2020-01-28, 00:32
Medlem
MandarinSallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det kan man tycka. Genetiskt är en annan möjlighet. Vi vet att raser har olika skydd mot saker. Negrer har exempelvis mycket lättare att få hudcancer(tror jag det var). Om du ser till sarsstatistiken så var dödligheten bland kineser mycket högre.
Som alltid så skiljer det mellan olika folkslag/raser, hoppas att vi etniska svenskar och nordgermaner står emot detta bättre än de småväxta Kineserna med skit fulla lungorna.
Citera
2020-01-28, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Som någon nyss skrev, Tyskland senaste land, + 30 nya i Kina (på 26 min) enligt uppdateringen på
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Ta screendump på sidan, och jämför senare med nyare screendumps, så kan ni se utvecklingen

Det är hemskt. Fler dör än tillfrisknar. Antal sjuka ökar.
Citera
2020-01-28, 00:35
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
I så fall måste du förklara hur amerikanska invånare som återvänder från virusplatsen inte ens har smittan. räcker med att en kines tittar mot stället och de verkar insjukna.

Hur många kineser har rört sig i området med smittan och hur många kineser har varit nära smitthärden?
Hur många av dessa amerikaner har varit nära smittade kineser mot hur många kineser som har varit nära de som varit nära de smittade djuren?
Där har du svaret.
Citera
2020-01-28, 00:36
Medlem
Xehkes avatar
Der Patient befindet sich nach Angaben der „Task Force Infektiologie“ des Landesamts für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit (LGL) klinisch in einem guten Zustand, wie es in der Mitteilung hieß. „Er wird medizinisch überwacht und ist isoliert.“ Menschen, die engen Kontakt mit dem Patienten hatten, würden ausführlich aufgeklärt und über mögliche Symptome, Hygienemaßnahmen und Übertragungswege informiert.

Patienten hålls isolerad och är i "bra skick kliniskt". Vidare skriver dom att risken för den Bayerska befolkningen är låg.

Den här delen är intressant också:

Nach derzeitiger Einschätzung von Experten verläuft die neuartige Lungenkrankheit offenbar in den meisten Fällen mild, möglicherweise sogar ohne Symptome. Von den in China registrierten Todesfällen gehen die meisten nach bisherigen Erkenntnissen auf ältere Patienten mit schweren Vorerkrankungen zurück.

Att enligt den aktuella bedömningen av experter är viruset milt i de flesta fallen, ibland kanske helt utan insjuknande.
Citera
2020-01-28, 00:38
Moderator
OYs avatar
Kanske pucktvåa, men det tycks vara sant att WHO faktiskt har gjort fel.

omni citat;

WHO gav fel information om coronaviruset
Världshälsoorganisationen (WHO) ändrar sin information om coronaviruset sedan man upptäckt ett misstag, rapporterar NRK.

I WHO:s dagliga rapporter om coronavirusets spridning för 23, 24 och 25 januari beskrev organisationen risken på en global nivå som ”medelhög” när nivån i själva verkat är ”hög”.

WHO har nu skickat ut en rättelse.

Personligen tycker jag nog att det är en bagatell, medelhög eller hög, kan vara skit samma.

Dock anmärkningsvärt att svenska myndigheter använder begreppet låg risk när WHO efter feljustering säger hög.

Man ska kanske inte vara förvånad, Sverigebilden är ju trots allt prio ett.
Citera
2020-01-28, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Hur många kineser har rört sig i området med smittan och hur många kineser har varit nära smitthärden?
Hur många av dessa amerikaner har varit nära smittade kineser mot hur många kineser som har varit nära de som varit nära de smittade djuren?
Där har du svaret.

Amerikanarna har befunnit sig precis där de inte ska vara, därav utredningar och upptäckt. Samma med svenskarna i Malmö, som till och med hade lunginflammation (kan man givetvis ha i vilket fall) men inte Corona-viruset.
Citera
2020-01-28, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Som någon nyss skrev, Tyskland senaste land, + 30 nya i Kina (på 26 min) enligt uppdateringen på
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Ta screendump på sidan, och jämför senare med nyare screendumps, så kan ni se utvecklingen

Tack, jag tror inte på Henan siffror. Fattig provins där många av Wuhans arbetare åkte hem innan karantänen.
Henan är Kinas ” Rost bälte” gamla kolgruvor. Mycket förstörd miljö, hög brottslighet, opium.
Citera
2020-01-28, 00:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Der Patient befindet sich nach Angaben der „Task Force Infektiologie“ des Landesamts für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit (LGL) klinisch in einem guten Zustand, wie es in der Mitteilung hieß. „Er wird medizinisch überwacht und ist isoliert.“ Menschen, die engen Kontakt mit dem Patienten hatten, würden ausführlich aufgeklärt und über mögliche Symptome, Hygienemaßnahmen und Übertragungswege informiert.

Patienten hålls isolerad och är i "bra skick kliniskt". Vidare skriver dom att risken för den Bayerska befolkningen är låg.

Nach derzeitiger Einschätzung von Experten verläuft die neuartige Lungenkrankheit offenbar in den meisten Fällen mild, möglicherweise sogar ohne Symptome. Von den in China registrierten Todesfällen gehen die meisten nach bisherigen Erkenntnissen auf ältere Patienten mit schweren Vorerkrankungen zurück.

Att enligt den aktuella bedömningen av experter är viruset milt i de flesta fallen, ibland kanske helt utan insjuknande.

Det var som attan, vad säger domedagsprofeterna om detta?

Hur förvandlar man ett milt virus till ett hot mot jordens befolkning?

Fram med kulramarna och räkna igen, spännande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
. Inte blir det lättare av att man kan vara smittsam men symptomfri i upp till två veckor innan man blir dålig.

Du kan vara i det närmaste symtomfri (lätt förkylning) hela vägen så ta inte det som någon garanti och håll 2 meters avstånd till människor så ofta som möjligt under 14 dagar. Alla är potentiella bärare förr eller senare men det behöver inte betyda mer än att just utöva extrem försiktighet.
Citera
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Jag liksom andra i tråden har suttit och räknat på det och även jag kom fram till liknande siffror som andra presenterat.

De som säger att spridningen utanför Kina är låg... betänk då att på mindre än en vecka har antalet fall utanför kina gått från 4 till 57 på en vecka... det är 1425% ökning på 7 dagar... Nu verkar det dock som att man strypt informationen till livesidorna som uppdateras väldigt sällan.

Jag personligen tror inte ett dugg på de officiella siffrorna... inte med tanke på de åtgärder Kina vidtagit med att isolera miljontals människor osv. Om det bara skulle vara ytterligare en säsongsinfluensa så skulle det inte hanteras på det här sättet.

Om ungefär en vecka kommer vi att få se om fallen som hittats här i väst har hunnit "dela med sig"... om det börjar ploppa upp nya fall åt höger och vänster så är det bara att inse att viruset kommer att sprida sig över jorden som en löpeld och då kommer vi få förstahandsinformation om viruset är av typen "Pestens tid" eller en mild variant av hösnuva.

När Svininfluensan spreds som värst så var jag inte det minsta orolig... jag var mer rädd för vaccinet än sjukdomen, med rätta skulle det ju visa sig... men för den här nya sjukdomen är jag däremot seriöst orolig. Det är alldeles för mycket som klingar falskt i den information vi får höra gentemot vad som framkommer genom utsmugglade filmer och liknande.

Jag har själv sagt flera gånger att vad jorden verkligen behöver är en farsot som får digerdöden att framstå som en lätt förkylning... jag hade nödvändigtvis inte tänkt mig försöka överleva farsoten däremot...

Om man är på ordmärkningshumör kan man anmärka på att en ökning från 4 till 57 fall i själva verket är en ökning med 1325 % (14,25 ggr). Undvik procentuella förändringar över 100 %.
Säkert 95 % av alla svenskar gör fel vid höga procentsatser.

Till saken.

Det är väldigt mycket slumpmässighet inblandad när antal smittade är så få som 4 och 57. Prova med att ändra från 4 till 3 och se hur siffrorna skiljer sig bara vad gäller +/- en person. Byt ut siffrorna mot 4000 och 57000. Det ger samma ökningstakt, men en felräkning på en person, alltså från 4000 till 3999 ger nästan ingen skillnad.

Slutsats: Det är först med stora siffror det går att uttala sig om hur fort sjukdomen sprider sig. Jag tror vi kan vara rätt lugna. Ingen död utanför Kina såvitt jag vet.
Citera
2020-01-28, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke

Återigen en icke-kines (eller icke-hemhörande kines) som inte är kritiskt sjuk av det. Det har hittills gällt samtliga återvändare.
Citera
2020-01-28, 00:46
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Pandemi och media levererar nyheter om en död neger och hela jävla världen sväljer det. Tänk pådet nästa gång ni undrar varför folket tillåter folkutbyte, de tillåter för fan till och med att dö i en pandemi!

Är det nåt historielektionerna om nazisterna lärde mig så var det att folk är oerhört lättleda!

Lärde du dig också på historielektionerna att Hitler skapade arbete och byggde motorvägar som underlättade transporter, sedan ballade han ur och blev en galning. Jag försvarar inte Hitler men han skapade arbeten och därför fick han stöd och givetvis så var tyskarna hämndlystna efter 1a världskriget.

Men den döda mörkhyade personen du pratar om, jag har inte läst om det någonstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in