Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Jag förstår!
Hur vet man om det är en krasch på riktigt eller bara en dipp? jag har ju varit med om små dippar hittills med fonderna, tror t ex det var nån stund förrförra året där mina fonder gick från 6000 krs vinst till -100 kr. Då hade jag inte börjat spara på allvar än, men hade det varit ett kanonläge att börja lägga i en extra växel?
Det finns en gammal "regel" som säger att när taxichaffisar börjar prata om att köpa aktier ska man sälja och tvärtom när dom säljer rubbet är det köpläge.
Lite tokigt att peka ut en yrkeskår på det viset men jag tror du förstår andemeningen.
Finansmannen Jan Stenbeck brukade säga att man inte behöver kunna så mycket om aktier egentligen, det räcker gott att göra tvärtom mot alla andra.
Du kommer märka den dag det är en "riktig" krasch. Om du är osäker är det ingen riktig krasch.
När det sprider sig till vanliga medier och vanligt folk, utanför affärspressen och dom ekonomiintresserade, när du har veckor i sträck med i princip bara blodröda index och aktuellt toppar sina sändningar med börskraschen då är den här på riktigt.
Totalt omöjligt att förutse
och i ditt fall rekommenderar jag absolut inte att försöka träffa en sådan botten med en större del av kapitalet.
Men på marginalen skulle jag i dina kläder placera om någon procent till en säkrare hamn efter en mycket lång tids uppgång och motsatt när börsen eller en enskild aktie är helt utbombad plocka in lite mer från buffertkontot.
Sen skulle jag nog i dina kläder öppna en depå och ha en liten skvätt att placera direkt i enskilda aktier. Det är ofta både roligare och mer lärorikt.
Hur som helst och hur du än gör är du ju helt rätt ute så jag önskar dig all lycka.