2020-01-27, 17:09
Medlem
Jag är INFP och man dessutom. Tror det är typ 4% eller nåt av befolkningen. Har varit lite av en dagdrömmare som hela tiden försöker bättre på mig inom det intellektuella och är filosofiskt lagd.

Är ganska bra på tips och aktier. Men insett att jaga pengar och konsumera skräp är onödigt.
Citera
2020-01-27, 19:55
Medlem
spyder123s avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2020-01-28, 10:07
Medlem
Trophykittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Jag är INFP och man dessutom. Tror det är typ 4% eller nåt av befolkningen. Har varit lite av en dagdrömmare som hela tiden försöker bättre på mig inom det intellektuella och är filosofiskt lagd.

Är ganska bra på tips och aktier. Men insett att jaga pengar och konsumera skräp är onödigt.

Va roligt! Gillar du att hjälpa människor då?

Jag kämpar mycket med att bli förstådd, jag har väldigt mycket egna teorier om livet, filosofiska tankar som jag blandar med vetenskapliga artiklar jag läser för att bygga min egen verklighet. Märkt att det inte är så vanligt...

Märkt att de flesta är antingen helt spirituella och flummiga eller så är de intellektuella och logiska, men jag hamnar mellan där.

Så hur mina konversationer blir mottagna kan variera beroende på stämningen i rummet, jag kan dra saker från en vanlig konversation till en fråga om existens och är människor in the mood blir de väldigt fashinerade och inspirerade men är de inte det blir det typ tystnad och akward skratt...

Kan tillägga att jag sällan öppnar mig och pratar om mig själv i verkligheten, är mer den som analyserar min omgivning.

När jag analyserar en människa brukar jag ofta se barndom, minnen i personens ansikte, jag kopplar ihop allt och ser va de behöver sedan börjar jag anpassa omgivningen runt personen i fråga för att tillfredsställa dens behov. Sen gör jag så på alla människor som är öppna mot mig och får de att funka.

På mitt senaste jobb kollapsade hela sociala strukturen och alla blev osams när jag slutade där, va samma dag dessutom som va min sista, vilket va rätt åt min dåvarande arbetsgivare, såklart tråkigt för mina kollegor men de har ju ett val också... men man ska inte underskatta det sociala på en arbetsplats.

Nu ska jag sluta skriva böcker om hur en INFP kan va men kanske känner du igen något av det?
Citera
2020-01-28, 13:09
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trophykitten
Jo men tror att INFP uppskattar sin egen personlighet mycket, har även läst att INFP kan bli väldigt lyriska av att träffa de i sin egen sort. Så hur kan man då va otrevlig? Jag tänker om man träffar ett gäng människor som alla är extremt välmenande och empatiska är det svart att va sur?

Om någon är otrevlig kommer vi alla ha ett deep talk och reda ut EXAKT vad som gått fel, hur de inte kan njuta vårt gulliga event osv.... Om de inte känner för att träffa oss andra kan de ju stanna hemma och va med på Skype t.ex. 😆

Hihi så jag tänkte!

Vad jag egentligen ville diskutera/kritisera var ditt påstående att det "inte finns en sanning". Tycker du så om allt eller finns det klara fakta?

Det kan ju vara on topic eftersom du tar upp det som ett exempel på INFP-personlighet vilket jag håller med om att det är.
Citera
2020-01-28, 13:29
Medlem
chiliislifes avatar
Intp.
Senast redigerad av chiliislife 2020-01-28 kl. 13:32.
Citera
2020-01-28, 13:50
Medlem
Trophykittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Vad jag egentligen ville diskutera/kritisera var ditt påstående att det "inte finns en sanning". Tycker du så om allt eller finns det klara fakta?

Det kan ju vara on topic eftersom du tar upp det som ett exempel på INFP-personlighet vilket jag håller med om att det är.

Jaha hehe förstår vad du menar, jag är öppen för att det inte finns en sanning men även öppen för att det finns en sanning. Tänker att det finns kanske en sanning som vi i grunden (inom oss) alla kan hålla med om, det finns ju även sk. Vetenskapliga slutsatser som vissa ser mer som en sanning.

Beror ju även på om sanning är samma sak som en defenetiv slutsats eller en riktning för olika energier likt en kompass som pekar åt söder. I teorin kan ju söder va så mycket mer en bara ett väderstreck.. Blir det då en sanning?

Jag tror inte att det finns en sanning men jag söker ju ständigt efter en teori som är orubblig, det är kanske närmast sanningen vi kan komma?

Vad tror du?
Senast redigerad av Trophykitten 2020-01-28 kl. 13:52.
Citera
2020-01-31, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trophykitten
Någon annan INFP person här 😍?

Tänker att det skulle va kul att höra lite hur ni andra har det då jag känner mig lite ensam med min personlighet.

• Är ni bra lyssnare?
• Är ni observanta på att läsa av minimala signaler och få mycket i formation av att sätta ihop det så människor nästan blir lite kusligt rädda för din förmåga?
• Är ni en högt uppskattad kollega för att ni vill att alla runt er mår bra?
• Kan ni enkelt se att det inte finns En sanning?
• Står ni inte ut med att människor är osams?

Något annat som passar in på oss INFP personer som jag inte tagit upp?

Kram sötnosar 🌹

Apropå det, jag avslöjar mig med minimala signaler. Brukar hända när brudar jag gillar plötsligt nämner sina ex. Det brukar trigga en rörelse i mina ögon och genast försöker jag se oberörd ut fast det går nog åt helvete, tror jag. Vill inte se framför mig de här kvinnorna i sexuella situationer med dessa ex. Gillar det inte, det är väl svartsjuka.
Citera
2020-01-31, 23:39
Medlem
Trophykittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Apropå det, jag avslöjar mig med minimala signaler. Brukar hända när brudar jag gillar plötsligt nämner sina ex. Det brukar trigga en rörelse i mina ögon och genast försöker jag se oberörd ut fast det går nog åt helvete, tror jag. Vill inte se framför mig de här kvinnorna i sexuella situationer med dessa ex. Gillar det inte, det är väl svartsjuka.

Så kan det va, men försök hålla dig fast vid dem känslorna och analysera det.. 😇👌🏻 Vet att det är jobbigt eftersom det är en obekväm tanke som man gärna skakar av sig. Men är bra att sortera ut saker emotionellt eftersom man annars kan agera väldigt irrationellt vilket skadar känslorna mer en de gör nytta!
Citera
2020-05-01, 02:41
Medlem
Varierar väldigt mycket mellan olika tester för min del. Typiska MBTI har ett utpräglat mekaniskt endimensionellt sätt att räkna, med fokus på 'dikotomier'. I/E; S/N; T/F; J/P. Enligt dom får jag oftast svaret ENFP.

Dom tester som skiljer på E/I för dom respektive funktionerna, ger ENTP eller INFJ. Det som tydligt framgår är att jag huvudsakligen använder kombinationen Feeling Extraverted/Thinking Introverted. Dominant iNtuition, dock både iNtuition Extraverted (ENTP) och Introverted (INFJ), så det är lite oklart.
Citera
2020-05-16, 16:43
Medlem
SanningensProfets avatar
Jag loggade bara in för att säga att Anders Tegnell är ett praktexempel på en faktisk INTJ. Förmodligen en av världens mest uppenbara INTJ-exempel. Ett stort "fuck you" till alla som låtsas vara INTJ för att spela allan pga glorifieringen av personlighetstypen. Det är konstigt att det finns så många personer, inte minst anonyma användare på flashback som förekommer i denna tråd, som genuint mår bra av att ljuga om vad de fick på MBTI-testet. Jag förstår att "The Mastermind" är en smickrande titel, men vad man måste förstå är att INTJs kan vara, och oftare än vad folk tror är, helt dumma i huvudet trots någon dum amerikansk titel vid namn "The Mastermind".

Men, hursomhelst...

"Hela Sverige, lyssna på Tegnell. Han är stabil; rak och rationell" - Dr. Alban

Jag får uppfattningen att Anders Adali är ett praktexempel när det kommer till ENTJ. Han är ambitiös, energisk, och förstående samtidigt som han ställer krav. Han är en familjeman som gärna lever ett typiskt svensson villa-vovve-volvo medelklass liv, men med kanske lite mer lyx än en typisk svensson. Oerhört bra på att planera projekt, uppenbarligen.
Senast redigerad av SanningensProfet 2020-05-16 kl. 17:15.
Citera
2020-05-16, 17:08
Medlem
Varför ska man lägga stor vikt på MBTI? Du är den du är och det enda man gör är att sätta sig i boxar.

Om jag är tystlåten, är jag introvert eller är jag tystlåten? Känns lite dumt som horoskop
Citera
2020-05-24, 17:29
Medlem
SanningensProfets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboni2
Varför ska man lägga stor vikt på MBTI? Du är den du är och det enda man gör är att sätta sig i boxar.

Om jag är tystlåten, är jag introvert eller är jag tystlåten? Känns lite dumt som horoskop

Jag tycker inte att man bör lägga särskilt stor vikt på MBTI. Speciellt inte det officiella testet, som endast gjort mig mer förvirrad än vad jag ursprungligen var. Bland de resultaten som jag fått är ENTP, INTP, INTJ, INFJ, ENTJ, ISTJ och INFP. Om jag själv skulle gissa så lutar jag nog mest mot ENTJ, INFJ eller INTP.

Men jag känner vissa personer som gjort testet, försökt förstå sig på MBTI som helhet, och sagt att de känner att deras liv blivit bättre efter. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan bli så. Det finns mycket som man kan läsa om angående MBTI, bland annat introvert/extrovert. Jag tycker personligen att det är väldigt svartvitt.

Sedan så känner jag att personlighetstypen INTJ har smått förstört MBTIs ursprungliga mening; att förstå sig själv. Som jag sa tidigare, att man döper ett resultat på ett psykologiskt prov till "The Mastermind" är nog bland det dummaste man kan göra om man vill att allmänheten ska ta provet seriöst. Nästan alla personer som har läst på minsta lilla om MBTI påstår sig vara INTJ för att det är "coolt" att vara "mastermind".

Angående din fråga om introvert/tystlåten; om du känner att du oftast hellre umgås med dig själv än andra människor så lär du nog vara introvert. Oavsett om du är tystlåten eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in