2020-01-27, 22:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Sannolikheten är för global epidemi är seriös men inte på något sätt garanterad. Då ska inte Folkhälsomyndigheten i Sverige vara så jävla apatiska gällande resande till kina

https://m.youtube.com/watch?v=LZeKzqphlzM

Det är redan en global epidemi. Forskare i Hong Kong påstår att det är 40k smittade bara i Wuhan:

https://www.youtube.com/watch?v=pTWZPGzvJIo
Citera
2020-01-27, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saladfinger
Hur lång tid kan det ta innan man märker av symptomen? Om det inte är inom några timmar så är det rätt tandlöst om detta enbart gäller de som uppvisar symptom vid landning.

Tack.. se gärna mitt senaste inlägg.

Äntligen någon som börjar vara inne på det jag tjatat om.. problemet med inkubationstiden.

Folk hinner överallt innan dom inser att dom är sjuka eller blir upptäckta”. Kan passera massor med kontroller och bli sjuk flera dagar senare
Citera
2020-01-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är redan en global epidemi. Forskare i Hong Kong påstår att det är 40k smittade bara i Wuhan:

https://www.youtube.com/watch?v=pTWZPGzvJIo

Du verkar inte förstå innebörden av ordet global
Citera
2020-01-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Testsatserna är ”slut” och kan bara användas vid prioriterade fall.

Kan det påverka statistiken, tror du?

Ja i Kina där de är slut. Inte i Sverige än i alla fall.
Citera
2020-01-27, 23:01
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saladfinger
Hur lång tid kan det ta innan man märker av symptomen? Om det inte är inom några timmar så är det rätt tandlöst om detta enbart gäller de som uppvisar symptom vid landning.

Du får visst kalla det tandlöst - men proverna måste vara korrekta så det tar några dygn för det troligtvis minst 2-3. Ring och fråga sjukvården så får du klara besked om du är orolig.
Citera
2020-01-27, 23:02
Medlem
Det verka som viruset är som en mild influensa för de allra flesta (vilket säkert gör att det finns ett stort mörkerantal), sedan för en liten grupp främst äldre så är den allvarligare, och en liten grupp ur den gruppen så kan det vara dödligt för.

https://youtu.be/2rUyz8MXorU?t=420

Tidigt, men som sagt, inte mkt tyder på att detta skulle vara så överdrivet farligt, i nuläget. Men med tanke på att det sprids lätt, så kan det säkert vara svår att få under kontroll.
Citera
2020-01-27, 23:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Du verkar inte förstå innebörden av ordet global

Du verkar inte förstå innebörden av vad vi diskuterar. Om det är 40k smittade bara i Wuhan och R0 är över 1, fem dagars inkubnationsperiod och de inte isolerat hotspotsen betyder det att du inte kan komma undan viruset om du inte är eremit. Det flyger fortfarande personer från Kina till Sverige just nu, från flygplatser i smittoområden.
Citera
2020-01-27, 23:06
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Detta var en kommentar till att det som händer, det händer långt borta. O att det tar lång tid innan det når hit.

Det är meningslöst o farligt att tro att avstånd är ett större hinder numera.

Jag har ställt in alla resor till Asien fram till September o sedan får man se hur det ser ut. Jag har mitt sista utlandsmöte i nästa vecka o sedan kommer jag hålla mig borta från folkmassor tills läget är under kontroll o man blivit vaccinerad.

Ja, men det är ett gott skäl för att förberedda sig inför en kris istället för att rulla tummarna.
———
Till alla som inte kan spela schack. Det är ingen domedag och ingen ska flytta ut till skogen. Man ska skydda sig mot smittor och se till att man inte smittar andra. Vi pratar trots allt om människoliv.
Citera
2020-01-27, 23:06
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nu har jag bara ögnat igenom den länken, R0 var max 1.23 och inkubationstid nämns knappats, hur du läst rapporten?

Jag antar att du när du skriver rapporten menar artikeln jag länkade till.

Den kommer från en bok som är ungefär tio år gammal, utgiven i syftet att visa på att matematik dyker upp i alla möjliga tämligen vardagliga sammanhang. Jag läste den noggrant då, ögnade bara igenom den idag.

Min poäng med att länka till den är att visa att antagandet att antalet smittade i en epidemi ökar exponentiellt från dag till dag (t.ex. en fördubbling av antalet sjuka varje dag, för att ta ett lättförståeligt exempel) är fullkomligt orealistiskt.

Edit: Kan tillägga att skribenten av artikeln betonar att modellerna är förenklade. Som alltid en avvägning mellan komplexitet och användbarhet.
Senast redigerad av Prora 2020-01-27 kl. 23:11.
Citera
2020-01-27, 23:08
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det verka som viruset är som en mild influensa för de allra flesta (vilket säkert gör att det finns ett stort mörkerantal), sedan för en liten grupp främst äldre så är den allvarligare, och en liten grupp ur den gruppen så kan det vara dödligt för.

https://youtu.be/2rUyz8MXorU?t=420

Tidigt, men som sagt, inte mkt tyder på att detta skulle vara så överdrivet farligt, i nuläget. Men med tanke på att det sprids lätt, så kan det säkert vara svår att få under kontroll.

Jag har också funderat på det, även varför det har inte spridits sig vidare så snabbt utanför Kina.
Men inkubationstiden spelar en viktig roll, om 2 veckor vet vi svaret.
Citera
2020-01-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora

Min poäng med att länka till den är att visa att antagandet att antalet smittade i en epidemi ökar exponentiellt från dag till dag (t.ex. en fördubbling av antalet sjuka varje dag, för att ta ett lättförståeligt exempel) är fullkomligt orealistiskt.

Det är väl inte mer orealistiskt än antagandet att det inte gör det?
Citera
2020-01-27, 23:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora

Fattar du vad skillnaden på R0 = 1.2 och R0 = 3 betyder i sammanhanget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in