Citat:
Ursprungligen postat av
Akrobaten0808
Men hur i hela helvetet kan någon bestämma om dödligheten i detta skede?
Det är på tok för tidigt att bestämma dödligheten ännu.
Med en inkubationstid på 2-14 dagar är sjukdomsförloppet troligtvis utdraget och dör du i smittan så gör du det ca 1,5-2,5 v från när du uppvisat första symtom. Det betyder PÅ RIKTIGT att om 5000 människor smittats idag så är dom som går under i detta borta först om ca 2 v. Och eftersom antal smittade skjuter i höjden varje timme så bör det vara uppe i väldigt många tusen nu. och dödssiffran stiger.
Du, jag, who, experter INGEN kan uttala sig om dödligheten än. Det är för tidigt och för få möjligheter till säkra källor för att dra några slutsatser.
Just idag och nu på människors teorier och med den information som funnits senaste dagarna så verkar det som att det inte är värre än influensan ja, nä självklart. Men så är inte verkligheten.
Får jag gissa så skulle jag säga att mortaliteten är 30% för friska och 50% eller mer för riskgrupper
Skriv till mig om några dagar när mer tillförlitlig statistik finns tack 🙏🏼
Det kan man inte. Enda gången man KANSKE kan mäta dödligheten är efter att epidemin har klingat av... och anledningen till att jag säger kanske är för att om saker och ting blir riktigt galna så kommer massor av folk att brännas och/eller slängas i massgravar utan att kolla vem de var.
Det pratas ju om 3% dödlighet. Vilket man får ut om man delar antalet döda med antalet smittade, vilket just nu blir ca 3.2%
Det verkar ju som att dödligheten ligger där omkring när man ser till ökande fall och dödsfall...
Men...
Om man i stället tittar till hur många de är som dött och hur många det är som återhämtat sig så blir siffrorna VÄLDIGT annorlunda.
I skrivande stund är det enligt
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 52 personer som återhämtat sig och 56 som dött.
På sidan
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/ har man nyligen gått ut med att ytterligare 371 nya fall upptäckts och 24 nya dödsfall. Enligt denna sida är det nu totalt 2493 bekräftade fall. Den tar däremot inte upp antalet som återhämtat sig.
Sammanför man då sidornas information att 80 dött och 52 återhämtat sig så blir dödligheten nu ca 60%... innan helgen låg denna beräkning på 42%. Dock skall tillstås att den först nämnda sidan inte verkar uppdatera sina siffror speciellt ofta så det är fullt möjligt att fler återhämtat sig, men jag utgår från de siffror som finns.
Tyvärr tror jag att vi bara ser toppen på isberget än så länge.