Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-07, 13:12
  #1
Medlem
vgers avatar
I en annan tråd i forumet så skrev KillYourGod följande:

Citat:
Ursprungligen postat av KillYourGod
vger, skulle inte du kunna starta en Jungiansk psykologitråd där folk med olika karaktärer kan få veta lite mer som kan hjälpa dem i vardagslivet? Du verkar insatt i ämnet. Själv är jag INTP tror jag....

Personlighetstestet som avses ligger här:
http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp

Det testar Myers-Briggs personlighetstyp (även om de inte kallar det det av varumärkesskäl).

Myers-Briggs Type Indicator (mbti) är ursprungligen gjord på 50-talet av mor och dotter Isabel Myers och Katherine Briggs för det amerikanska försvaret.

I princip har de tagit en liten del av CG Jungs teorier, nämligen den som handlar om vårt medvetna, och sedan dragit iväg med den på egen hand. mbti är altså inte Jung, längre! mbti är världens mest använda personlighetstest och används för att testa lämplighet för ett jobb. Jag är dock mer intresserad av det som ett verktyg att hantera andra människor (i det fall det verkar gå överstyr) och för personlig utveckling.

mbti är ett starkt hobbyintresse för mig. Jag är väl medveten om att det inte är någon riktig vetenskap. Däremot tycker jag mig ha en stor praktisk nytta av det, och har samlat på mig en hel del vetande och spekulationer. Så, testa er gärna!
Citera
2005-07-07, 14:11
  #2
Medlem
INTJ

Fick samma resultat några år sedan.

Stämmer väl ganska bra måste jag säga, men var osäker på många av frågorna så möjligt att jag skulle få ett annat resultat ifall jag var på ett annat humör.
Citera
2005-07-07, 14:58
  #3
Medlem
vgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beslutsångest
INTJ

Fick samma resultat några år sedan.

Stämmer väl ganska bra måste jag säga, men var osäker på många av frågorna så möjligt att jag skulle få ett annat resultat ifall jag var på ett annat humör.

Då har jag en fråga till dig: Delar du upp människor i två kategorier: De som kan tänka och de som inte kan tänka?
Citera
2005-07-07, 15:28
  #4
Medlem
hagge3s avatar
ENFJ:
http://typelogic.com/enfj.html
Citera
2005-07-07, 15:45
  #5
Medlem
KillYourGods avatar
Hagge, nu förstår du varför jag inte tänker som dig? Varför jag spammar meningslösa trådar och du undrar vad som spökar i min hjärna?
Jag är INTP, så kanske Vger kan försöka ge en bild av hur jag och Hagge3 kan skilja oss åt som personligheter?
Citera
2005-07-07, 16:23
  #6
Medlem
INTP, har dock fått ISTP och INTJ på andra test. Men I'et och T'et står starkt. Jag är väldigt introvärt och tänkande
Citera
2005-07-07, 16:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vger
Då har jag en fråga till dig: Delar du upp människor i två kategorier: De som kan tänka och de som inte kan tänka?

Helt klart kategoriserar jag folk beroende på deras mentala förmåga, vet inte just om det är 2 kategorier däremot eftersom folk kan tänka på fler än två sätt enligt min "livsåskådning".
Citera
2005-07-07, 16:33
  #8
Medlem
vgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillYourGod
Hagge, nu förstår du varför jag inte tänker som dig? Varför jag spammar meningslösa trådar och du undrar vad som spökar i min hjärna?
Jag är INTP, så kanske Vger kan försöka ge en bild av hur jag och Hagge3 kan skilja oss åt som personligheter?

Jag kan ju försöka lägga ut texten. Jag trodde dock att Hagge3 var infp, precis som Henkko:
http://forum.flashback.info/scandina...7&postcount=10

Hmm, jag tror nog fortfarande det. I vilket fall som helst så kan man gruppera de 16 typerna, och då tillhör hagge3 och killyourgod (jag orkar inte skriva stor bokstav inne i namnen) olika grupper. En snubbe vid namn Keirsey har delat in dem på det här sättet:

Sensors och Intuitives
Alla som har S i sin typ är sensors och alla som har N i sig är intuitives. Dessa grupper skiljer sig som olja och vatten, gärna direkt efter skolan när man slutar tvingas vara i samma rum längre. Sensors tycker att Intuitives är verklighetfrånvända, opraktiska och "ordbajsar". Intuitives tycker att sensors är tråkiga och fantasilösa. De som testar NF (mer om detta längre ned) tycker att sensors är elaka och de som testar NT tycker att sensors är korkade. Ta nu det här med en nypa salt, jag känner sensors som är hur trevliga som helst och som uppskattar mej. Men överlag så stämmer det ganska bra om man ser till vad folk tycker.

Rationals och Irrationals
både hagge3 och killyourgod är intuitives, så ingen bör ha problem med att den andre spekulerar, har teorier och far ut i långa resonemang. Däremot så testar hagge3 NF och killyourgod NT. N:et står för Intuition, som betyder att se stora drag, att tro på sin fantasi och att ha ambitioner. Ingen på flashback hittils har testat sensor, trots att de utgör 70% av befolkningen (amerikanska siffror).

Tillbaka till Intuition. Kombinerat med feeling (F) så blir det NF, idealisten, kallas också irrational. Idealisten vill vara nära andra människor och ta hand om dem. men det duger inte med någon liten vårdbiträdetjänst för att mätta detta (man kan dock vara det, men det behövs någonting extra också). N:et, intuition, vill jobba i stora drag och då ska man minsann hjälpa en massa människor samtidigt, gärna på ett teoretiskt och prinicipiellt sätt. Typiska NF:are är då Bono, Bob Geldof. Man kan vara med i Amnesty osv. NF:are älskar alla människor av princip, och blir besvikna när de inte blir älskade tillbaka. Ibland blir deras känslor så stora att de ignorerar verkligheten. Live8 känns lite så.

NT är intuitive thinkers. utgör bara 10% av befolkningen. NF utgör 20%. NT har egentligen bara respekt för andra NT, för de kan tänka. NT anser att de flesta inte kan det. NT är intresserad av makt. Introverta NT makt över sig själv genom kunskap. Extroverta NT makt över sin omgivning.
Citera
2005-07-07, 16:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vger
NT är intuitive thinkers. utgör bara 10% av befolkningen. NF utgör 20%. NT har egentligen bara respekt för andra NT, för de kan tänka. NT anser att de flesta inte kan det. NT är intresserad av makt. Introverta NT makt över sig själv genom kunskap. Extroverta NT makt över sin omgivning.

Känner helt klart igen NT beskrivningen på mig själv.
Citera
2005-07-07, 16:59
  #10
Medlem
sc0ttys avatar
Jag har vid flera tillfällen fått resultatet INFJ på detta test.
Beskrivs på följande vis:

The Counselor Idealists are abstract in thought and speech, cooperative in reaching their goals, and directive and introverted in their interpersonal roles. Counselors focus on human potentials, think in terms of ethical values, and come easily to decisions. The small number of this type (little more than 2 percent) is regrettable, since Counselors have an unusually strong desire to contribute to the welfare of others and genuinely enjoy helping their companions. Although Counsleors tend to be private, sensitive people, and are not generally visible leaders, they nevertheless work quite intensely with those close to them, quietly exerting their influence behind the scenes with their families, friends, and colleagues. This type has great depth of personality; they are themselves complicated, and can understand and deal with complex issues and people.

Counselors can be hard to get to know. They have an unusually rich inner life, but they are reserved and tend not to share their reactions except with those they trust. With their loved ones, certainly, Counselors are not reluctant to express their feelings, their face lighting up with the positive emotions, but darkening like a thunderhead with the negative. Indeed, because of their strong ability to take into themselves the feelings of others, Counselors can be hurt rather easily by those around them, which, perhaps, is one reason why they tend to be private people, mutely withdrawing from human contact. At the same time, friends who have known a Counselor for years may find sides emerging which come as a surprise. Not that they are inconsistent; Counselors value their integrity a great deal, but they have intricately woven, mysterious personalities which sometimes puzzle even them.

Counselors have strong empathic abilities and can become aware of another's emotions or intentions -- good or evil -- even before that person is conscious of them. This "mind-reading" can take the form of feeling the hidden distress or illnesses of others to an extent which is difficult for other types to comprehend. Even Counselors can seldom tell how they came to penetrate others' feelings so keenly. Furthermore, the Counselor is most likely of all the types to demonstrate an ability to understand psychic phenomena and to have visions of human events, past, present, or future. What is known as ESP may well be exceptional intuitive ability-in both its forms, projection and introjection. Such supernormal intuition is found frequently in the Counselor, and can extend to people, things, and often events, taking the form of visions, episodes of foreknowledge, premonitions, auditory and visual images of things to come, as well as uncanny communications with certain individuals at a distance.

Jag vill gärna se på mig själv på det viset.
Citera
2005-07-07, 17:02
  #11
Medlem
vgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beslutsångest
Känner helt klart igen NT beskrivningen på mig själv.

Alla som jag känner som testar NT, säger så. Det är nästan lite läskigt. Du testade väl INTJ?

INTJ samlar på kunskap, som de sätter ihop i ett system. INTJ:er är strateger, spelar man strategispel mot en INTJ förlorar man lätt. INTJ:er har höga krav på sig själv, och kommer ibland inte så långt i karriären som de skulle, efetrsom de är så självkritiska.

Jag misstänker att en hel del rika aktiehandlare testar INTJ. INTJ är intresserad av kunskap som håller, inget småbjäfsande fram och tillbaka. De tar positioner på lång sikt, och är inte rädda att fatta beslut. datakonsulter, vetenskapsmän kan man också hitta dem som.

INTJ:er kan behandla andra människor med stor kyla, men de har en stark moral som de följer, för den ingår i det system de har byggt upp. Om de beter sig illa i livet (vilket ibland kan hända), hinner deras samvete förr eller senare upp dem. Och då blir det inte kul.

Som alla intuitives så är INTJ:er icke våldsamma. Normalt sett. Dock fungerar de bra som massmördare, men det är ju en liten procent
Citera
2005-07-07, 17:11
  #12
Medlem
vgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sc0tty
Jag har vid flera tillfällen fått resultatet INFJ på detta test.

En INFJ, äntligen! Jag har saknat en i min samling. Jag var ihop med en tjej för många år sedan som jag tror är en INFJ (kände inte till mbti på den tiden).

Jag förlorade mig fullständigt i hennes mystiska själ, tills jag upptäckte att hon hade helt andra värderingar än jag, och vad hon egentligen tyckte om mig. Det tog två år. Jag har dock en svag punkt för INFJ ända sedan dess, tror jag. Det är faktiskt så att jag aktar mig lite...

Jag ska försöka komma på lite frågor att ställa till dig senare, framför allt om moral.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback