2020-01-28, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Det är ännu okänt hur länge detta virus kan leva utan en bärare, viruset sprider sig vad man vet än sålänge bara genom hosta och nysningar, dvs slem.

Det otäcka är att du kan vara bärare av viruset i 14 dagar innan du får symptomen, och viruset har funnits utan att vi upptäckt det i 8 dagar nu, så vi kan väl anta att viruset existerat åtminstonde bland människor i 24 dagar.

Det är 24 dagar som viruset har haft på sig att sprida sig innan upptäckten utav viruset.
Kort sagt många fler kommer att bli smittade än siffran vi har just nu.
Därav hade ett inreseförbud på 30 dagar varit på sin plats.
Citera
2020-01-28, 10:05
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Igår och i förrgår har det sagts att den är luftburen och smittar t o m via ögonen. Dvs om någon smittad andas i din närhet...
Därför som personal på sjukhus har heltäckande ansiktsmasker alt andningsskydd och riot gear liknande hjälm
Eller i vissa fall andningsmask med ögonskärm.

Smittar vid ögonen.
Ja, ett virus som är knutet till droppar som du hostar ut kan smitta mig via mina ögon.
Det är därför man inte ska röra ögonen med fingrarna om du inte tvätta händerna efter att ha varit ute.

Att personal vill skydda sig är inget underligt, de ska ju kunna fortsätta att arbeta även i morgon.
Att man tar på sig handskar och mask vid udnersökning är inte endast till för dig som patient.
Utan nära på enbart till för personalen.
Citera
2020-01-28, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Eller så är det så att det är ett nytt virus. Diagnosen ligger efter pga brist på protokoll, kunskap etc. När man rampar upp diagnosmetoder och utrustning då går naturligtvis även upptäckta fall upp allt eftersom. Sjukvården är dessutom överbelastad initialt.

Jämför vi med uppgifter om hur många som testats, övervakas och kollas utomlands där kapaciteten inte är överbelastad så verkar det som att de testat många men hittat bara 52 totalt i 14 länder. I USA har de hittat 5 och igår var uppgiften om vilka som observeras och undersöks på dryga 100.

I Sverige sa den ansvariga Folkhälsomyndigheten som gör testerna att de testat 10-20 fall, inga smittade funnits. Kunde de inte leverera exaktare siffror då de måste veta exakt hur många prover de fått in.

I Skottland var det ett antal som testats. Igår var det i alla fall 0-resultat.

Man undrar varför väst inte publicerat mer uppgifter om vilka som testats, och hur många som inte varit smittade, hur de som visat sig ha viruset mår, om några skickats hem som virusfria efter sjukdomen.

Franska och tyska tidningar skriver om sina smittade att deras tillstånd är gott.
Jag har länkat tidigare i tråden, jag har läst detta på lemonde.fr samt faz.net
Citera
2020-01-28, 10:07
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Varför skulle den garanterat försvinna? Viruset kan mycket väl leva vidare som ett vanligt influensa- eller förkylninasvirus, som återkommer år efter år. Precis som 2009 års svininfluensa.

Jovisst kan viruset "leva vidare", men viruset kommer förmodligen som med alla andra influensor att bli lättare att behandla när vi vet mer om viruset, och då till slut inte vara ett hot.

Men som sagt, om ett par månader skulle jag nog tro att hypen om det här viruset är helt borta.

När det har gått 14 dagar sedan sista bekräftade smittning är det över.
Citera
2020-01-28, 10:07
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
emligt: https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-har-vet-vi-om-det-nya-coronaviruset/
Droppsmitta, var de har fått sina uppgifter ifrån kan jag ej svara på.

Tack, det var bra info.

Citat:
Hur smittar det nya coronaviruset?

Det är inte bekräftat. Det är troligt att smittan kom till människor från något djur, men vilket är inte klarlagt. De första fallen hade koppling till en marknad i Wuhan, som sålde fisk och en del vilda djur.

Slut citat:
Citera
2020-01-28, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Tack, det var bra info.

Citat:

Det är inte bekräftat. Det är troligt att smittan kom till människor från något djur, men vilket är inte klarlagt. De första fallen hade koppling till en marknad i Wuhan, som sålde fisk och en del vilda djur.

Slut citat:
Citat:
Viruset har också bekräftats kunna smitta mellan människor, även i flera led. Hur vanligt det är och under vilka omständigheter är inte klarlagt, men troligtvis genom nära kontakt med den sjuka. Stöd för den slutsatsen är att familjemedlemmar till sjuka och vårdpersonal har insjuknat i det nya coronaviruset.

Coronavirus sprids ofta via droppsmitta, alltså via hosta och nysningar. De kan också spridas genom kontakt, antingen mellan människor eller att man rör en yta eller ett objekt och sedan kliar sig i ögat eller petar sig i munnen.

Läser du hela så
Citera
2020-01-28, 10:09
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Därav hade ett inreseförbud på 30 dagar varit på sin plats.

Ett reseförbud överhuvudtaget från eller till Kina för att gemensamt i världen lättare förhindra ett virus att spridas där viruset är som värst bör vara en självklarhet tycker man.
Citera
2020-01-28, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tyvärr är det snuskigt här också. När influensalarm går då börjar vårdpersonal och folk tvätta händerna, men vanligtvis verkar de strunta om det. Efter svinisen, tror jag det var, då folk tvättade händerna visade statistik efteråt att sjukhussmittan minskat markant. Hoppas nästan att det larmas varje halvår för att hålla uppe hygienen på sjukhusen här hemma.

Jag var ”inlagd” på akuten på Karolinska, alltså inne på avdelningen, ej i väntrummet, och där var tvålen slut och handspriten var slut och ingen fyllde på under de fem timmar jag var i rummet. Personal gick alltså ut och in till mig och patienten jag delade rum med (som spydde en gång i kvarten) utan att tvätta händerna.
Citera
2020-01-28, 10:11
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Finns det fortfarande internet i Wuhan? Det lär ju till och med finnas svenskar där. I början av detta så kom det en massa videos som visade fulla akutmottagningar och folk som låg på trottoarer. Men nu hör man inget därifrån. Är det ingen som har kontakt med Svenskarna. Sist jag såg något var i en tidning där en svensk tjej da att de är hemma i lägenheten hela tiden. Men situationen där måste ju vara helt absurd.

Kina har säkert strypt all form av internetuppkoppling där.
Citera
2020-01-28, 10:11
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Citat:
Viruset har också bekräftats kunna smitta mellan människor, även i flera led. Hur vanligt det är och under vilka omständigheter är inte klarlagt, men troligtvis genom nära kontakt med den sjuka. Stöd för den slutsatsen är att familjemedlemmar till sjuka och vårdpersonal har insjuknat i det nya coronaviruset.

Coronavirus sprids ofta via droppsmitta, alltså via hosta och nysningar. De kan också spridas genom kontakt, antingen mellan människor eller att man rör en yta eller ett objekt och sedan kliar sig i ögat eller petar sig i munnen.

Läser du hela så

Droppasmitta är bra! Vi vill ha droppsmitta.
Detta är en typ av smittväg som kan hanteras och du kan skydda dig.

Undvik närkontakt med den sjuke - använd mask. Tvätta händerna noga.
Torka även av alla ytor där droppar från hostande kan landa.

Droppsmitta lyder under tyngdlagen, den akn inte sväva oändligt länge utan faller till marken.
Citera
2020-01-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Tack, det var bra info.

Citat:

Slut citat:
De gissar på orm nu
Citera
2020-01-28, 10:12
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Citat:

Läser du hela så

Jo då. Jag har läst hela.
Jag gjorde bara ett enkelt utdrag för slippa skriva så mycket.

Det är därför det finns en länk så att ALLA kan läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in