• 1
  • 2
2020-01-27, 17:03
Medlem
God afton,

Nu tänkte jag att jag ville köra en laddning rödcurry till helgen, och det slog mig att jag aldrig riktigt fått till den där smaken på min egen rödcurry som jag egentligen vill ha.

Samtliga recept jag minns att jag läst tidigare har ju varit baserad på currypasta och kokosmjölk, men jag har aldrig fått till den där söta smaken som vissa (kanske mindre genuina) restauranger kör med. Vad jag förstått är det egentligen en lite västeranpassad variant där smaken är sötare...

Jag har tidigare provat med socker och annanas bland annat, men aldrig fått den där smaken jag söker...

Någon som har erfarenhet och kanske har tips på hur vissa restauranger får till den där söta smaken i just rödcurry...

Jag förstår att det är svårt för ni andra att förstå vad just jag menar med "den där söta smaken" men tänkte att någon kanske förstår åt vilket håll jag försöker peka.

Currypasta och kokosmjölk, aboslut... Men att tillsätta socker har aldrig gett mig den där smaken jag söker, någon som kanske vet vad jag försöker förmedla här? Är det någon speciell variant av currypasta de använder som redan har sötman, eller är det något de blandar i för att få 'soppan' sötare? Inte hittat någon ledtråd alls när jag googlat recept.

Jag tänker faktiskt att de mest genuina thaivarianterna av rödcurry inte haft denna typen av sötma när jag käkat på restaurangerna, men några av de lite billigare försvenskade ställena jag ätit på har haft denna söta smaken.

Ja, jag låter säkert förvirrad som försöker förklara min fråga på tio olika sätt, men jag har inget att förlora på att försöka hitta det jag söker här (^_^)

Tack på förhand för svar
Citera
2020-01-27, 17:15
Medlem
Antar att du ska göra nån form av gryta? Testa släng i currypastan strax efter grönsakerna så den får steka med ett par minuter innan kokosmjölken går i. Då kan de bli lite mustigare och få fram mer smaker, även de söta.

Det funkar för mig, men vi alla har ju olika smaksinnen
Citera
2020-01-27, 17:20
Medlem
DaChiefs avatar
Du kan använda palmsocker.
Palmsocker används mycket för sötman av thailändare.
Kolla i thai eller asiatisk butik.

Du kan använda kikkomans ”seasoning for sushi” som finns på alla ica. Den är bra för att smaka upp med sötma och lite syrlighet.
Har den alltid hemma.
Senast redigerad av DaChief 2020-01-27 kl. 17:27.
Citera
2020-01-27, 17:24
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Som sagt så används palmsocker rätt friskt. Tittar mycket på wokvideos på YT då jag älskar asiatiskt och där kör de med palmsocker eller brown sugar.,
Citera
2020-01-27, 17:27
Medlem
Ananas juice. blir inte samma som vanlig ananas
Citera
2020-01-27, 17:28
Medlem
george.sthlms avatar
Det du saknar är förmodligen palmsocker.
Finns i bit som du hyvlar

Obs. 1 matsked palmsocker är samma som 1 dl vanligt socker, så take it easy !

Annars: Prova med lite tamarindsås. Tamarind ( sour ) + palmsocker är mums
Citera
2020-01-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralenJR
Antar att du ska göra nån form av gryta? Testa släng i currypastan strax efter grönsakerna så den får steka med ett par minuter innan kokosmjölken går i. Då kan de bli lite mustigare och få fram mer smaker, även de söta.

Det funkar för mig, men vi alla har ju olika smaksinnen

Det är sånt där en novis som jag aldrig hade tänkt på! Jag tycker att ditt tips i samband med de andra två som tipsar om palmsocker låter som ett väldigt vinnande koncept! Tack så mycket för att du svarade!

Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Du kan använda palmsocker.
Palmsocker används mycket för sötman av thailändare.
Kolla i thai eller asiatisk butik.

Du kan amvända kikkomans ”seasoning for sushi” som finns på alla ica. Den är bra för att smaka upp med sötma och lite syrlighet.
Har den alltid hemma.

Jag vet inte varför, men det låter väldigt rätt på något sätt! Jag skall ge mig på jakt efter palmsocker i veckan! Tack så jättemycket, det är en sån ingrediens jag aldrig lyckats luska ut själv!

Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Som sagt så används palmsocker rätt friskt. Tittar mycket på wokvideos på YT då jag älskar asiatiskt och där kör de med palmsocker eller brown sugar.,

Tack, och tack! Jag siktar på att få tag på det snarast! Det låter helt rätt på något sätt, även om jag inte kan föreställa mig smaken av det (^_^)
Citera
2020-01-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det du saknar är förmodligen palmsocker.
Finns i bit som du hyvlar

Obs. 1 matsked palmsocker är samma som 1 dl vanligt socker, så take it easy !

Annars: Prova med lite tamarindsås. Tamarind ( sour ) + palmsocker är mums

Oj! Jävla tur du skrev det där med doseringen annars hade jag nog bara tagit för givet att det var samma mängd som vanligt socker! Tack för att du räddade mig från eventuell diabetes där!
Citera
2020-01-27, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brokeNCYDE
God afton,

Nu tänkte jag att jag ville köra en laddning rödcurry till helgen, och det slog mig att jag aldrig riktigt fått till den där smaken på min egen rödcurry som jag egentligen vill ha.

Samtliga recept jag minns att jag läst tidigare har ju varit baserad på currypasta och kokosmjölk, men jag har aldrig fått till den där söta smaken som vissa (kanske mindre genuina) restauranger kör med. Vad jag förstått är det egentligen en lite västeranpassad variant där smaken är sötare...

Jag har tidigare provat med socker och annanas bland annat, men aldrig fått den där smaken jag söker...

Någon som har erfarenhet och kanske har tips på hur vissa restauranger får till den där söta smaken i just rödcurry...

Jag förstår att det är svårt för ni andra att förstå vad just jag menar med "den där söta smaken" men tänkte att någon kanske förstår åt vilket håll jag försöker peka.

Currypasta och kokosmjölk, aboslut... Men att tillsätta socker har aldrig gett mig den där smaken jag söker, någon som kanske vet vad jag försöker förmedla här? Är det någon speciell variant av currypasta de använder som redan har sötman, eller är det något de blandar i för att få 'soppan' sötare? Inte hittat någon ledtråd alls när jag googlat recept.

Jag tänker faktiskt att de mest genuina thaivarianterna av rödcurry inte haft denna typen av sötma när jag käkat på restaurangerna, men några av de lite billigare försvenskade ställena jag ätit på har haft denna söta smaken.

Ja, jag låter säkert förvirrad som försöker förklara min fråga på tio olika sätt, men jag har inget att förlora på att försöka hitta det jag söker här (^_^)

Tack på förhand för svar

Jag gissar på sirap
Citera
2020-01-27, 17:47
Bannlyst
Socker! Det är väldigt mycket socker i thaimat som serveras på restauranger
Citera
2020-01-27, 19:27
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokeNCYDE
God afton,

Tack på förhand för svar

Några tumregler är:

- Använd bra kokosmjölk, inte de billigare fuskvarianterna.
- Använd en bra currypasta, inte ICA:s egna.

Men i Thailand brukar de använda palmsocker i sin grytor. Har du inte det funkar farinsocker.
Citera
2020-01-27, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Jag gissar på sirap

Sirap???
Har du ätit thaimat någon gång?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera