2020-01-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Djuret var infekterat med något som sedan människan fick i sig

Nej det är inte genom förtäring. Det är pga för mycket trängsel mellan sjuka djur och människor. Virus överförs och träffas i värddjuret eller värdmänniskan, muterar och börjar kunna smitta även andra människor.
Citera
2020-01-27, 23:13
Medlem
Rysk dumasnubbe verkar tycka det finns bra medicin om det skulle sprida sig mer.

https://www.rt.com/russia/479293-coronavirus-epidemic-possible-march-russia/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nej det är inte genom förtäring..

Det kan vara det om det vilda djuret är infekterat. en av hypoteserna
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det verka som viruset är som en mild influensa för de allra flesta (vilket säkert gör att det finns ett stort mörkerantal), sedan för en liten grupp främst äldre så är den allvarligare, och en liten grupp ur den gruppen så kan det vara dödligt för.

https://youtu.be/2rUyz8MXorU?t=420

Tidigt, men som sagt, inte mkt tyder på att detta skulle vara så överdrivet farligt, i nuläget. Men med tanke på att det sprids lätt, så kan det säkert vara svår att få under kontroll.

Visade sig inte riktigt stämma i en studie av de första 41 fallen.

Citat:
More than half of the early cases were people under the age of 64 — and half of people in the ICU were between 25 and 49.

In many of the early reports out of China on serious or fatal cases, authorities highlighted that the patients had been elderly or that they had underlying health conditions that compromised their health.

But if you look at the age distribution of patients in the Lancet paper, this tells a different story. The majority of patients being admitted to the hospital, and even to the intensive care unit, were aged 64 and under. Roughly half of those admitted to the ICU were ages 25 to 49. What’s more, only one-third of these patients had underlying illnesses:

https://www.vox.com/2020/1/27/21082354/coronavirus-outbreak-wuhan-china-early-on-lancet
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag antar att du när du skriver rapporten menar artikeln jag länkade till.

Den kommer från en bok som är ungefär tio år gammal, utgiven i syftet att visa på att matematik dyker upp i alla möjliga tämligen vardagliga sammanhang. Jag läste den noggrant då, ögnade bara igenom den idag.

Min poäng med att länka till den är att visa att antagandet att antalet smittade i en epidemi ökar exponentiellt från dag till dag (t.ex. en fördubbling av antalet sjuka varje dag, för att ta ett lättförståeligt exempel) är fullkomligt orealistiskt.

Edit: Kan tillägga att skribenten av artikeln betonar att modellerna är förenklade. Som alltid en avvägning mellan komplexitet och användbarhet.

Självklar är en matematiskt formel gällande spridning orealistiskt, jag förstår vad du menar.
Citera
2020-01-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Visade sig inte riktigt stämma i en studie av de första 41 fallen.

Men det är föremål för selektion bias i statistiken. Det går att ådra sig viruset med vanliga förkylningssymptom.
Citera
2020-01-27, 23:16
Medlem
Proras avatar
Citat:
Det är väl inte mer orealistiskt än antagandet att det inte gör det?

Har du läst artikeln? Epidemiers förlopp får vanligen ett normalfördelat utseende i tiden snarare än ett exponentiellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fattar du vad skillnaden på R0 = 1.2 och R0 = 3 betyder i sammanhanget?

Eh... Ja. Varför trodde du att jag länkade den?
Senast redigerad av Prora 2020-01-27 kl. 23:19.
Citera
2020-01-27, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag har också funderat på det, även varför det har inte spridits sig vidare så snabbt utanför Kina.
Men inkubationstiden spelar en viktig roll, om 2 veckor vet vi svaret.

Ja vi vet mer med tiden. Men just nu verka det inte vara så farligt.

Att den inte har spridits så snabbt utanför europa, kan antyda på att de måste ha symptom innan de kan börja smitta, vilket är det normala.
Citera
2020-01-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Har du läst artikeln? Epidemiers förlopp får vanligen ett normalfördelat utseende snarare än ett exponentiellt.

Nej det gjorde jag inte. Hur kan man konstatera det givet det lilla urvalet av tidigare epidemier och faktumet att viruset kan muteras precis när som helst i ännu negativare riktning?
Citera
2020-01-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Att den inte har spridits så snabbt utanför europa, kan antyda på att de måste ha symptom innan de kan börja smitta, vilket är det normala.

Eller sämre immunförsvar mot sådant här? Det måste börjas spekuleras nu efter snart 5 dagar.
Citera
2020-01-27, 23:20
Medlem
Man måste vara imponerad av kina. Om de klara av att bygga 2 sjukhus på ca 1 vecka, så är det jävligt imponerad. Visst det kanske inte är de allra bästa sjukhusen, mer i sverige så skulle det ju ta ett halvår för dem att bygga en liten friggebod. Kineserna är jävligt effektiva och hårt jobbande folk, vi borde ha importerat dem istället.
Citera
2020-01-27, 23:22
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Du verkar inte förstå innebörden av ordet global

Förstår du själv innebörden av en inkubationstid på 14 dagar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in