2020-01-26, 14:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vilket upplägg???

Du är fri att välja själv hur du vill göra. Du har några uppenbara alternativ:
1) Du bor under en gran och arbetar och sparar. När du är 55 kan du köpa dig en bostad.
2) Du bor under en gran och arbetar och sparar. När du är 55 kan du köpa byggmtrl och bygga dig en bostad.
3) Du hyr en bostad från unga år och sparar och köper dig en bostad vid 55. (Förutsätter dock marknadshyra).
4) Du lånar och bor i en bostad från unga år, och amorterar dig skuldfri till 55.

Vad har hindrat dig från att välja 1) eller 2)??

Och varför har du problem med att andra väljer 4)??

Notera att 55 ovan inte är en exakt ålder. Och den kan för all del variera något år mellan alternativen.

Om jag fick välja skulle jag bo i en JätteBR utan avgift eller en central fabrik med maskinpark.

Men man får inte välja - det är pengarna som styr - det är bara de friska miljardärerna
som har någorlunda fritt val.

Det märks ju på de andra svaren där folk erkänner att det är under tidvis stora uppoffringar de
kan skaffa en bostad - ö h t - dvs hela samhällsupplägget är åthelvete om man nu skall tala
om ett bra o juste land för medborgarna att leva i
2020-01-26, 15:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Hur vet du det?
Känns det så i hela kroppen?
Är det ett påstående från dig att Big Short har falskt innehåll? Vad bygger du det på? Känns det så i hela kroppen?

Prova att googla på detta, du är nog ensam om den åsikten i världen. Jag vet rätt mycket om den perioden i USA vilket förklarar varför jag såg filmen, och den följer verkligheten, dock dramatiserad.
2020-01-26, 15:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Då är det väl bara att bygga och leverera och tjäna grova pengar genom att lägga sig strax under konkurrenterna.
Då tar du hela marknaden och du ser till att pysa ur bubblan.

Varför har du inte gjort det?
(Och varför har ingen annan bubbelpratare gjort det).
Jag är ingen byggherre. Men uppenbarligen byggs det för lite i Stockholm, och det beror på att folk inte vill betala de priser som nybyggen kostar. Där har du alltså svaret på din fråga, det finns ett maxpris för en bostad även i Stockholm.
2020-01-26, 15:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Lönerna ökar också, och vi ser att det hushållen lägger på boendeutgifter av disponibel inkomst inte ökar.

Den stämde inte något vidare. Massor med människor som köper BR under 6MSEK. Både nu och 2014.
Lönerna fanns ju med i kurvan? Men du kanske har bättre statistik än SCB?

Kurvan, med statistik från SCB, stämmer inte något vidare? Vad bygger du det på?
2020-01-26, 16:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Visa hur du har mätt upp den.

Visa det.

Visa att de kunde säljas med bättre rating.

Visa hur det gick till när den sk bubblan sprack.

Det här inlägget är smockfullt med grundlösa påståenden om aldrig kommer kunna visas.
Det har inget stöd i verkligheten. Och vad som verkligen skedde.
Du får nog läsa på om finanskrisen 2008.
Du kan börja på
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Finanskrisen_2007–2008

Så slipper vi ditt ot-svammel.
2020-01-26, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är ingen byggherre. Men uppenbarligen byggs det för lite i Stockholm, och det beror på att folk inte vill betala de priser som nybyggen kostar. Där har du alltså svaret på din fråga, det finns ett maxpris för en bostad även i Stockholm.

I podden allt du velat veta

, så intervjuar dom en gubbe som har insyn i bostads marknaden, han påstår att det är pga av kommunerna som nekar bygghärrar att få köpa loss mark dom kan bygga på, då priserna är helt sinnes sjuka så är det många som vill bygga men inte får köpa mark, så kommunerna förhindrar byggandet av nya bostäder.
2020-01-26, 18:40
Avslutad
Citat:
Visa hur du har mätt upp den.

Visa det.

Visa att de kunde säljas med bättre rating.

Visa hur det gick till när den sk bubblan sprack.

Det här inlägget är smockfullt med grundlösa påståenden om aldrig kommer kunna visas.
Det har inget stöd i verkligheten. Och vad som verkligen skedde.

Nej inte grundlöst, finns till och med en dokumentär om det förutom big short, vilket är en film ioförsig.

Såg ett avsnitt av joe rogan där en journalist som har följt detta sedan krashen, han påstår att dom gör samma sak igen

Du pratar mycket dynga, kanske dags att shysha dig själv.
2020-01-26, 19:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
I podden allt du velat veta

, så intervjuar dom en gubbe som har insyn i bostads marknaden, han påstår att det är pga av kommunerna som nekar bygghärrar att få köpa loss mark dom kan bygga på, då priserna är helt sinnes sjuka så är det många som vill bygga men inte får köpa mark, så kommunerna förhindrar byggandet av nya bostäder.
Den är en kombination av många faktorer som gör att Stockholm har för få bostäder. Politiska beslut, politiskt ägande av mark, och långsam plan och byggrätt är några del av dem. Politikerna är alltså med och blåser upp bubblan, istället för att kyla ner den.
2020-01-26, 20:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är byggbolagens problem. De har svarat med att dra ner på produktionen och sänka priserna till lite mer normala nivåer. Det spårade ur ett tag där 2016, men nu börjar marknaden att ta sig igen och priserna på nyproduktion kan vara ganaka attraktiva på sina håll.
2020-01-26, 20:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Är det ett påstående från dig att Big Short har falskt innehåll? Vad bygger du det på? Känns det så i hela kroppen?

Prova att googla på detta, du är nog ensam om den åsikten i världen. Jag vet rätt mycket om den perioden i USA vilket förklarar varför jag såg filmen, och den följer verkligheten, dock dramatiserad.

Nu var det ju du som kom med påståendet att den var sanningsenlig men du tycks inte kunna visa belägg för det, istället vänder du på bevisbördan.
2020-01-26, 20:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Hur är det uppenbart att det byggs för lite, de flesta bor trots allt i en bostad redan.
2020-01-27, 08:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så det är bostadspriserna som styr valutakursen? Okej ?
Inte enbart. Alla tillgångar i Sverige vägs in. Fastigheter är dock en ganska stor del i substansvärdet. Så när det rör sig så tar det med sig övriga marknaden.

Se bara i länder som råkat ut för en krash på fastighetsmarknaden. Se vad som händer med övriga ekonomin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in