2020-01-27, 11:23
Medlem
Dödligheten för vanlig lunginflammation är ju mellan 5-10% och uppemot 30% i svåra fall?
Citera
2020-01-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast om de har utreseförbud så kan de ju knappast komma hit?!
Sant, sant det jag menar är det är tragiskt att sverige inte själv kan komma på att OJ vi kanske inte ska låta folk komma in där ifrån, och OJ vi kanske ska ändra reserekomendatioenerna till åk för fan inte dit
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det är inte särskilt dödligt alls. Tex sars dödade bara några hundra men var mer smittsamt. Men gissar att viruset kan muteras och smitta fler snart. Men det betyder inte att dödligheten kommer öka.

För det är väl så att när viruset väl anpassat sig till sin "värd" så ökar smittsamheten men dödligheten sjunker?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Dödligheten för vanlig lunginflammation är ju mellan 5-10% och uppemot 30% i svåra fall?
Nä, för de som läggs in på sjukhus kan den vara upp till 10%.. men oftast behöver man inte läggas in.
Citera
2020-01-27, 11:26
Medlem
Citat:
Nä, för de som läggs in på sjukhus kan den vara upp till 10%.. men oftast behöver man inte läggas in.

Ah, okej. Då är det kanske ganska likt det här nya Coronaviruset då? Att majoriteten inte behöver läggas in, att de som läggs in har en risk att dö och i svåra fall är den risken större?
Citera
2020-01-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ah, okej. Då är det kanske ganska likt det här nya Coronaviruset då? Att majoriteten inte behöver läggas in, att de som läggs in har en risk att dö och i svåra fall är den risken större?
Den absoluta majoriteten kanske får symtom som en förkylning.
Citera
2020-01-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Ja ändå rätt konstigt att vi inte lyckas dra på oss några skumma virus via mat som smittat från djur så som ormar fladdermöss råttor, och annat smått och gott eller?
Vi har ju hårda kontroller och sanitära regler på hur man ska handskas med djur.
Citera
Medlem
Citat:
Den absoluta majoriteten kanske får symtom som en förkylning.

Jag hoppas verkligen att det är så för jag är väldigt nojig. Lider av OCD, panikångest osv och funderar starkt på att ta livet av mig om det börjar sprida sig här för jag vill inte leva i en värld där alla jag känner blir sjuka och dör som i en skräckfilm...
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ut i från siffrorna från utlandet så verkar det inte smitta varje person man träffar. För då skulle fallen ha varit många fler i Thailand. Då antalet resande mellan Kina och Thailand och även från Wuhan har varit mycket stort. (7500+ per dag). Ingen av fallen, man har upptäckt hittills i Thailand har smittats i Thailand.

Nej men du verkar inte fatta att det räcker att det smittar minst en annan person för att det skall bli en global pandemi och det verkar som det smittar fler än två per infektion. Sen är det skrämmande att du fortfarande inte fattar vad fem dagar betyder i sammanhanget och att vi förlitar oss på andrahandsinformation från en auktoritär stat som använde de första dagarna åt att jaga personer som postade information om viruset på internet samtidigt som de lät 5 miljoner människor lämna Wuhan och ordnade offentliga bufféer för tusentals människor i problemområdena.
Citera
2020-01-27, 11:32
Medlem
Citat:
Jag hoppas verkligen att det är så för jag är väldigt nojig. Lider av OCD, panikångest osv och funderar starkt på att ta livet av mig om det börjar sprida sig här för jag vill inte leva i en värld där alla jag känner blir sjuka och dör som i en skräckfilm...
Oj, vad jobbigt! Jag LOVAR att det inte är någon fara. Jag är inte orolig för 5 öre. Speciellt inte då vi är så sjukt glesbefolkade här i norden. SARS som var mer allvarligt dödade bara några hundra.
Tror inte viruset kommer nå Sverige. Men om det nu skulle göra det så går det snabbt att spåra på vilket sätt och sen sätta i karantän. Vi har ett helt annat samhälle här.
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-27 kl. 11:36.
Citera
2020-01-27, 11:33
Medlem
DickeFixs avatar
Enligt den senaste uppdateringen har 2744 fall upptäckts i kina varav 80 hitintills avlidit.

Man bör ju sätta detta i relation till den årliga influensan där 3 till 5 miljoner blir allvarligt sjuka och 290 000 till 650 000 avlider. Mediehysterin och börspaniken kring Wuhan-viruset känns därför något överdriven.

De konstaterade dödsoffren av Wuhan-viruset har i allmänhet avlidit på grund av lunginflammation. En intressant fråga är hur stor andel av mortaliteten som beror på att virusinfektionen övergått till en sekundär bakteriell pneumokockinfektion, vilket ju ofta är fallet med vanlig influensa. Om detsamma även gäller Wuhan-viruset kan den utbredda pneumokock-vaccinationen av äldre och tillgången på antibiotika minska mortaliteten i Sverige.
Citera
2020-01-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Jag är lätt bra mycket räddare, lider av hypokondri och en kines hostade bredvid mig.
Japp, om du blivit smittad är det bara att sova så mycket det går och undvika allt som tröttar ut immunförsvaret. Lycka till, chansen verkar större att leva lite längre än chansen att dö med evig frid. Vi får se, vet inte vilket som är bästa för dej och du bestämmer ju inte så vila redan nu i frid så gott det går. ZZZZzzzzzzzzzzzz ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in