2020-01-28, 15:20
Medlem
notknapparens avatar
Advokat IB i NA:
[...]" Det finns en hel del att säga om materialet men det gör vi inte nu utan spar till huvudförhandlingen."[...]
https://www.na.se/artikel/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit

Detta har han sagt vid annat tillfälle.

Jag misstänker att han tänker sänka utredningen och visa på brister som gör utredningen osäker.
Vet inte vad han har i kikaren, men man kan ju börja med den första tidens missar med att man inte hittade kroppen...

Vad det kan ha inneburit för att kunna identifiera bevis, dödsorsak (fast där har man sagt att man vet hur hon bragts om livet), vittnesuppgifter (blir osäkrare) mm.
Citera
2020-01-28, 15:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Gå in i Bodentråden å kolla så får du se.
Jag trodde först att det skulle bli ett jävla liv om det, men riktigt så blev det inte.

Slasken är inte offentlig på samma vis som ett FUP, däremot ska försvaret
alltid ha tillgång till hela "slasken", eller då alltså allt som ingår i hela FU.

Där hamnar t.ex. förhör som inte ÅK anser betydelsefulla för fallet, obs ÅK anser.
Därför skulle jag inte vilja ha en ADV som inte "orkar" gå igenom hela FU.

Backman verkar flitig, iaf sa han ju att det var nästan lika mycket till i den som i den övriga.
Han hade en man som satt på polisstationen och plöjde den nu.

Trodde inte att de behövde sitta där just?
Citera
2020-01-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Backman verkar flitig, iaf sa han ju att det var nästan lika mycket till i den som i den övriga.
Han hade en man som satt på polisstationen och plöjde den nu.

Trodde inte att de behövde sitta där just?
Funderade också på varför i polishuset, kanske har SD till hjälp?

Har SD tillgång till matr i sin cell?
Citera
2020-01-28, 15:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Med litet tur kanske det mesta är begärt för länge sedan. Utesluta att det inte är HD kan vara en grej. Men för SD är det viktigare att allt som kan gynna honom kunnat fram än att det går fort i det här läget.

Ja, det är klart att SD vill, men det kanske finns en gräns. Är det det IB menar?

I början av december sa IB så här å ena sidan:

"Misstänkte Hjärstamördarens advokat: ”Vi har fått svar från NFC på det vi ville ha undersökt”"

å andra sidan:

"– Vi hoppas att vi får ta del av hela förundersökningen så snart som möjligt. Vi vill kunna begära nya undersökningar och få möjlighet att komma med våra synpunkter, säger Ingvar Backman, försvarsadvokat."

https://www.na.se/logga-in/misstankte-hjarstamordarens-advokat-vi-har-fatt-svar-fran-nfc-pa-det-vi-ville-ha-undersokt
Citera
2020-01-28, 15:40
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
https://www.na.se/artikel/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit

”Det dröjer ytterligare någon vecka innan det kan bli åtal i Hjärstamordet.
– Försvaret har inte hunnit ta del av allt material och vill ha några dagar till på sig, säger åklagare Åsa Hiding.”

”Det finns också flera timmar inspelade telefonsamtal mellan Lena Wesström och flera andra personer. Dessutom innehåller utredningen runt 700 förhör.”

”Ja, det är väldigt många sidor. Jag vill också att försvaret tar del av det sidomaterial som finns, det är material som jag valt att inte lägga i förundersökningen, säger hon.”

”Jag pratade på måndagseftermiddagen med försvaret och man har inte hunnit ta del av allt material och har begärt förlängd tid till på fredag, säger Åsa Hiding.”

”Eftersom häktningstiden går ut på torsdag måste jag begära förlängning och jag gissar på att det kommer att bli en vecka fram.”

Tack för det. Ett litet steg för rättsäkerheten och ett stort steg för Åkl Hiding.

"Det finns också flera timmar inspelade telefonsamtal mellan Lena Wesström och flera andra personer" .

Det kan väl för allt i värden inte vara meningen att rätten ska genomlida samma meningslösa kärringsladder (i flera timmar) precis som vi i tråden.

F.ö.v.r så får kanske det stora antalet sidor samma effekt som om någon som tjatar om att dom inte ska sno ens bil. Att det är precis det dom tänkt.

M.a.o indikerar kanske bauta-Fupen på 14 000 sidor att avspegla mängden fragmentariska indicium om den MT skuld.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-28 kl. 15:45.
Citera
2020-01-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det kanske inte är en tiotusenkronorsfråga, men antagligen inte
så långt ifrån.

Känner du till något känt fall där Backman har lyckats få en mordåtalad klient frikänd? Eller där straffsatsen är betydligt lägre än den åklagaren ville se?
Senast redigerad av zilvereko 2020-01-28 kl. 15:45.
Citera
2020-01-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tack för det. Ett litet steg för rättsäkerheten och ett stort steg för Åkl Hiding.

"Det finns också flera timmar inspelade telefonsamtal mellan Lena Wesström och flera andra personer" . Det kan väl inte vara meningen att rätten ska genomlida samma meningslösa kärringsladder (i flera timmar) precis som vi i tråden.
F.ö.v.r så får kanske det stora antalet sidor samma effekt som om någon som tjatar om att dom inte ska sno ens bil. Att det är precis det dom tänkt.

Nästan så man misstänker att bauta-Fupen på 14 000 sidor avspeglar mängden fragmentariska indicium om den MT skuld.
Man får ju hoppas att telefonsamtalen är utskrivna som dialoger brukar vara utskrivna. Då kan man skugga igenom och ändå få med sig det relevanta.
Citera
2020-01-28, 15:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är försvaret ovantligt tröga?
Blev de inte tilldelade en extra advokat för att det var så mycket material?
Brukar åklagare behöva säga till advokater att de ska läsa slasken?

Vad jag har förstått så var det klart för åtal redan för knappt två veckor sedan men försvaret ville ha förlängning.
Nu vill de ha ytterligare förlängning.
Jag kan inte påminna mig, i de mål jag har följt, att häktningstiden någonsin har blivit förlängd två gånger för att försvaret inte hinner med.

Du tror inte det beror på att Hiding har gjort en osedvanlig stor FUP, 14000 sidor och då finns det uppenbarligen material över för en "slask".

Det är inte lite du begär av försvaret måste jag säga.

Fan helt otroligt hur du resonerar.
Citera
2020-01-28, 15:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är försvaret ovantligt tröga?
Blev de inte tilldelade en extra advokat för att det var så mycket material?
Brukar åklagare behöva säga till advokater att de ska läsa slasken?

Vad jag har förstått så var det klart för åtal redan för knappt två veckor sedan men försvaret ville ha förlängning.
Nu vill de ha ytterligare förlängning.
Jag kan inte påminna mig, i de mål jag har följt, att häktningstiden någonsin har blivit förlängd två gånger för att försvaret inte hinner med.

Jag blir lite förvirrad, men de här 14.000 sidorna; är det det totala antalet sidor inkluderat sidomaterialet?
Backman:
"– Vi håller på med att gå igenom förundersökningen. Dessutom finns det nästan lika mycket sidomaterial som vi måste gå igenom. "[...]

För det kan väl inte vara 14.000 sidor x2

Obs, jag menar inte att vara sarkastisk, fast det verkar så.
Vad jag menar att det redan är groteska mängder, och det är det vi har hört från början.
De 14.000 sidorna är rubbet s.a.s.

Då utgår jag från att det handlar om ca hälften som är FUP som kanske då kommer att ligga på ca 7000 sidor +?
Senast redigerad av notknapparen 2020-01-28 kl. 15:57.
Citera
2020-01-28, 15:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Advokat IB i NA:
[...]" Det finns en hel del att säga om materialet men det gör vi inte nu utan spar till huvudförhandlingen."[...]
Tolkar det där som att Backman inte kommer att utnyttja sin möjlighet att efter att ha tagit del av förundersökningen försöka förmå Hiding att fatta ett negativt åtalsbeslut. I så fall är det väl ganska säkert att det till slut blir en rättegång.
Citera
2020-01-28, 16:00
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du tror inte det beror på att Hiding har gjort en osedvanlig stor FUP, 14000 sidor och då finns det uppenbarligen material över för en "slask".

Det är inte lite du begär av försvaret måste jag säga.

Fan helt otroligt hur du resonerar.
14 dar och 14 000 sidor, 1000 sid/dagen, påminner om JK Göran "villfarelsen" Lambertz som på några dagar bläddrade igenom den skandal utredningen Quick
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-28 kl. 16:03.
Citera
2020-01-28, 16:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
14 dar och 14 000 sidor, 1000 sid/dagen, påminner om JK Göran "villfarelsen" Lambertz som på några dagar bläddrade igenom skandal utredningen Quick

Eller hur?

Operation playa hade 16000 sidor i sin FUP och det vart det mest komplicerade narkotikamål vi haft, här rör det sig om ett mord och ändå lyckas man få till en gigantisk FUP, jag vet fan inte om något mordfall jag följt har haft en lika stor FUP, kommer inte ihåg hur många sidor Arbogafallet (Johanna Möller) hade men inte fan var den 14000 sidor stor.

Hur gick det till att få ihop allt detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in