2020-01-28, 14:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske åklagaren berättar det med anledning av det enorma sidoantalet och att de förutom det även bör läsa sidomaterialet (slasken) vilket gör att det drar ut på tiden?

Men nu verkar det iaf dra ihop sig.
Några dagar till:

"– Försvaret har inte hunnit ta del av allt material och vill ha några dagar till på sig, säger åklagare Åsa Hiding."

En vecka trodde åklagaren.
Då kanske det blir besked om åtal i slutet av nästa vecka??
"Jag pratade på måndagseftermiddagen med försvaret och man har inte hunnit ta del av allt material och har begärt förlängd tid till på fredag, säger Åsa Hiding."

Ja besked om åtal (senast) nästa vecka känns väl rimligt.
Citera
2020-01-28, 14:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Stämmer.
I det fallet fanns det även en dold "slask", ungefär lika stor som den ordinarie, den
hemlighölls för försvaret under rättegångarna.

Hemlighölls?
Alltså, är det offentlig handling och varför hölls den hemlig?

Jag har inte följt det fallet alls, men är intresserad mest för att förstå de juridiska bitarna, när det väl blir ett åtal här.
Citera
2020-01-28, 14:56
Medlem
Citat:
Slasken är kanske ett vardagsuttryck, medan sidomaterial är det vedertagna begreppet/termen?

Stämmer, "slasken" är lite slangbetonat kan man säga.

Citat:
Kanske åklagaren berättar det med anledning av det enorma sidoantalet och att de förutom det även bör läsa sidomaterialet (slasken) vilket gör att det drar ut på tiden?

Men nu verkar det iaf dra ihop sig.
Några dagar till:

"– Försvaret har inte hunnit ta del av allt material och vill ha några dagar till på sig, säger åklagare Åsa Hiding."

En vecka trodde åklagaren.
Då kanske det blir besked om åtal i slutet av nästa vecka??

Vad jag menar är adv bör komma på den tanken själv, jag skulle inte vilja
ha en adv som inte går igenom hela FU.

Ja, nu så ska det väl äntligen börja hända något snart.
Citera
2020-01-28, 15:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Jag pratade på måndagseftermiddagen med försvaret och man har inte hunnit ta del av allt material och har begärt förlängd tid till på fredag, säger Åsa Hiding."

Ja besked om åtal (senast) nästa vecka känns väl rimligt.

Ja, tack. Såg det sedan.
Jag kan ändå tycka att de har arbetet på snabbt på slutet.
Visserligen har de kunnat höra de timslånga samtalen förmodligen (sluppit läsa), men ändå.
Otroligt mycket att ta ställning till.
Citera
2020-01-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ja, tack. Såg det sedan.
Jag kan ändå tycka att de har arbetet på snabbt på slutet.
Visserligen har de kunnat höra de timslånga samtalen förmodligen (sluppit läsa), men ändå.
Otroligt mycket att ta ställning till.
Får vi fupen digitalt - eller i pappersform (hämta ut). Det är den stora frågan nu.
Citera
2020-01-28, 15:06
Medlem
notknapparens avatar
Uppdatering NA med uttalande från advokaten:

"Ingvar Backman är 45-åringens advokat.

– Vi håller på med att gå igenom förundersökningen. Dessutom finns det nästan lika mycket sidomaterial som vi måste gå igenom. Min kollega sitter just nu på polisstationen och går igenom det.

– Det kan finnas material där som vi kan föra in i målet, därför måste man alltid kolla allt. Det finns en hel del att säga om materialet men det gör vi inte nu utan spar till huvudförhandlingen.
"

https://www.na.se/artikel/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit
Citera
2020-01-28, 15:06
Medlem
notknapparens avatar
Lite till:

Lite fundersam blir jag. Det låter nästan som att man har begärt mer utredningsåtgärder. Kommit till en punkt... låter som att de begärt en del (mycket fritt tolkat)?

Det här får ta den tid det tar...
Hm, undrar om det är de är överens om detta; SD och IB?

"När räknar ni med att vara klara?

– Som vi nu bedömer det kommer vi att vara färdiga på fredag, då tror vi att vi kommit till den punkt då vi inte kommer att begära mer utredningsåtgärder och åklagaren kan förbereda åtalet. Men om vi inte blir färdiga får vi begära förlängning. Det här få ta den tid det tar, säger Ingvar Backman.

Enligt advokaten fortsätter 45-åringen att förneka brott.
"

https://www.na.se/artikel/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit
Senast redigerad av notknapparen 2020-01-28 kl. 15:10.
Citera
2020-01-28, 15:12
Medlem
Citat:
Hemlighölls?
Alltså, är det offentlig handling och varför hölls den hemlig?

Jag har inte följt det fallet alls, men är intresserad mest för att förstå de juridiska bitarna, när det väl blir ett åtal här.

Gå in i Bodentråden å kolla så får du se.
Jag trodde först att det skulle bli ett jävla liv om det, men riktigt så blev det inte.

Slasken är inte offentlig på samma vis som ett FUP, däremot ska försvaret
alltid ha tillgång till hela "slasken", eller då alltså allt som ingår i hela FU.

Där hamnar t.ex. förhör som inte ÅK anser betydelsefulla för fallet, obs ÅK anser.
Därför skulle jag inte vilja ha en ADV som inte "orkar" gå igenom hela FU.
Citera
2020-01-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Stämmer, "slasken" är lite slangbetonat kan man säga.
Vad jag menar är adv bör komma på den tanken själv, jag skulle inte vilja
ha en adv som inte går igenom hela FU.

Ja, nu så ska det väl äntligen börja hända något snart.
Slasken är handlingar som finns i ärendet men som inte ansetts vara relevant att ta med i protokollet. Självklart får advokaten ta del av det, men de brukar själva få fråga efter den.
Citera
2020-01-28, 15:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal

”Det dröjer ytterligare någon vecka innan det kan bli åtal i Hjärstamordet.
– Försvaret har inte hunnit ta del av allt material och vill ha några dagar till på sig, säger åklagare Åsa Hiding.”

”Det finns också flera timmar inspelade telefonsamtal mellan Lena Wesström och flera andra personer. Dessutom innehåller utredningen runt 700 förhör.”

”Ja, det är väldigt många sidor. Jag vill också att försvaret tar del av det sidomaterial som finns, det är material som jag valt att inte lägga i förundersökningen, säger hon.”

”Jag pratade på måndagseftermiddagen med försvaret och man har inte hunnit ta del av allt material och har begärt förlängd tid till på fredag, säger Åsa Hiding.”

”Eftersom häktningstiden går ut på torsdag måste jag begära förlängning och jag gissar på att det kommer att bli en vecka fram.”
Är försvaret ovantligt tröga?
Blev de inte tilldelade en extra advokat för att det var så mycket material?
Brukar åklagare behöva säga till advokater att de ska läsa slasken?

Vad jag har förstått så var det klart för åtal redan för knappt två veckor sedan men försvaret ville ha förlängning.
Nu vill de ha ytterligare förlängning.
Jag kan inte påminna mig, i de mål jag har följt, att häktningstiden någonsin har blivit förlängd två gånger för att försvaret inte hinner med.
Citera
2020-01-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Får vi fupen digitalt - eller i pappersform (hämta ut). Det är den stora frågan nu.

Det kanske inte är en tiotusenkronorsfråga, men antagligen inte
så långt ifrån.
Citera
2020-01-28, 15:19
Medlem
Citat:
Lite till:

Lite fundersam blir jag. Det låter nästan som att man har begärt mer utredningsåtgärder. Kommit till en punkt... låter som att de begärt en del (mycket fritt tolkat)?

Det här får ta den tid det tar...
Hm, undrar om det är de är överens om detta; SD och IB?

"När räknar ni med att vara klara?

– Som vi nu bedömer det kommer vi att vara färdiga på fredag, då tror vi att vi kommit till den punkt då vi inte kommer att begära mer utredningsåtgärder och åklagaren kan förbereda åtalet. Men om vi inte blir färdiga får vi begära förlängning. Det här få ta den tid det tar, säger Ingvar Backman.

Enligt advokaten fortsätter 45-åringen att förneka brott.
"

Med litet tur kanske det mesta är begärt för länge sedan. Utesluta att det inte är HD kan vara en grej. Men för SD är det viktigare att allt som kan gynna honom kunnat fram än att det går fort i det här läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in