2020-01-06, 20:20
Medlem
Hej,

Ska köpa en produkt från USA på ebay. Det står att jag ska betala $34.78 i "Import Charges".

Är detta momsen samt tull? Eller måste jag även betala moms och tull när produkten har kommit till Sverige?

Bild: https://imgur.com/a/fonnLiN

Tack på förhand!
Citera
2020-01-06, 20:36
Medlem
megacoolmans avatar
Det verkar ju som de avser importavgifter till USA. Verkar konstigt.

När jag har handlat från USA, så har jag betalat moms och tull när varan kommit till Sverige. Någon gång har jag sluppit.
Det är ju svenska staten som ska ha stålarna, inte säljarna.
Citera
2020-01-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Det verkar ju som de avser importavgifter till USA. Verkar konstigt.

När jag har handlat från USA, så har jag betalat moms och tull när varan kommit till Sverige. Någon gång har jag sluppit.
Det är ju svenska staten som ska ha stålarna, inte säljarna.

Precis, verkar väldigt skumt... Har absolut ingen aning varför jag ska betala avgifter till de när jag egentligen ska betala de när produkten har landat i Sverige.
Citera
2020-01-06, 20:43
Medlem
du betalar inget i sverige sen .
Citera
2020-01-06, 20:44
Avstängd
Du handlar genom något de kallar Global Shipping - kan var engelsk moms - som jag ser det kan
du inte göra momsavlyft OM du köper till företag i ankdammen.

MEN ALLT ÄR BETALT O DU BEHÖVER INTE BETALA NÅGOT NÄR VARORNA KOMMER HIT

Har för mig det är Pitney Bowes som hanterar Global Shipping - från "frimärksföretag" till global distributör
Citera
2020-01-06, 20:48
Medlem
Hotrod-SWEs avatar
Det är nått som kallas International Priority Shipping to Sweden ,det är alla svenska import/momsavgifter som betalas in av ebay så din vara kommer direkt till ditt utlämningsställe ,har handlat massor på ebay och just detta är riktigt bra för du får aldrig några andra krav än dom du betalar till ebay och du ser kostnaden för import/moms direkt.
Citera
2020-01-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumminspower
du betalar inget i sverige sen .

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Du handlar genom något de kallar Global Shipping - kan var engelsk moms - som jag ser det kan
du inte göra momsavlyft OM du köper till företag i ankdammen.

MEN ALLT ÄR BETALT O DU BEHÖVER INTE BETALA NÅGOT NÄR VARORNA KOMMER HIT

Har för mig det är Pitney Bowes som hanterar Global Shipping - från "frimärksföretag" till global distributör

Okej, så det som är "Import Charges" är alltså momsen som jag skulle betala här i Sverige och betyder då alltså att jag inte behöver betala något när produkten har kommit till Sverige?
Citera
2020-01-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hotrod-SWE
Det är nått som kallas International Priority Shipping to Sweden ,det är alla svenska import/momsavgifter som betalas in av ebay så din vara kommer direkt till ditt utlämningsställe ,har handlat massor på ebay och just detta är riktigt bra för du får aldrig några andra krav än dom du betalar till ebay och du ser kostnaden för import/moms direkt.

Låter väldigt bra! Aldrig varit med om det tidigare när jag beställt från ebay. Så då är det bara och beställa och sedan hämta ut det när det är framme i Sverige
Citera
2020-01-06, 20:54
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addetyp
Hej,

Ska köpa en produkt från USA på ebay. Det står att jag ska betala $34.78 i "Import Charges".

Är detta momsen samt tull? Eller måste jag även betala moms och tull när produkten har kommit till Sverige?

Bild: https://imgur.com/a/fonnLiN

Tack på förhand!

Regga dig på shipito eller annan liknande sida och skicka det själv som vanligt jävla paket. På paketet skriver du så klart GÅVA.
Citera
2020-01-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addetyp
Okej, så det som är "Import Charges" är alltså momsen som jag skulle betala här i Sverige och betyder då alltså att jag inte behöver betala något när produkten har kommit till Sverige?

Avgiften 34.78 är 25% av 101 + 38.09, vilket stämmer med momsen som ska betalas i alla fall. Hanteringsavgift?
Citera
2020-01-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Regga dig på shipito eller annan liknande sida och skicka det själv som vanligt jävla paket. På paketet skriver du så klart GÅVA.

Förstår inte riktigt konceptet med Shipito haha...
Citera
2020-01-06, 21:14
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har råkar ut för att först betala US skatt, för att sedan betala Svensk skatt på totala beloppet.
Ingen vill hjälpa mig när jag framförde mina synpunkter.

Detta och att frakt från US är efterblivet dyrt, gör att köp västerifrån är värdelöst!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in