.
Citera
2020-01-28, 16:47
Medlem
Räknar man lite lågt med antalet bekräftade smittade och döda ökar 35% per dag (best case).

02 feb
smittade 20 430
döda 654

09 feb
smittade 166 960
döda 5 343

16 feb
smittade 1 364 423
döda 43 662

23 feb
smittade 11 150 274
döda 356 809

1 mar
smittade 91 121 719
döda 2 915 895

1 apr
smittade 999 927 999 242
döda 31 997 695 976

jag förstår givetvis att det är många osäkra parametrar men jag tror nog kineserna räknat lite dom med och funderat på att det är nog rätt vettigt att sätta karantän på allt som rör sig om man får mer än ett par hundra bekräftade fall. för nu är det inte mer än en dryg månad med okontrollerat spridande så pratat vi miljoner döda.. teoretiskt är hela jordens befolkning smittade minst 1 gång den 16 mars.

jag är tacksam över att de agerat så kraftfullt för det kan gå fort med inte bara detta virus utan även framtida sorter..
Citera
2020-01-28, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Buhu, ett virus skapar panik. No shit. De flesta får panik vid 40 graders feber och tror att de ska dö och belastar sjukvården.

När dödssiffran stiger till 100 000+ ā la plague kan vi börja nojja sönder.

Tror du att det är dags att börja noja vid 100k döda så håll dig till din kebab du.
Citera
2020-01-28, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Räknar man lite lågt med antalet bekräftade smittade och döda ökar 35% per dag (best case).

02 feb
smittade 20 430
döda 654

09 feb
smittade 166 960
döda 5 343

16 feb
smittade 1 364 423
döda 43 662

23 feb
smittade 11 150 274
döda 356 809

1 mar
smittade 91 121 719
döda 2 915 895

1 apr
smittade 999 927 999 242
döda 31 997 695 976

jag förstår givetvis att det är många osäkra parametrar men jag tror nog kineserna räknat lite dom med och funderat på att det är nog rätt vettigt att sätta karantän på allt som rör sig om man får mer än ett par hundra bekräftade fall. för nu är det inte mer än en dryg månad med okontrollerat spridande så pratat vi miljoner döda.. teoretiskt är hela jordens befolkning smittade minst 1 gång den 16 mars.

jag är tacksam över att de agerat så kraftfullt för det kan gå fort med inte bara detta virus utan även framtida sorter..
”Osäkra parametrar” är en enorm underdrift. Detta är bara ren skitsnack.

Dödligheten är bara runt 2-3% och sen kommer viruset knappast spridas ohämmat. Viruset smittade mest från själva ursprungskällan och inte mellan människor.

Vi har att vänta på sin höjd 1000-2000 pers.
SARS som var dödligare rent procentuellt (runt 10%) skördade 750 liv.

Så paniken är rätt överdriven om du frågar mig
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-28 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in