2020-01-28, 08:27
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
För att se hur ens värde kommer vara om säg 40 år efter inflationen så brukar man dra bort 2% från avkastningen. Så räknar du med 8% avkastning så får du reellt en avkastning på 6% per år. Sen är det ungefär 1,5% ISK skatt så med en 8% avkastning får du reellt en avkastning på 8-2(inflation)-1,5(skatt)= 4,5% per år.

Så med 8% avkastning så skulle du kunna ta ut 4,5% per år utan att grundkapitalet minskar.

Nej nej nej

8% har om något redan räknat bort inflationen och några 1,5% skatt på ISK är det verkligen inte (~0.39% om jag minns rätt)!
Citera
2020-01-28, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ok, förstår! Lutar mer och mer åt att jag går tillbaka till originalplanen då, att spara 2000+ i månaden och sedan leva av de faktiska pengarna och inte avkastningen.

Att leva av pengarna utgår från ett antagande om att du dör vid given ålder. Om du sparar i den takten du anger OCH anpassar beloppet för inflationen så är det ett gränsfall att man klarar av att leva på avkastningen. Någon föreslog att slänga på en 500-ing vilket kan vara lämpligt mao.

När man lever av avkastningen så kommer man på grund av variationer i avkastningen under perioder dränera kapitalet (dels kommer börsnedgången urholka det, men du kommer samtidigt ta av pengarna för att leva). Det är det som gör att variationer är viktiga att ta hänsyn till.
Citera
2020-01-28, 08:38
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Att leva av pengarna utgår från ett antagande om att du dör vid given ålder. Om du sparar i den takten du anger OCH anpassar beloppet för inflationen så är det ett gränsfall att man klarar av att leva på avkastningen. Någon föreslog att slänga på en 500-ing vilket kan vara lämpligt mao.

När man lever av avkastningen så kommer man på grund av variationer i avkastningen under perioder dränera kapitalet (dels kommer börsnedgången urholka det, men du kommer samtidigt ta av pengarna för att leva). Det är det som gör att variationer är viktiga att ta hänsyn till.
Känner mig lite "stressdum" just nu, så förstod inte riktigt allt.

Hur som har jag räknat med 20 år när det gäller pengarna. Börjar jag ta av pengarna vid pensionsåldern 68 så räknar jag med att kunna leva 20 år, förhoppningsvis. Har jag då 5,5 mille så är det 22916 kr i månaden i dagens penningvärde. Bara det räcker för mig, men sen får man anta att det kommer lite pension också på det på alltifrån 5-16 000 beroende på hur systemet ser ut då.

Men om du skulle korta ner ditt svar, eller förenkla det lite, är det alltså bäst att sikta på att leva på avkastningen eller av de rena pengarna?

Ang. den extra femhundringen så kommer den tids nog. Vi har finfina löneökningar på kontoret där det i alla fall brukar handla om en tusing extra, mer om man jobbat bra, så jag skulle inte bli förvånad om jag ökar sparandet med en röding redan i år efter årets lönerevision i vår.
Citera
2020-01-28, 08:42
Medlem
Citat:
Jag förstår!

Hur vet man om det är en krasch på riktigt eller bara en dipp? jag har ju varit med om små dippar hittills med fonderna, tror t ex det var nån stund förrförra året där mina fonder gick från 6000 krs vinst till -100 kr. Då hade jag inte börjat spara på allvar än, men hade det varit ett kanonläge att börja lägga i en extra växel?

Det finns en gammal "regel" som säger att när taxichaffisar börjar prata om att köpa aktier ska man sälja och tvärtom när dom säljer rubbet är det köpläge.

Lite tokigt att peka ut en yrkeskår på det viset men jag tror du förstår andemeningen.

Finansmannen Jan Stenbeck brukade säga att man inte behöver kunna så mycket om aktier egentligen, det räcker gott att göra tvärtom mot alla andra.

Du kommer märka den dag det är en "riktig" krasch. Om du är osäker är det ingen riktig krasch.

När det sprider sig till vanliga medier och vanligt folk, utanför affärspressen och dom ekonomiintresserade, när du har veckor i sträck med i princip bara blodröda index och aktuellt toppar sina sändningar med börskraschen då är den här på riktigt.

Totalt omöjligt att förutse och i ditt fall rekommenderar jag absolut inte att försöka träffa en sådan botten med en större del av kapitalet.

Men på marginalen skulle jag i dina kläder placera om någon procent till en säkrare hamn efter en mycket lång tids uppgång och motsatt när börsen eller en enskild aktie är helt utbombad plocka in lite mer från buffertkontot.

Sen skulle jag nog i dina kläder öppna en depå och ha en liten skvätt att placera direkt i enskilda aktier. Det är ofta både roligare och mer lärorikt.

Hur som helst och hur du än gör är du ju helt rätt ute så jag önskar dig all lycka.
Citera
2020-01-28, 08:58
Medlem
Citat:
Känner mig lite "stressdum" just nu, så förstod inte riktigt allt.

Hur som har jag räknat med 20 år när det gäller pengarna. Börjar jag ta av pengarna vid pensionsåldern 68 så räknar jag med att kunna leva 20 år, förhoppningsvis. Har jag då 5,5 mille så är det 22916 kr i månaden i dagens penningvärde. Bara det räcker för mig, men sen får man anta att det kommer lite pension också på det på alltifrån 5-16 000 beroende på hur systemet ser ut då.

För att vara realistisk så kommer pengarna då troligen räcka längre än så (pga avkastningen), men som jag påpekat så kommer de troligen ta slut förr eller senare; om du lever tillräckligt länge dvs.

Citat:
Men om du skulle korta ner ditt svar, eller förenkla det lite, är det alltså bäst att sikta på att leva på avkastningen eller av de rena pengarna?

Ja, man minskar ju risken för att pengarna tar slut innan man dör då, men eftersom du har avkastning så är inte gränsen sådär knivskarp. Enkelt uttryckt: ju mindre uttag du har i förhållande till kapital destu större chans har du att pengarna räcker livet ut.
Citera
2020-01-28, 09:50
Medlem
lfhs avatar
Citat:
För att vara realistisk så kommer pengarna då troligen räcka längre än så (pga avkastningen), men som jag påpekat så kommer de troligen ta slut förr eller senare; om du lever tillräckligt länge dvs.

Ja, man minskar ju risken för att pengarna tar slut innan man dör då, men eftersom du har avkastning så är inte gränsen sådär knivskarp. Enkelt uttryckt: ju mindre uttag du har i förhållande till kapital destu större chans har du att pengarna räcker livet ut.

Med swr 4% så räcker pengarna i 30 år i 96% av fallen, eller hur mycket det nu var. Så man ska ha ganska mycket otur för att det ska hända (och samtidigt ha väldigt tur att leva tillräckligt länge för att se det hända). Om man istället har lite ”normal tur” så kommer pengarna aldrig ta slut och du kommer lämna ett arv efter dig som är större än startvärdet.
Citera
2020-01-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Med swr 4% så räcker pengarna i 30 år i 96% av fallen, eller hur mycket det nu var. Så man ska ha ganska mycket otur för att det ska hända (och samtidigt ha väldigt tur att leva tillräckligt länge för att se det hända). Om man istället har lite ”normal tur” så kommer pengarna aldrig ta slut och du kommer lämna ett arv efter dig som är större än startvärdet.

Å andra sidan får man inte en andra chans, så det kan vara rätt tråkigt att ha otur. Man bör ta sig en funderare över hur pass man står ut med det scenariona. Notera att 4% av fallen kan inträffa i verkligheten.
Citera
2020-01-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ok, tack!

Känns dock som att vi börjar gå lite OT, så låt oss återgå.

Någon som lyckats spara ihop till en summa där de kan leva på avkastningen stabilt?

Hur har du tänkt dig ditt boende? En lägenhet är vad de flesta lägger 3 miljoner på om de har pengarna. Det brukar ta ett helt liv innan man har summan. Sedan ska du ha ytterligare 3 miljoner att leva av?!

Vem ska sedan ärva dig eller tänker du leva direkt på ditt kapital på slutet. Du har två brytpunkter. När du har samlat i hop pengar du tänker leva på. När du inte längre behöver leva bara på avkastningen utan kan leva upp ditt kapital för att stå på noll när du är 100 år..
Citera
2020-01-28, 10:51
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Hur har du tänkt dig ditt boende? En lägenhet är vad de flesta lägger 3 miljoner på om de har pengarna. Det brukar ta ett helt liv innan man har summan. Sedan ska du ha ytterligare 3 miljoner att leva av?!

Vem ska sedan ärva dig eller tänker du leva direkt på ditt kapital på slutet. Du har två brytpunkter. När du har samlat i hop pengar du tänker leva på. När du inte längre behöver leva bara på avkastningen utan kan leva upp ditt kapital för att stå på noll när du är 100 år..
Jag har ingenting emot hyresrätt. Visst att man betalar någon annans lån, men jag föredrar de fördelar som hyresrätt ger såsom gratis reparation och grejer.
Senast redigerad av Nihenna 2020-01-28 kl. 11:01.
Citera
2020-01-28, 11:38
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Å andra sidan får man inte en andra chans, så det kan vara rätt tråkigt att ha otur. Man bör ta sig en funderare över hur pass man står ut med det scenariona. Notera att 4% av fallen kan inträffa i verkligheten.

Absolut, men då ska du som sagt ha ”otur nog” att överleva 30år. Det känns ju dumt att t.ex skjuta på pensionen 5år för att förbättra chansen att pengarna räcker 30år 96->99%, om du samtidigt minskar din chans att överleva 30år till 50->25%.

Vet att jag har sätt en fin platt när någon hade räknat ut chans för död, chans för liv+pengar samt liv+pengarna har tagit slut. Det var ett Fire forum så dom räknade med pension från och med 30-40års ålderns och 50år framåt eller något sånt. men även där minns jag att ”liv+bankrutt” var en försumbar risk jämfört med död.
Citera
2020-01-28, 12:47
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Jag har ingenting emot hyresrätt. Visst att man betalar någon annans lån, men jag föredrar de fördelar som hyresrätt ger såsom gratis reparation och grejer.
Nu vet jag ju inte var och hur du bor, men det är oftast billigare att köpa en lägenhet i lagom storlek. Jag gick från att betala 6000 kr i månaden till att bara behöva betala 2400:- i månaden när jag flyttade till en BRF. Dessutom ingår det bredband och TV i min BRF, bara där sparade jag 450 kr i månaden på att köpa en lägenhet.

Jag gick heller inte ner mig i storlek när jag köpte min lägenhet, det är samma som innan.

Har hyrt i ca 6-7 år och trivdes aldrig riktigt. Nu i min BRF känns det bättre. Under dessa år jag hyrde min lägenhet slängde jag ut mer i pengar på hyra än vad min lägenhet kostade. Hade jag köpt denna lägenheten från början hade jag sparat en hel del, dom tusenlapparna hade inte varit fel att avvara till fonderna som jag sparar i varje månad.

Sedan finns det en inre renoveringsfond som man sparar till sig själv varje månad. Det är bra att ha när man behöver köpa ny tvättmaskin osv.

I slutändan är det ju ändå dom fasta avgifterna där man kan spara bra med pengar om man vill spara extra.
Citera
2020-01-28, 12:53
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Nu vet jag ju inte var och hur du bor, men det är oftast billigare att köpa en lägenhet i lagom storlek. Jag gick från att betala 6000 kr i månaden till att bara behöva betala 2400:- i månaden när jag flyttade till en BRF. Dessutom ingår det bredband och TV i min BRF, bara där sparade jag 450 kr i månaden på att köpa en lägenhet.

Jag gick heller inte ner mig i storlek när jag köpte min lägenhet, det är samma som innan.

Har hyrt i ca 6-7 år och trivdes aldrig riktigt. Nu i min BRF känns det bättre. Under dessa år jag hyrde min lägenhet slängde jag ut mer i pengar på hyra än vad min lägenhet kostade. Hade jag köpt denna lägenheten från början hade jag sparat en hel del, dom tusenlapparna hade inte varit fel att avvara till fonderna som jag sparar i varje månad.

Sedan finns det en inre renoveringsfond som man sparar till sig själv varje månad. Det är bra att ha när man behöver köpa ny tvättmaskin osv.

I slutändan är det ju ändå dom fasta avgifterna där man kan spara bra med pengar om man vill spara extra.
2400 med både avgift och lån? Det var inte så illa.

Jag bor i Göteborg, och vill man inte bo i förorten tror jag en bostadsrätt går på typ 3 mille.

http://www.smartkalkyl.se/lan-till-bostadsratt säger att det skulle gå på runt 6400 i månaden med avgift och lån. Det är ungefär det samma som jag betalar i hyra varje månad. Jag kanske skulle gå plus nån enstaka hundring. Något jag missar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in