2020-01-28, 01:15
Medlem
WHO RISK ASSESSMENT

China Very High
Regional Level High
Global Level High

https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/20200127-sitrep-7-2019--ncov.pdf
Citera
2020-01-28, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Bra sjukvård.

Det finns inget att göra mot corona-viruset, och det finns ingen anledning att tro att behandlingen i Kina ser annorlunda ut gällande åtgärder. Kinesers utbildningsgrad är hög
Citera
2020-01-28, 01:19
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
"Utsatt" är en annan kategori (svagt hjärta)

Vi pratar tusentals återvändare till Storbritannien utan ett enda rapporterat kritiskt fall. Men visst, det kanske svänger om några dagar och majoriteten av dessa får kritiska tillstånd.

Tusentals som besökt en stad med lika många innevånare som hela Sverige, och där knappt 2000 har smittats.
Jag vet inte hur detta kommer att utvecklas, och om viruset rent av kommer att mutera på ett farligt sätt, men man får ha lite perspektiv och se skillnaden mellan de som sålt/hanterat/varit i direktkontakt med smittat kött och de som bara befunnit sig i samma stad/område.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Bra sjukvård.

Ja, så kan det vara.

Läste en artikel om Kinas problem inom sjukvårdssektorn, privatiseringar och privata försäkringar som har åstadkommit att hälsa är en klassfråga.

Det som jag reagerade mest på var att det även förekommer plagiat på mediciner, piratkopior, surprise!

Skulle inte förvåna om de dränker patienterna i sockerpiller och overksamma substanser.

Det hade ju förklarat ett och annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Yes det känns ändå betryggande. Har blivit lite av ett informationskrig kring det här, blir väl så när folk blir skraj men det är svårt att veta vad man ska lita till ibland. Är det lugnt i Thailand är det garanterat det här med. Men var vaksam, även om du såklart bör njuta av semestern

Det är över 30 grader i Thailand. Sarsviruset kan inte livnära sig över 24 grader och detta är från Sarsfamiljen.
Citera
2020-01-28, 01:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llmm
WHO RISK ASSESSMENT

China Very High
Regional Level High
Global Level High

https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/20200127-sitrep-7-2019--ncov.pdf

Sweden Low.

Är det fler länder som säger Low risk förutom Sverige, vore intressant att få veta hur det ser ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
men man får ha lite perspektiv och se skillnaden mellan de som sålt/hanterat/varit i direktkontakt med smittat kött och de som bara befunnit sig i samma stad/område.

Viruset drar inte den skillnaden när du väl har smittan.
Citera
Medlem
Antalet smittade i coronaviruset rapporteras till ca. 3000 människor, antalet smittade dubbleras varannan dag, ifall den uvecklingen håller i sig kan över 6 miljarder människor vara smittade efter ca. 40 dagar.
Senast redigerad av Slacker- 2020-01-28 kl. 01:23.
Citera
2020-01-28, 01:22
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Här är själva genkoden: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/MN908947
Tack! Kolla på rad 2461 och de två nästföljande, så ser du att detnog kommer från marknaden ändå.
Citera
2020-01-28, 01:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det är över 30 grader i Thailand. Sarsviruset kan inte livnära sig över 24 grader och detta är från Sarsfamiljen.

Nähepp, men i kroppen är det cirka 37, och viruset smittar från kropp till kropp genom nysning och hostning.
Citera
2020-01-28, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nähepp, men i kroppen är det cirka 37, och viruset smittar från kropp till kropp genom nysning och hostning.

Läs själv.
https://www.hindawi.com/journals/av/2011/734690/
Citera
2020-01-28, 01:24
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Säger inte att du ska oroa, dig, gör personligen inte det, bryr mig inte ens om jag får skiten, vilket fall som helst borde man ta det på allvar med tanke på dess spridningspotential, jag personligen är övertygad om att det är överallt vid det här laget. Inga åtgärder har vidtagits för att förhindra global rörelse och inkubationstiden är lång.

Det har det visst gjorts, kanske inte korrekt alla gånger men i Kina så har bilar utanför Wuhan med regskylt från Wuhan stoppats av polisen och de i bilen satts i karantän.
Men jag förstår din oro och se bara hur det sprids så ser du om du ska vara rädd eller inte.
Den här länken är den bästa jag har som visar läget: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in