2020-01-27, 18:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför ska man skriva sig på två adresser? Det är bara att skriva sig på sin HR, hyra ut den men bo någon annanstans. Jag känner flera som gjort detta.
Du måste vara skriven i den nya lägenheten annars förlorar du kontraktet. Du kan inte heller ha kvar den gamla om du inte är bor där = är skriven där. Så berätta hur "flera" har gjort för att lösa detta problem.

Berätta hur dina kompisar kan hyra ut lägenheter svart, fast det inte finns någon brist på lägenheter i Stockholm enligt dig. Varför hyra svart i så fall.

Coolt att dina vänner tjänar på svarthyra fast du argumenterar både mot bubbla och mot bostadsbrist.

"Det är en bubbla i Stockholm" är en åsikt. Som inte kan styrkas via beräkningar. Som jag förklarat ca 20 gånger.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-27 kl. 19:00.
2020-01-27, 19:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du måste vara skriven i den nya lägenheten annars förlorar du kontraktet. Du kan inte heller ha kvar den gamla om du inte är skriven där. Så berätta hur "flera" har gjort för att lösa detta problem.

Berätta hur dina kompisar kan hyra ut lägenheter svart, fast det inte finns någon brist på lägenheter i Stockholm enligt dig. Varför hyra svart alls i så fall.

Jag skrev ju att det bara är att skriva sig på sin HR men bo någon annan stans, har du svårt att läsa?

Det är inte brist på bostäder men det är brist på underprissatta HR, förstår du skillnaden?

Nå, hur var det nu, vet du att det är en bubbla i Stockholm men inte i Lund eller går det inte att veta som du har sagt också?
2020-01-27, 19:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag skrev ju att det bara är att skriva sig på sin HR men bo någon annan stans, har du svårt att läsa?

Det är inte brist på bostäder men det är brist på underprissatta HR, förstår du skillnaden?

Nå, hur var det nu, vet du att det är en bubbla i Stockholm men inte i Lund eller går det inte att veta som du har sagt också?
Du kan inte ha en HR och inte vara skriven där. Då förlorar du kontraktet direkt. Det förvånar mig inte att du inte känner till det.

Så om man har 1 HR i hela Stockholm och den har 100.000kr i månadshyra så finns ingen bostadsbrist. Annat än på underprissatta bostäder?
2020-01-27, 19:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Om jag fick välja skulle jag bo i en JätteBR utan avgift eller en central fabrik med maskinpark.

Men man får inte välja - det är pengarna som styr - det är bara de friska miljardärerna
som har någorlunda fritt val.
Du medger själv att du i stället för att välja mellan de realistiska alternativen, så introducerar du ett som inte är realistiskt, som du orerar om.

Men det fanns realistisk alternativ. Och dessa klarade du inte av att välja mellan. Skulle du vilja beskriva dig själv som svårt verklighetsfrånvänd, eftersom du inte klarar av att säga vilket av alternativen du menar är att föredra.
Eller vad skulle skälet vara?

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det märks ju på de andra svaren där folk erkänner att det är under tidvis stora uppoffringar de kan skaffa en bostad - ö h t - dvs hela samhällsupplägget är åthelvete om man nu skall tala om ett bra o juste land för medborgarna att leva i
Ja, visst är det uppoffringar. De konsumerar något. Då får de arbeta för att kunna konsumera det.
Hade du tänkt dig att du skall kunna konsumera utan att arbeta för den konsumtionen? Dvs INTE uppoffra dig. Är det så?
Du är bara en extremt självisk person?
2020-01-27, 19:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du kan inte ha en HR och inte vara skriven där. Då förlorar du kontraktet direkt. Det förvånar mig inte att du inte känner till det.

Du förefaller vara sinnessjuk
Citat:
Citat:
Så om man har 1 HR i hela Stockholm och den har 100.000kr i månadshyra så finns ingen bostadsbrist. Annat än på underprissatta bostäder?

Det är ingen annan än du som sagt detta.

Varför undviker du att svara på dina omväxlande påståenden om att det dels inte går att veta om det är en bubbla och dels att du vet om det är det?
Citat:
Jag har skrivit 50 gånger att jag inte vet om det är en bubbla och ingen annan heller.

Citat:
Det är en bubbla i Stockholm men inte i Lund, som historiskt inte har bubblor. Tyckte jag skrev det rätt tydligt, men du måste läsa allting tre gånger innan det går in.
2020-01-27, 19:12
Medlem
DVikings avatar
ANTAL PERSONER I BOSTADSKÖN
Den 31 december 2019 stod 674 720 personer i bostadskön. Det är en ökning under 2019 med 38 990 personer, eller 6 procent. Av de som står i bostadskön är 91 010 personer – 13 procent – aktiva kunder, det vill säga kunder som gör minst fem intresseanmälningar per år.

https://bostad.stockholm.se/statistik/summering-av-aret-2019/

Mycket luft i kön alltså. Kostar 250 kr per år att stå i kön så oavsett hur man bor kan man lika bra skriva in sig som en försäkring/spekulation.
2020-01-27, 19:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Är det ett påstående från dig att Big Short har falskt innehåll? Vad bygger du det på? Känns det så i hela kroppen?
Det är du som påstår. Då är det DU som har bevisbördan.

Och den klarar du inte av. För det är helt tomt.

Kan vi vara överens då om att du levererade ett svammel-påstående.

Citat:
Prova att googla på detta, du är nog ensam om den åsikten i världen. Jag vet rätt mycket om den perioden i USA vilket förklarar varför jag såg filmen, och den följer verkligheten, dock dramatiserad.
Du vet uppenbarligen ingenting. Om du hade vetat något så hade det kommit fram.
Din inlägg är tomma på kunskaper och insikter.
Du har gjort mängder av påståenden i tråden och varje gång de synas är det tomt bakom. Din förmåga i livet verkar vara att leverera fantasifulla påståenden. (Är säkert en bra egenskap för en fantasy-författare).

Du kan ju se hur du gör här. Det är tomt på fakta och rationalitet. Inget förklaringsvärde.

Citat:
Jag är ingen byggherre. Men uppenbarligen byggs det för lite i Stockholm, och det beror på att folk inte vill betala de priser som nybyggen kostar. Där har du alltså svaret på din fråga, det finns ett maxpris för en bostad även i Stockholm.
Men nu smiter du bara undan.

Om det är en bubbla så kan du bygga och sälja till bubbelmarginal-epsilon där epsilon är ett litet tal som är det du lägger dig under konkurrenterna.

Men varken du eller de andra bubbelpratarna går det. Varför?
Ni kan pysa ur bubblan med er produktion. Dessutom för ni bra betalt för det. Ändå gör ni inget. Bara sitter och yrar.

Är ni bara verklighetsfrånvända flummare?

Citat:
Kurvan, med statistik från SCB, stämmer inte något vidare? Vad bygger du det på?
Hur vet du att SCB levererar felaktig data???
Vad har du för stöd för det?

Jag har inget som helst skäl att anta att Fastighetsprisindex är felaktigt. Det visar:

2019 791
2018 770
2017 770
2016 711
...
2000 263
...
1990 203 (dvs en ökning med 3.9 sedan 1990. Här har vi haft reallöneökningar).
...
1980 101 (dvs en ökning med en faktor 2 mellan 1980-1990. KPI ökade med drygt 2. Och då hade vi inga reallöneökningar. Och vi hade regleringar och subventioner).
2020-01-27, 19:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du medger själv att du i stället för att välja mellan de realistiska alternativen, så introducerar du ett som inte är realistiskt, som du orerar om.

Men det fanns realistisk alternativ. Och dessa klarade du inte av att välja mellan. Skulle du vilja beskriva dig själv som svårt verklighetsfrånvänd, eftersom du inte klarar av att säga vilket av alternativen du menar är att föredra.
Eller vad skulle skälet vara?

Ja, visst är det uppoffringar. De konsumerar något. Då får de arbeta för att kunna konsumera det.
Hade du tänkt dig att du skall kunna konsumera utan att arbeta för den konsumtionen? Dvs INTE uppoffra dig. Är det så?
Du är bara en extremt självisk person?

De du kallar realistiska alternativ finns bara i ruttna länder - i ett juste land finns mina alternativ.

Någon talade om att välja - jag talade om vaad jag skulle/skall välja vid fritt val.

I ruttna samhällen måste man uppoffra en massa för att få något.

I ett juste samhälle behöver man inte det - u är det inte så många samhällen som är justa för många eller alla - mestadels bara för en del - ett superunderskattat jobb i det här landet är landshövding
då ingår också juste bostad.
2020-01-28, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan ta lite högre boendekostnader mot att ha nån miljon i cash. Pensionssystemet kommer att haverera. Det kommer knappt bli några pensioner att tala om för den som inte har ett sparande på sidan om.
Vilket förutsätter att du faktiskt får "nån miljon i cash". Vilket är ett antagande som jag inte skulle vilja bygga min pensionsplanering på.

Citat:
Hyresrätter är inte särskilt dyra om du håller dig till begagnade.
Om du hittar någon och den ligger i ett område där du vill bo och att det lagom till din pension eller efter din pensionering införs marknadshyror som gör att dina pengar bara räcket till boende och kattmat.
2020-01-28, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och hur länge dröjer det till vi nått taket?

Sverige har ca 450'000 km2. Antar vi 4 bostäder på 100 m2 mark så skulle det handla om 18 mdr bostäder. Med dagens takt så skulle det ta ca 300 000 år innan vi når dit. Sedan är ju inte det taket heller iom att det går att rymma mer på höjden.

Är resonemanget att om vi når ett tak om 300 000 år så kan vi inte bygga mer nu?

Det skulle kanske förtydligas, när det resonemanget förs fram.
Om du anser att det är realistiskt att pendla från Kiruna till Österlen så visst. De flesta i tråden torde dock leva lite närmare verkligheten.
2020-01-28, 10:05
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Du kan inte ha en HR och inte vara skriven där. Då förlorar du kontraktet direkt.
Stämmer inte riktigt. Man behöver inte alls vara skriven i en hyreslägenhet. Det är legitimt att ha en övernattningslägenhet på den ort där man arbetar om pendlingsavståndet är betydande, typ 15 mil. Det är förstås restiden som är avgörande. Utan att ha sådana skäl kan man vara skriven på annan adress och man kan då bli kontaktad av hyresvärden om huruvida behov av lägenheten finns. Om hyresvärden godtar att du inte är skriven på adressen så kan du behålla kontraktet. Eller så meddelar hyresvärden att han vill att du ska vara skriven på adressen och då skriver du dig där helt enkelt. Det finns förstås oseriösa fastighetsägare som gör stora insatser för att få folk vräkta för att de vill få loss lägenheter att förmedla till vänner och bekanta - med eller utan pengar under bordet. Dessa värdar får man vara på sin vakt mot om man vill behålla sitt kontrakt.
2020-01-28, 10:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Stämmer inte riktigt. Man behöver inte alls vara skriven i en hyreslägenhet. Det är legitimt att ha en övernattningslägenhet på den ort där man arbetar om pendlingsavståndet är betydande, typ 15 mil. Det är förstås restiden som är avgörande. Utan att ha sådana skäl kan man vara skriven på annan adress och man kan då bli kontaktad av hyresvärden om huruvida behov av lägenheten finns. Om hyresvärden godtar att du inte är skriven på adressen så kan du behålla kontraktet. Eller så meddelar hyresvärden att han vill att du ska vara skriven på adressen och då skriver du dig där helt enkelt. Det finns förstås oseriösa fastighetsägare som gör stora insatser för att få folk vräkta för att de vill få loss lägenheter att förmedla till vänner och bekanta - med eller utan pengar under bordet. Dessa värdar får man vara på sin vakt mot om man vill behålla sitt kontrakt.
Det stämmer, det finns flera undantag, du kan t.ex studera på annan ort och ha kvar din HR. Men allt måste bevisas med papper. Tönten i inlägget påstod att en stor del av 600.000 i Stockholms bostadskö helt enkelt tänkte hyra ut sin nya HR svart. Vilket är nonsens, det håller du säkert med om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in