2020-01-27, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Nä, inkubationstiden är tiden från att du smittas till att sjukdomen bryter ut. Många sjukdomar smittar inte under inkubationstiden, utan först när den bryter ut.

Det hela beror på hur det artar sig. SARS tog 800 pers; spanska sjukan tog 50-100 miljoner. Så det kan skifta. Båda var inflensor. Just nu har vi inget botemedel.
Coronaviruset lär dock göra det...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Det jag får lite skrämselhicka av är rykten om att flertalet kinesiska sjukhus satt in AIDS-mediciner mot detta. Då lär det vara ett riktigt aggressivt virus som direkt angriper immunförsvaret.
Har också läst det, ganska obehagligt. Dock får vi inte glömma att man i Kina gärna överdriver medicinering. Det är extremt vanligt att gå till läkaren för en antibiotikakur vid en vanlig förkylning t.ex.

Är väl just det som är det olustiga med det här, att man inte vet vilken information man ska lita på egentligen.
Citera
Medlem
80 stycken är ju fortfarande inte många. För många men inte många.
Citera
2020-01-27, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Men hur i hela helvetet kan någon bestämma om dödligheten i detta skede?

Det är på tok för tidigt att bestämma dödligheten ännu.

Med en inkubationstid på 2-14 dagar är sjukdomsförloppet troligtvis utdraget och dör du i smittan så gör du det ca 1,5-2,5 v från när du uppvisat första symtom. Det betyder PÅ RIKTIGT att om 5000 människor smittats idag så är dom som går under i detta borta först om ca 2 v. Och eftersom antal smittade skjuter i höjden varje timme så bör det vara uppe i väldigt många tusen nu. och dödssiffran stiger.

Du, jag, who, experter INGEN kan uttala sig om dödligheten än. Det är för tidigt och för få möjligheter till säkra källor för att dra några slutsatser.

Just idag och nu på människors teorier och med den information som funnits senaste dagarna så verkar det som att det inte är värre än influensan ja, nä självklart. Men så är inte verkligheten.

Får jag gissa så skulle jag säga att mortaliteten är 30% för friska och 50% eller mer för riskgrupper

Skriv till mig om några dagar när mer tillförlitlig statistik finns tack 🙏🏼

Det kan man inte. Enda gången man KANSKE kan mäta dödligheten är efter att epidemin har klingat av... och anledningen till att jag säger kanske är för att om saker och ting blir riktigt galna så kommer massor av folk att brännas och/eller slängas i massgravar utan att kolla vem de var.

Det pratas ju om 3% dödlighet. Vilket man får ut om man delar antalet döda med antalet smittade, vilket just nu blir ca 3.2%

Det verkar ju som att dödligheten ligger där omkring när man ser till ökande fall och dödsfall...

Men...

Om man i stället tittar till hur många de är som dött och hur många det är som återhämtat sig så blir siffrorna VÄLDIGT annorlunda.

I skrivande stund är det enligt https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 52 personer som återhämtat sig och 56 som dött.

På sidan https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/ har man nyligen gått ut med att ytterligare 371 nya fall upptäckts och 24 nya dödsfall. Enligt denna sida är det nu totalt 2493 bekräftade fall. Den tar däremot inte upp antalet som återhämtat sig.

Sammanför man då sidornas information att 80 dött och 52 återhämtat sig så blir dödligheten nu ca 60%... innan helgen låg denna beräkning på 42%. Dock skall tillstås att den först nämnda sidan inte verkar uppdatera sina siffror speciellt ofta så det är fullt möjligt att fler återhämtat sig, men jag utgår från de siffror som finns.

Tyvärr tror jag att vi bara ser toppen på isberget än så länge.
Citera
2020-01-27, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Nää ditt argument var att det är för tidigt att säga något. Men tydligen så är det inte för tidigt att göra vilda gissningar åt ett håll som passar dej.

Vad har du för konkret kunskap om kina och dess styre ? Visste du att det är straffbart för en kines att säga nått negativt om kina ?

Visste du att regimen har stora it-avdelningar som jobbar dygnet runt med att ta bort information som kineser lägger ut om landet eller negativa åsikter om kina samt spårar dessa personer och ger ordentliga straff?

Kina är en kommunistregim likt Ryssland och man jobbar hårt för att tysta ner vad som pågår just nu
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Varför fortsätter Finnair flyga till Kina?
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Vart säger de det? Ser bara 56 när man söker

Här: There are currently 2,493 confirmed cases worldwide, including 80 fatalities.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
80 stycken är ju fortfarande inte många. För många men inte många.

Haha lägg till 2 nollor så har vi nog mer realistiska siffror
Citera
Medlem
Svårt veta vem man ska lyssna på. Myndigheterna i Kina försökte (/försöker) mörka. Till och med att folk som vågade prata om detta blev arresterade..

Men vad jag förstått är det tydligen skriande brist på standardutrustning - och ÄVEN tester. Så det blir inga nya fall konstaterade nu. Om det är någon som kommer in till sjukhuset och dör, så blir det inte registrerat som SARS/Wuhan.
Så just nu dom som vi får reda på som dött, är sådana som hade testats positivt innan testerna tog slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
56 döda fram till igår. Du blandar nog ihop med hur många som smittats? Eller som misstänks kan komma att smittas inom kort.

hörde att kina mörkade antalet dödsfall!

folk dör som flugor!
Citera
2020-01-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Läget är inte under kontroll så klart och det påstår inte ens Kina. Smittan sprids till olika länder och nya delar av Kina för varje dag. Det är inget man mörkar skulle jag säga.

Kina har allt att vinna på att vara öppna mot omvärlden gällande detta och lär vara det.
Foliehattarna kommer bli besvikna.

Finns vettiga filmer på Youtube som visar läget i Wuhan. Verkar sömnigt och lugnt.

Dom var ju snabba med att lämna ut virusets DNA så förhoppningsvis har dom varit lika transparenta med allt annat också. Själv sover jag tryggt än så länge. Däremot tror jag inte den svenska beredskapen för att ta hand om en större pandemi är speciellt god.
Citera
2020-01-27, 00:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Jag får väldigt starka vibbar till hur Sovjetunionen först hanterade Tjernobyl-incidenten... då lät det inte så farligt i början heller. Men nu vet vi annorlunda.

Var glad att ”Tjernobyl-incidenten” inträffade i Sovjetunionen, i annat fall hade den svårligen kunnat hanteras. Lite samma scenario ser vi i dag i Kina. Västvärlden hade inte kunnat vidtagit lika omfattande begränsningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in