2020-01-27, 10:49
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Okej, men om du har en planerad resa till Kina, och känner oro - då är det helt rätt att avboka.

Men jag anar att det finns nåt mer i denna tanke, tänker du kanske på att reseförsäkringar bara gäller om myndigheter i avreselandet avråder från resande till Kina?

Eller, om du inte ska till Kina, då bör du inte känna oro över svenska myndigheters "långsamhet" - viruset finns inte i Sverige.

När har jag sagt att det är mig personligen som det oroar? Jag är inte alls speciellt oroad för egen del och har aldrig påstått det. Självklart handlar det om samhällelig och global nivå när jag diskuterar detta ämne.

Jag anser att UD och folkhälsomyndigheten är långsamma och ligger efter. Detta inger inte förtroende. Sen är det så att gissningsvis halva Sveriges befolkning inte sitter på internationella nyhetsmedier och samlar info utan man lyssnar på riksmedia och UD.

Varför tror du att börsen går ned kraftigt idag? Av slump? Situationen är allvarlig och riskerar att få långtgående effekter på världsekonomin.

Med det sagt är jag enig med dig i många av dina inlägg, det råder ingen apokalyps i Kina inte ens i närheten. Och många foliehattar i denna tråd verkar tro på vilken anonym och overifierad video/citat som helst. Självklart är dessa skribenter bakom flötet men det betyder inte att situationen inte är allvarlig.
Citera
2020-01-27, 10:49
Medlem
Kina stänger nu ner sin ekonomi för att stoppa Corona-chan:

http://i.4cdn.org/pol/1580110367365.png
Citera
2020-01-27, 10:50
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Sossarna måste ju tycka detta viruset är skitbra då, deras problem med en för stor åldrande befolkning löses sig med automatik

Virus eller ej, dödligheten är i dagsläget 100%.
Citera
2020-01-27, 10:50
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Coronavirus: 100,000 may already be infected, experts warn
https://www.theguardian.com/science/2020/jan/26/coronavirus-could-infect-100000-globally-experts-warn
Citera
2020-01-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Eftersom den fetade ekvationen betyder att alla människor på jorden oundvikligen kommer bli smittad så bör du nog källa vilka "de" är, som säger detta.
Nej det betyder det inte alls
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.theguardian.com/science/2020/jan/26/coronavirus-could-infect-100000-globally-experts-warn

Eller varför inte 200.000?
Säger dock inget vilka symptom den sjuke får.
Citera
Medlem
Citat:
Virus eller ej, dödligheten är i dagsläget 100%.
Nej det är den inte
Citera
2020-01-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Nej det betyder det inte alls
Jo, om alla som får viruset smittar minst 1 så blir alla smittade.

1+1+1+1+1+1+1+1+1....i evighet = alla.

Vad den sista personen i världen att bli smittad ska göra när alla är smittade vet jag inte, så ekvationen brister oavsett.
Citera
2020-01-27, 10:54
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Varför skulle vi se dessa siffror, de är baserade på hur det spreds i Kina?
Omvärlden är på sin vakt, och kommer att förhindra samma möjlighet till spridning.
De kinesiska värdena är kopplade till det kinesiska samhället, detta då det finns en kulturell faktor.
Goddag herr yxskaft - det jag argumenterar är ju precis det motsatta. Jag säger ju att antal fall utomlands INTE tyder på exponentiell tillväxt och någon egentlig spridning utanför Kina.
Citera
2020-01-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Nya uppgifter. Corono-viruset misstänks ha ett R0-värde på 3.3 - 5.47. Det är högre än tidigare beräknat.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.23.916395v1

Skulle nog inte köpa en bil av någon som anger mätarställningen med samma kassa noggrannhet...

Häromdan så gick någon ut med att R0-värdet var lägre än beräknat...

"Gällande preliminära rapporten jag länkat tidigare, r0 värdet har skrivits ned från 3.8 till 2.5 "

https://twitter.com/JonRead15/status/1220749549318430721
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-01-27 kl. 10:58.
Citera
2020-01-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Jo, om alla som får viruset smittar minst 1 så blir alla smittade.

1+1+1+1+1+1+1+1+1....i evighet = alla.

Vad den sista personen i världen att bli smittad ska göra när alla är smittade vet jag inte, så ekvationen brister oavsett.

Logiken brister, det kommer onekligen finnas samhällen och ställen som är så isolerade från andra, att viruset inte kommer nå dit.
Citera
2020-01-27, 10:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
När har jag sagt att det är mig personligen som det oroar? Jag är inte alls speciellt oroad för egen del och har aldrig påstått det. Självklart handlar det om samhällelig och global nivå när jag diskuterar detta ämne.

Jag anser att UD och folkhälsomyndigheten är långsamma och ligger efter. Detta inger inte förtroende. Sen är det så att gissningsvis halva Sveriges befolkning inte sitter på internationella nyhetsmedier och samlar info utan man lyssnar på riksmedia och UD.

Varför tror du att börsen går ned kraftigt idag? Av slump? Situationen är allvarlig och riskerar att få långtgående effekter på världsekonomin.

Med det sagt är jag enig med dig i många av dina inlägg, det råder ingen apokalyps i Kina inte ens i närheten. Och många foliehattar i denna tråd verkar tro på vilken anonym och overifierad video/citat som helst. Självklart är dessa skribenter bakom flötet men det betyder inte att situationen inte är allvarlig.

Ekonomin, det blir så jäkla komplext att lägga till ännu flera faktorer till en fråga om ett nytt virus.
Så jag väljer att svara: Ja, viruset har sekundära effekter som påverkar väldsekonomin.

Och ja, det är helt okej att vara kritisk till hur myndigheterna i Sverige hanterat informationen gällande Vuhan-viruset. Detta betyder dock inte att denna brist har orsakat en skada på enskild - i dagsläget.

Svenska myndigheter har en historik om att ha fruktansvärt mycket på fötterna innan de utlyser "fara". I det läget kommer du och jag veta om faran långt innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in