2020-01-28, 02:49
Medlem
selusts avatar
4408 nu and counting. Ungefär hälften av vad SARS lyckades med under hela sin tid.
Citera
2020-01-28, 02:50
Medlem
nickenyfiken25s avatar
Är det bara för mig man inte kan se denna tråd längre under "aktuellt"?

Som tidigare nämnde, senaste dagen har det ÄNNU en gång ökat exponentiellt. Denna karta rekommenderar jag för att följa situationen.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

För övrigt kan detta absolut trigga en global lågkonjunktur som förväntas ett tag.
Senast redigerad av nickenyfiken25 2020-01-28 kl. 02:53.
Citera
2020-01-28, 02:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminousChrome
Men dör kineserna i större utsträckning av lunginflammationer generellt? Annars känns den teorin grundlös.

Hur många fall utanför Kina har vi nu, hur många utanför Kina har avlidit, borde det inte vara något enstaka fall åtminstone?

Vidare i ämnet, här kan vi läsa om Kinas drastiska minskning av luftföroreningar, som dessutom gav en oönskad effekt, det marknära ozonet har ökat, och vad ozon kan göra med lungorna kan den intresserade googla på.

https://www.nyteknik.se/miljo/kinas-kamp-for-battre-luft-fick-oanade-konsekvenser-6943720

Jag tror inte att vi bör räkna bort de här faktorerna, det kan ha en bidragande orsak till en del dödsfall med anledning av virussmittan.

Funderade på klippet där en person bara ramlade rakt ner i gatan, eller andra klipp där folk till synes har rasat ihop. Fejk?

Kan vara, men det kan också vara stroke till följd av många års vistelse i en skadlig miljö, inte osannolikt.
Citera
2020-01-28, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
När kommer folk att vägra få till jobbet? Snart kommer de knappt att våga lämna sina hem.
Jag tror det är ganska snart och då kollapsar hela samhället. Sedan handlar det bara om att försöka överleva på något sätt genom att isolera sig från omvärlden så gott det går. Helst vill man inte vara i närheten av någon enda människa.

Pratar du om Kina nu? Omvärlden har 0 dödsfall, några ynka smittade och inga med kritiska tillstånd.
Citera
2020-01-28, 02:53
Medlem
Citat:
Men dör kineserna i större utsträckning av lunginflammationer generellt? Annars känns den teorin grundlös.

Googlade lite snabbt och visst värkar det finnas kopplingar dit.

Citat: "Just luftföroreningar är ett av de största hoten mot världens barn.

920 000 av dem under fem år dör varje år i lunginflammation, och risken är störst för dem under ett år."

"Två tredjedelar av de som påverkas av den urusla luften bor i södra delen av Asien, och är får i sig gift som är sex gånger mer än vad som är den rekommenderade dosen."
Citera
2020-01-28, 02:53
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken25
Är det bara för mig man inte kan se denna tråd längre under "aktuellt"?

För övrigt som tidigare nämnde, senaste dagen har det ÄNNU en gång ökat exponentiellt. Denna karta rekommenderar jag för att följa situationen.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

För övrigt kan detta absolut trigga en global lågkonjunktur som förväntas ett tag.

Enligt den sidan så har Afrika fått sitt första fall.

Elfenbenskusten

Finns inte med bland https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Aktuella ämnen försvann den från tidigare ikväll.
Citera
2020-01-28, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur många fall utanför Kina har vi nu, hur många utanför Kina har avlidit, borde det inte vara något enstaka fall åtminstone?

Vidare i ämnet, här kan vi läsa om Kinas drastiska minskning av luftföroreningar, som dessutom gav en oönskad effekt, det marknära ozonet har ökat, och vad ozon kan göra med lungorna kan den intresserade googla på.

https://www.nyteknik.se/miljo/kinas-kamp-for-battre-luft-fick-oanade-konsekvenser-6943720

Jag tror inte att vi bör räkna bort de här faktorerna, det kan ha en bidragande orsak till en del dödsfall med anledning av virussmittan.

Funderade på klippet där en person bara ramlade rakt ner i gatan, eller andra klipp där folk till synes har rasat ihop. Fejk?

Kan vara, men det kan också vara stroke till följd av många års vistelse i en skadlig miljö, inte osannolikt.

Du svarade inte på min invändning. Bara för att din specifika teori är fel betyder det inte att Kina inte har problem... som andra länder kanske aldrig får.
Citera
2020-01-28, 02:58
Medlem
En sak jag tänkt på, tror ni svenska turismen till Kina varit nere på grund av HK-demonstrationerna, som innebär att vi har väldigt få hemvändare jämfört med innan?
Citera
2020-01-28, 02:58
Moderator
OYs avatar
Citat:

Snabb googling, står inget här om dödsfall, ska forska vidare.

Världskarta med åldersstandardiserade dödssiffror i nedre luftvägsinfektion per 100 000 invånare 2004.[77]
no data
<100
100–700
700–1400
1400–2100
2100–2800
2800–3500
3500–4200
4200–4900
4900–5600
5600–6300
6300–7000
>7000

Källa:Wiki

Kina 100-700

Sverige, västra Europa, USA m.fl. <100
Citera
2020-01-28, 03:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Du svarade inte på min invändning. Bara för att din specifika teori är fel betyder det inte att Kina inte har problem... som andra länder kanske aldrig får.

Min post 5428, lite siffror, dock 2004, ska forska vidare.

Vadå fel, på vilken grund kan du avfärda teorin som fel?
Citera
2020-01-28, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Min post 5428, lite siffror, dock 2004, ska forska vidare.

Vadå fel, på vilken grund kan du avfärda teorin som fel?

Jag menar att även om du har fel så tror jag att Kina är roten till den högre dödligheten än influensa på ett eller annat sätt. Hur tänker du kring demonstrationerna i HK och oroligheterna? Har svenska turismen varit låg i december? Varför får vi inga uppgifter om hur många svenska invånare som befann sig där och har åkt hem?
Citera
2020-01-28, 03:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag menar att även om du har fel så tror jag att Kina är roten till den högre dödligheten än influensa på ett eller annat sätt. Hur tänker du kring demonstrationerna i HK och oroligheterna? Har svenska turismen varit låg i december? Varför får vi inga uppgifter om hur många svenska invånare som befann sig där och har åkt hem?

Hittade siffror, dödsfall per 100000, och där verkar Kina ligga jämnt med västra Europa och USA, dock är siffrorna från 2017.

https://ourworldindata.org/grapher/pneumonia-death-rates-age-standardized

Nja, jag räknar inte bort ozon och det faktum att folk har andats skitluft i många år som en potentiellt bidragande faktor.

Demonstrationerna i HK kopplat till coronaviruset har jag ingen uppfattning om.

Hur många svenskar som har återvänt ifrån Asien har jag ingen aning om, vem för sådan statistik mer än flyg och resebolagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in