Citat:
Ursprungligen postat av
Mikie
Jag liksom andra i tråden har suttit och räknat på det och även jag kom fram till liknande siffror som andra presenterat.
De som säger att spridningen utanför Kina är låg... betänk då att på mindre än en vecka har antalet fall utanför kina gått från 4 till 57 på en vecka... det är 1425% ökning på 7 dagar... Nu verkar det dock som att man strypt informationen till livesidorna som uppdateras väldigt sällan.
Jag personligen tror inte ett dugg på de officiella siffrorna... inte med tanke på de åtgärder Kina vidtagit med att isolera miljontals människor osv. Om det bara skulle vara ytterligare en säsongsinfluensa så skulle det inte hanteras på det här sättet.
Om ungefär en vecka kommer vi att få se om fallen som hittats här i väst har hunnit "dela med sig"... om det börjar ploppa upp nya fall åt höger och vänster så är det bara att inse att viruset kommer att sprida sig över jorden som en löpeld och då kommer vi få förstahandsinformation om viruset är av typen "Pestens tid" eller en mild variant av hösnuva.
När Svininfluensan spreds som värst så var jag inte det minsta orolig... jag var mer rädd för vaccinet än sjukdomen, med rätta skulle det ju visa sig... men för den här nya sjukdomen är jag däremot seriöst orolig. Det är alldeles för mycket som klingar falskt i den information vi får höra gentemot vad som framkommer genom utsmugglade filmer och liknande.
Jag har själv sagt flera gånger att vad jorden verkligen behöver är en farsot som får digerdöden att framstå som en lätt förkylning... jag hade nödvändigtvis inte tänkt mig försöka överleva farsoten däremot...
Om man är på ordmärkningshumör kan man anmärka på att en ökning från 4 till 57 fall i själva verket är en ökning med 1325 % (14,25 ggr). Undvik procentuella förändringar över 100 %.
Säkert 95 % av alla svenskar gör fel vid höga procentsatser.
Till saken.
Det är väldigt mycket slumpmässighet inblandad när antal smittade är så få som 4 och 57. Prova med att ändra från 4 till 3 och se hur siffrorna skiljer sig bara vad gäller +/- en person. Byt ut siffrorna mot 4000 och 57000. Det ger samma ökningstakt, men en felräkning på en person, alltså från 4000 till 3999 ger nästan ingen skillnad.
Slutsats: Det är först med stora siffror det går att uttala sig om hur fort sjukdomen sprider sig. Jag tror vi kan vara rätt lugna. Ingen död utanför Kina såvitt jag vet.