Citat:
Ursprungligen postat av
Alolia
Tjenare, jag har läst på lite om SARM's och jag har lite frågor angående det eftersom jag har aldrig provat men är sugen på det. Pratade även med en kompis från USA som har provat det. Men vill gärna ha fler inblickar om saken.
Jag tänkte prova mig på en kur med LGD, 1 piller om dagen (5mg). i ca 6-8 veckor.
Behövs PCT/SERM för den kuren? Min polare tipsade om Nolva 10mg jag kan ta under kuren om jag känner supressions av Testo i kroppen d.v.s trötthet osv.
Tänkte även ta NAC för levern och Zink för testoproduktionen under kuren.
Har ni några fler pointers o komma med så skulle det vara väldigt tacksamt!
Mvh.
Tycker att du borde läsa på mer om LGD innan du börjar. Finns inte så många studier, men en uppsjö av mer eller mindre pålitliga anektodiska berättelser om positiva och negativa effekter av LGD.
Nolva 10mg under en LGD-kur är meningslöst, det kommer knappast hjälpa dig med ditt förtryckta testosteron under kuren. Nolva är endast värt att ta under en kur om östrogenrelaterade bieffekter finns, t.ex. gynokänningar. Att ta nolva under kuren försämrar den snarare, och bör inte används bara för att. PCT är just post cycle therapy, och det är där nolva används.
Det finns få studier, men den kanske mest kända går att läsa här:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4111291/. Man hävdar bland annat att LGD inte hade någon negativ effekt på levern, men doserna i studien var så pass små(max 1mg ed i 21 dagar) att det är svårt att jämföra med "byggardoser" på 5-10mg och kurer som löper ca 8 veckor. Dessutom hävdar de
"free testosterone showed significant suppression at 1.0-mg dose only".
Jag skulle säga att PCT nog behövs med tanke på ovanstående. Dessutom så har jag använt LGD själv(10mg ed) och testosteronet tog sig en rejäl smäll efter bara några veckor, vilket jag kollade upp med blodprov. Om det med 100% säkerhet behövs är kanske beroende på person. Det är bara att ta ett blodprov mot slutet av kuren för att se hur det står till med testot, och utgå från det.