2020-01-27, 17:24
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Om gärningsmannen/männen fört över pengar med hjälp av bankdosa så finns det minst ett mottagarkonto som polisen kan börja rota i. Även om kontot ägs av en målvakt har polisen fått något konkret att nysta i.

Sen har bankerna numera rätt sofistikerade programvaror som larmar om någon är på väg att genomföra en större transaktion som är otypisk för det aktuella kontot. Programmen är intr hundraprocentiga men hittar en del. Har gärningsmännen försökt föra över större summor kan man tycka att banken borde ha kontaktat kontoinnehavaren redan på måndagen.

Det finns fler kontrollmekanismer som sådana överföringar kan fastna i.

Men eftersom polisen verkar sakna heta ledtrådar tycker jag att det känns troligast att det inte skett några större överföringar (om det nu inte är så att polisen helt enkelt är bra på att hålla tyst). I kombination med att huset tydligen var genomletat så kanske gärningsmännen i första hand var ute efter något som fanns i huset? Eller inte hade någon sofistikerad plan över huvud taget?

Kontona finns ju utomlands i så fall med hög sannolikhet. Kanske inte ens inom EU. Är det dessutom målvakter eller falska identiteter måste man ju förlita sig på det landets polis.

Jag tror man får förlita sig på vittnen och kameror och telefonspår.
Citera
2020-01-27, 18:03
Medlem
5549s avatar
Har vi något tidigare fall då med kontoinnehavare som tvingats överföra stora pengar och sedan mördats? Jag minns ett annat fall nyligen med ett inbrott och tvång till banköverföring, men där levde BO men var helt enkelt för rädd för att polisanmäla - jag tror att det gick flera månader - så därför gick pengarna igenom. Har inte bankerna höjd för sånt här?
Citera
2020-01-27, 18:43
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Har vi något tidigare fall då med kontoinnehavare som tvingats överföra stora pengar och sedan mördats? Jag minns ett annat fall nyligen med ett inbrott och tvång till banköverföring, men där levde BO men var helt enkelt för rädd för att polisanmäla - jag tror att det gick flera månader - så därför gick pengarna igenom. Har inte bankerna höjd för sånt här?
Jo, de flesta seriösa banker har numera ”fraud detection”-programvara som upptäcker ovanliga betal- eller transaktionsmönster och larmar med en gång om något verkar onormalt.

T ex skulle jag gissa, att ett sådant program reagerar direkt om någon försöker göra en sex-siffrig överföring från ett privatkonto som normalt endast används för att betala mindre saker.

Ett exempel på hur bra programmen kan vara; en av mina familjemedlemmar fick en varning från sin bank angående sitt lönekonto; någon hade försökt använda kontot/bankkortet för att fylla på ett kontantkort i en pressbyråkiosk som ligger långt från min familjemedlems stad. Programmet hade även hittat ett mindre inköp (50:-) i samma pressbyråkiosk, en månad tidigare.

Det där är ett känt mönster; en kontokapare testar först med ett mindre belopp. Om inget händer tar man till ett större belopp en tid senare. Och programmet hittar det.
Citera
2020-01-27, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Kontona finns ju utomlands i så fall med hög sannolikhet. Kanske inte ens inom EU. Är det dessutom målvakter eller falska identiteter måste man ju förlita sig på det landets polis.

Jag tror man får förlita sig på vittnen och kameror och telefonspår.
Jag tänkte närmast på om pengar överhuvudtaget tagits ut från konton inte vart pengarna i så fall har gått.
Citera
2020-01-27, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549

Är ju ovanligt i Sverige i alla fall. Bitcoinmiljonärer ligger annars extremt risigt till, en sådan rånas på 1 minut hur stora belopp som helst.

Bankerna räknar väl inte med att sånt här inträffar. Men det kan ju ändra sig. Jag har själv endast begränsade medel som nås med mitt bankid. Just för att kunna ge ifrån allt som går att nå med bankid så rånare blir nöjda men inte hittar större tillgångar.
Citera
2020-01-27, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tänkte närmast på om pengar överhuvudtaget tagits ut från konton inte vart pengarna i så fall har gått.

Jo, jag menar bara att även om pengar gått iväg kanske polisen är tyst. Inte mycket nytta med att gå ut med det tänkte jag bara.
Citera
2020-01-27, 19:01
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quickfire
Man kan undra varför hon använde ett alias på fb?
Det är väl inte så konstigt? Det är det ju många som gör. Särskilt om man har ett ovanligt namn och inte vill bli hittad av kreti och pleti.
Citera
2020-01-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Jag vet inte vad släktingarna tror men de flesta av vännerna och grannarna tror att de kom utifrån och att de har lämnat landet.

Tänker på det du skrev tidigare om att de flesta av vännerna och grannarna tror
att gärningsmännen kom utifrån och har lämnat landet.

Känner du till med tanke på det - bara om du känner att du önskar svara förstås -
om din vän och hennes sambo haft utländsk arbetskraft anställda?

Eller om det finns utländska grannar som kan ha tipsat andra om att mannen sålt
en gård för ett högt belopp och att det eventuellt kunde finnas kontanter, guld
eller annat av värde att stjäla?

Citat:
Ja, det är möjligt. Det verkar ju överhuvud taget vara lockande att ge sig på folk som bor på landsbygden, lite avsides nu. Man har väl kommit på att risken att åka fast är väldigt liten och att bytet kan bli ganska stort. Jag förmodar att man har gjort någon slags bakgrundskoll i förväg så att man väljer ut fastigheter där man gissar att det finns tillgångar.
Citera
2020-01-27, 19:32
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Det är väl inte så konstigt? Det är det ju många som gör. Särskilt om man har ett ovanligt namn och inte vill bli hittad av kreti och pleti.
Jag har funderat över mannens företag. Känner du till något om det? Han ska ju haft ett företag där han säljer ett och tvåårsväxter. Kan han ha anlitat säsongsarbetare för detta?
Citera
2020-01-27, 19:37
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jag har funderat över mannens företag. Känner du till något om det? Han ska ju haft ett företag där han säljer ett och tvåårsväxter. Kan han ha anlitat säsongsarbetare för detta?
Jag vet inte varifrån den uppgiften kommer. Jag har aldrig hört talas om att han sålde några växter. Han var inte intresserad av odling på något sätt vad jaq vet. Han stora intresse var musik.
Citera
2020-01-27, 19:38
Medlem
Citat:
Jag vet inte varifrån den uppgiften kommer. Jag har aldrig hört talas om att han sålde några växter. Han var inte intresserad av odling på något sätt vad jaq vet. Han stora intresse var musik.

Tror du han har anlitat tex hantverkare från öst för jobb på fastigheten eller hyrt ut rum till sådana exempelvis?

Då tänker jag framförallt på fastigheten som såldes.
Citera
2020-01-27, 19:40
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Tänker på det du skrev tidigare om att de flesta av vännerna och grannarna tror
att gärningsmännen kom utifrån och har lämnat landet.

Känner du till med tanke på det - bara om du känner att du önskar svara förstås -
om din vän och hennes sambo haft utländsk arbetskraft anställda?

Eller om det finns utländska grannar som kan ha tipsat andra om att mannen sålt
en gård för ett högt belopp och att det eventuellt kunde finnas kontanter, guld
eller annat av värde att stjäla?
Jag är inte särskilt insatt i hans förehavanden, men jag tror inte han har haft nån utländsk arbetskraft anlitad. Han arrenderade ju ut gården så han behövde ingen arbetskraft för den i alla fall. Vad gäller försäljningen av gården så var det ju helt offentligt så det visste alla som hade intresse av att veta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in