2020-01-27, 20:37
Medlem
Luftgevars avatar
För att se hur ens värde kommer vara om säg 40 år efter inflationen så brukar man dra bort 2% från avkastningen. Så räknar du med 8% avkastning så får du reellt en avkastning på 6% per år. Sen är det ungefär 1,5% ISK skatt så med en 8% avkastning får du reellt en avkastning på 8-2(inflation)-1,5(skatt)= 4,5% per år.

Så med 8% avkastning så skulle du kunna ta ut 4,5% per år utan att grundkapitalet minskar.
Senast redigerad av Luftgevar 2020-01-27 kl. 20:44.
Citera
2020-01-27, 21:02
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Stabilt är svårt att säga. Förra året tjänade jag ihop ca 5 miljoner (i form av avkastning på fonder).
Jag räknar med en avkastning på runt 10%. Det innebär runt 2 miljoner per år i dagens penningvärde. Har i vilket fall kommit till en punkt där lönen är marginell jämfört med avkastningen.

Tar du ut avkastningen varje år? Blir ju fet skatt på sådana summor.
Citera
2020-01-27, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Är det isk konto så är det ingen skatt när man tar ut pengarna utan är en jämn skatt en gång per år man betalar då
Citera
2020-01-27, 21:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Är det isk konto så är det ingen skatt när man tar ut pengarna utan är en jämn skatt en gång per år man betalar då

Siktar man långsiktigt blir det en räkneövning.
Citera
2020-01-27, 22:20
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Jag har inte tagit ut så mycket pengar i vinst än. Har en kombination av aktiedepå och ISK. i nuläget är det billigare med ISK.
Har man värdetillväxten under lång tid (som jag) är nog traditionell beskattning att föredra (20-30%) som ett engångsbelopp. Inte helt enkelt att ta beslut om man ska konvertera till ISK.
Jag lever ju gott på min lön och inkomst av uthyrning.
Oavsett hur man tar ut pengarna är det mycket lägre skatt på detta är om du tar ut lön (arbetsgivareavgift + skatt + eventuell extra skatt)...
Citera
2020-01-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Främst för att jag är en rätt positivt lagd person och inte särskilt nihilistisk. Sen inte allt för naiv, därav varför jag vill spara vid sidan så att man har, men jag tror inte att pensionsystemet kommer att krascha helt. Jag vet att vissa bara ser domedag och total krasch, men riktigt så negativ är jag inte.

Jo men precis. Sen kommer ju sparandet att öka i framtiden också. Vi brukar ha trevliga löneförhöjningar på jobbet så jag tänker att utöver det som behövs för att kontra hyreshöjningen så lägger jag 50% på sparande och 50% på livskvalitet/nöje. Även om det bara blir en hundring eller två extra i månaden per år så förstår jag det som att det blir massiva pengar i slutändan.

Det märks att du inte är speciellt insatt i hur pensionssystemet fungerar och ligger till IDAG ens, och hur trenden är, hade du varit det hade du nog inte varit så optimistisk om att få någon offentlig pension om 38 år. Jag siktar på ekonomiskt oberoende och räknar inte med någon offentlig pension, det tror jag är det mest realistiska. Eventuell offentlig pension blir bara en bonus om sådan existerar när jag går i pension.
Citera
2020-01-28, 00:22
Bannlyst
jag sparar i globala indexfonder när det är högkonjektur,och sedan företagsobligationsfonder när vi är i lågkonjektur.

Planen är att ta min totala överkastning ( +11milj) och leva på utdelningar. Mitt urval av aktier är nasdaq 500
Citera
2020-01-28, 07:25
Medlem
Citat:
Ok, jag förstår, tack!

Nåväl. Jag rullar på med 2000 i månaden, och 500 till mitt buffertkonto, för mer har jag inte råd att lägga undan i sparandet i nuläget. Får man trevliga löneförhöjningar i framtiden kan man lägga till mer, så klart. Det borde väl ge en en rätt så hygglig pension tänker jag, speciellt om man är som mig som vare sig drömmer om Ferrari eller herrgård utan är rätt nöjd med som man har idag, runt 22 000 netto.

När du har en så lång horisont som 38år skulle jag nog i dina kläder omfördela lite mellan vad du har placerat i fonder och vad du har på buffertkontot i bland.

Du kommer högst sannolikt få uppleva en eller ett par riktiga krascher som ger sagolika köplägen där det kan vara en god idé att flytta över pengar från bufferten.
Citera
2020-01-28, 08:10
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
När du har en så lång horisont som 38år skulle jag nog i dina kläder omfördela lite mellan vad du har placerat i fonder och vad du har på buffertkontot i bland.

Du kommer högst sannolikt få uppleva en eller ett par riktiga krascher som ger sagolika köplägen där det kan vara en god idé att flytta över pengar från bufferten.
Jag förstår!

Hur vet man om det är en krasch på riktigt eller bara en dipp? jag har ju varit med om små dippar hittills med fonderna, tror t ex det var nån stund förrförra året där mina fonder gick från 6000 krs vinst till -100 kr. Då hade jag inte börjat spara på allvar än, men hade det varit ett kanonläge att börja lägga i en extra växel?
Citera
2020-01-28, 08:13
Medlem
Citat:
Jag har börjat spara 2000 i månaden i fonder, vilket enligt https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/ bör, om allt vill gå sin väg, ge 5 490 465 kr om 38 år (pension vid 68 tänker jag).

Jag kollade dock denna länk nu; https://www.ekonomifokus.se/ekonomi/...nta-kalkylator

Och enligt den så krävs det bara 3 000 000 kr för att kunna leva på en avkastning på 20 000 i månaden därefter. För det krävs bara 1000 kr enligt den första kalkylen, som skulle ge 2 988 854 efter 38 år.

Jag känner att 20 000 + min prognoserade pension (och den kommer ju växa med åren ju högre lön jag får) är mer än väl för mig. Det är typ 50-55% mer i inkomst än vad jag har idag. Frågan är; hur realistiskt är det att enbart kunna leva på avkastning när man väl nått den punkten?

Grejen är att jag i så fall bara skulle behöva spara 1000 i månaden på fonder, istället för 2000. 1000 kr är ändå mycket pengar till sånt man skulle kunna lägga på annat i nuet, eller spara till saker inom kort framtid, typ resor, hobbyartiklar osv. Det är alltid bra att spara, men samtidigt vill man ju kunna tänka på både framtiden OCH nutiden. man vet ju inte vad som händer. Man kanske blir påkörd och blir förlamad resten av livet, då blir de där extra kronorna när man är pensionär till liten nytta.

Ni som har nått den milstolpen, hur stabilt ligger avkastningen? Känner ni att ni med trygghet kan ta ut samma summa varje år i ren avkastning, eller är det väldigt mycket upp och ned?

De ser ut att göra ett par fel på sidan. För det första så bortser de från att avkastningen från börsen varierar från år till år. För det andra så bortser de från att man skall betala skatt på avkastningen (den nominella NB, även om det må vara schablonavkastning). För det tredje så bortser de eventuellt från inflationens inverkan.

Detta gör att det nödvändiga kapitalet underskattas rätt rejält. Du skall nog räkna med 4% istället för att få en realistisk siffra som håller både för variationen på börsen, skattmasen och inflationen. Men visst det är realistiskt att dra ihop tillräckligt för att kunna leva på avkastningen, men jag gissar att få har disciplinen att fixa det.
Citera
2020-01-28, 08:16
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Jag förstår!

Hur vet man om det är en krasch på riktigt eller bara en dipp? jag har ju varit med om små dippar hittills med fonderna, tror t ex det var nån stund förrförra året där mina fonder gick från 6000 krs vinst till -100 kr. Då hade jag inte börjat spara på allvar än, men hade det varit ett kanonläge att börja lägga i en extra växel?
Lägg in samma summa per månad oavsett vad som händer. Sen när Aftonbladet har ”börsras” på sin huvudrubrik kan du lägga på en 500 ring.
Citera
2020-01-28, 08:23
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
De ser ut att göra ett par fel på sidan. För det första så bortser de från att avkastningen från börsen varierar från år till år. För det andra så bortser de från att man skall betala skatt på avkastningen (den nominella NB, även om det må vara schablonavkastning). För det tredje så bortser de eventuellt från inflationens inverkan.

Detta gör att det nödvändiga kapitalet underskattas rätt rejält. Du skall nog räkna med 4% istället för att få en realistisk siffra som håller både för variationen på börsen, skattmasen och inflationen. Men visst det är realistiskt att dra ihop tillräckligt för att kunna leva på avkastningen, men jag gissar att få har disciplinen att fixa det.
Ok, förstår! Lutar mer och mer åt att jag går tillbaka till originalplanen då, att spara 2000+ i månaden och sedan leva av de faktiska pengarna och inte avkastningen.

Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Lägg in samma summa per månad oavsett vad som händer. Sen när Aftonbladet har ”börsras” på sin huvudrubrik kan du lägga på en 500 ring.
Ok perfekt. Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in