2020-01-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hotrod-SWE
Det är nått som kallas International Priority Shipping to Sweden ,det är alla svenska import/momsavgifter som betalas in av ebay så din vara kommer direkt till ditt utlämningsställe ,har handlat massor på ebay och just detta är riktigt bra för du får aldrig några andra krav än dom du betalar till ebay och du ser kostnaden för import/moms direkt.

Köper inte detta - om man köper till sitt företag - kan man dra momsen då?

Vem har fått momspengarna?

Normalt är första EU-land UK o alltså borde varorna momsas där - eller?

Och det verkar inte finnas någon tullkontroll alls i Sverige på varorna
Citera
2020-01-06, 21:52
Medlem
Hotrod-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Det fungerar precis som jag har beskrivet, under priset i annonsen på ebay står det "Shipping" om det står "International Priority Shipping to Sweden via the Global Shipping Program" så blir det inga mer kostnader än dom som står där och som du betalar direkt vid köp.
Citera
2020-01-06, 22:03
Medlem
Det var inget svar - VEM HAR FÅTT MOMSPENGARNA - O KAN MAN DRA MOMSEN OM MAN KÖPER TILL FÖRETAG PÅ SÅDANT OSPECIFICERAT MOMSKVITTO?

Om varan skickas från Erlangen till London (o sen vidare till sverige) momsas då inte
varan i UK som är första EU-land?

Om inte borde varan skeppas via låg moms eu-land som inte kostnadsmässigt är omväg
o sen vidare hit
Citera
2020-01-16, 15:55
Medlem
UPDATE:

Har hittat samma produkt där det inte Global Shipping grejen utan att man betalar momsen och de när varan har landat i Sverige osv. Företaget/Säljaren säger att han kan skriva att värdet är mindre än vad det är men fortfarande en rimlig summa så jag inte behöver betala lika mycket i moms & tull.

Funkar det att göra detta? Eller kommer PostNord/De som tar hand om moms & tull märka att jag betalat mer än vad som står på paketet?
Någon som varit med om liknande situation?
Citera
2020-01-16, 19:59
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addetyp
Har hittat samma produkt där det inte Global Shipping grejen utan att man betalar momsen och de när varan har landat i Sverige osv.
Finns inte produkten hos t.ex banggood eller gearbest.com där man kan välja fraktalternativ som gör att man slipper extra avgift?
Citera
2020-01-17, 09:51
Medlem
Citat:

På ett kvitto som jag har står att separat betalning har gjorts till den internationella speditören. En avgift som skall täcka tullavgifter och leverans av paket. Plus att det finns en e-postadress för att kontakta speditören.

Det finns visst det tull i Sverige som kollar paket, även om samtliga avgifter är betalda.
Citera
2020-01-17, 10:06
Medlem
HuJintaos avatar
Jag har handlar mycket i fran USA via eBay. Kan säga så här, det är som att spela roulette vad gäller tull. Har vart med om allt mellan himmel och jord. En gång när jag köpte ett begagnat tv-spel för ca 3500kr åkte jag på ungefär lika mycket till i tull. Men har också köpt en massa spel då jag sluppit. Så det är som rysk roulette. För att inte tala om frakttiderna. Du kan räkna med att få vänta 2-3v innan paketet anländer.
Citera
2020-01-17, 12:56
Medlem
Citat:

Ska man dra momsen, måste man nog registrera sig som företag på eBay, då blir det antagligen ett annat förfarande.
Citera
2020-01-28, 00:19
Medlem
Jag funderar på att handla på ebay men jag förstår mig verkligen inte på deras Global Shipping Program och jag blir inte klokare av att läsa runt om det, alla säger olika. Kan någon hjälpa mig att klargöra?

Jag funderar på att köpa en produkt som kostar ca 1000 kr/styck och jag tänkte köpa totalt 3 vilket innebär ca 3000 kr för produkterna, sen är frakten med enligt annonsen ligger på ca 200 kr med Global Shipping Program vilket innebär att totalen ligger på ca 3200 kr förutsatt att dessa 200 räknas för alla 3 och inte endast 1, vilket jag tycker att det bör göra då samtliga är från samma säljare.

Hur som helst, kommer dessa 3200 kr täcka ALLT förutom postnords egna avgift på 125 kr eller kommer jag ha en stor risk att åka på en tullavgift på 25% trots att det hela går genom Global Shipping Program?
Citera
2020-01-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guurrey
Jag funderar på att handla på ebay men jag förstår mig verkligen inte på deras Global Shipping Program och jag blir inte klokare av att läsa runt om det, alla säger olika. Kan någon hjälpa mig att klargöra?

Jag funderar på att köpa en produkt som kostar ca 1000 kr/styck och jag tänkte köpa totalt 3 vilket innebär ca 3000 kr för produkterna, sen är frakten med enligt annonsen ligger på ca 200 kr med Global Shipping Program vilket innebär att totalen ligger på ca 3200 kr förutsatt att dessa 200 räknas för alla 3 och inte endast 1, vilket jag tycker att det bör göra då samtliga är från samma säljare.

Hur som helst, kommer dessa 3200 kr täcka ALLT förutom postnords egna avgift på 125 kr eller kommer jag ha en stor risk att åka på en tullavgift på 25% trots att det hela går genom Global Shipping Program?

Det innebär att du betalar alla avgifter direkt vid köp. Moms och tull betalas, så inga andra avgifter tillkommer när paketet kommer till Sverige.

Jag handlar mycket på eBay. Global Shipping Program är en förutsättning för att jag skall handla.
Citera
2020-01-28, 10:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guurrey

Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Det innebär att du betalar alla avgifter direkt vid köp. Moms och tull betalas, så inga andra avgifter tillkommer när paketet kommer till Sverige.

Jag handlar mycket på eBay. Global Shipping Program är en förutsättning för att jag skall handla.

Om varorna kostar 3000kr då kan 3200 inte täcka svensk moms och tull.
Citera
2020-01-28, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Om varorna kostar 3000kr då kan 3200 inte täcka svensk moms och tull.

Nej det har du rätt i.
Tittar du på en vara så står bara priset och frakt, plus att varan skickas via Global Shipping Program.
Slutpriset får du inte fram förrän du gör en beställning, då tillkommer pris för moms och ev. tull som betalas direkt.

Frågeställaren har nog bara tittat på varans pris och frakt och inte sett det slutgiltiga beloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in