2020-01-26, 23:12
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Varför oroa sig för detta och låta det gå ut över hela ens existens just nu? Visst kan det tänkas vara allvarligt. Men herregud vilken hysteri. Vad är ni för ena som sprider skräck på detta sätt?

Ni verkar ta ut döden i förväg. Det kommer hända, kvittar väl hur du dör? Förr eller senare dör vi, av virus, i smärta, utan smärta, lidandes eller icke-lidandes. Alla kommer vi att dö.
Historiskt sett har det här tänkandet i samband med pandemier endast resulterat i fler antal döda.
Folk gillar inte att föreställa sig dåliga saker och underskattar därmed risken att dessa skall ske.

Vi har sett under digerdödens tid, när naiva människor valde att supa och dansa i tron av att döden skulle passera glatt.

Det som gör denna sjukdom så pass allvarlig är först och främst att antalet smittade inom Kina är fullkommligt oenligt med insider-källor. Det visar sig att flera hundratusentals personer flydde Wuhan flera timmar innan vägspärrar/karantänen utlystes. Smittade personer har skrivit på sociala medier om hur de trots kännedom om att dom potentiellt blivit smittade knaprat i sig febersänkande preparat för att klarat sig igenom kontrollerna som har gjorts på flygplatser och dylikt.

Den här typen av spridning är mycket alarmerande.
Citera
2020-01-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det fetade, det är väl precis det som är problemet.
Ja antingen så stoppar man flygtrafiken från Kina eller så får de sitta i karantän antingen hemma eller så får myndigheterna plocka fram alla jäkla tält som sattes upp när tiotusentals människor drällde in över gränserna
Arlanda har 23 miljoner passagerare per år och kapaciteten byggs nu ut till 40 miljoner per år. Plus alla andra flygplatser, hamnar och vägar.
Citera
Medlem
Sodafrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Det fanns inte förut men nu finns den

Haha, det där köper jag inte. Jag är inte född i farstun
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Ser dagligen folk som petar sig i näsan slickar sig om fingret kan inte typ vinterkräksjuketider hållas i schack varje år så kommer aldrig det här funka heller lär ju ske smittspridning.

Kräftätare brukar slicka fingrar konstant. Annars tycker jag inte att det är vanligt. Chipsätare är nära munnen med fingrarna.
Citera
2020-01-26, 23:14
Bannlyst
Enligt SR så är det ju inte ens problem att åka till utsatta provinser. Det enda de menar är det lilla abret att det kan vara svårt att få vård eftersom sjukhusen är överbelastade. Man kan nästan tron att de aktivt vill ha hit sjukdomen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Alla verkar försöka relativisera det här viruset med vanlig influensa. Den stora skillnaden är väl att vi helt saknar botemedel mot den här och att den verkar kunna angripa ganska unga personer också.

En ung frisk människa dör inte. Dödligheten är 1 procent högre än vanlig influensa. Det är en negligerbar skillnad. Dock vet vi för lite om detta jämfört med influensan för att anta någonting..
Citera
Medlem
Handhygienen överlag är rätt kass i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Kräftätare brukar slicka fingrar konstant. Annars tycker jag inte att det är vanligt. Chipsätare är nära munnen med fingrarna.
Citera
2020-01-26, 23:15
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Vården lär ju knäa slutgiltigt nu när varenda kotte med influensa ska börja uppsöka akutvården?
Det finns inget botemedel mot detta virus, så gå till akuten för att få det undersökt verkar vara en dum ide, då man istället riskerar att få det av andra patienter i väntrummet istället.
Citera
2020-01-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Mitt bästa prepping tips är en halvautomat och minst tusen skott, har du inte det har du gjort något fel.
Så är det, man måste kunna försvara det man har vid en samhällskollaps.
Citera
2020-01-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Inkubationstiden för corona verkar vara upp till två veckor. Åker någon glad kines runt och tror att han är frisk i två veckor medan han smittar, så kan det bli många fall. Har inte riktigt förstått smittgraden. Det talas om R0–värde på 1,8-2,5, vilket har förklarats med att om man kommer i i ett rum med 10 personer, så kommer 1,8-2,5 av dem smittas. Men som sagt har jag inte fått grepp om det.

Nej. Du kan inte bli smittad utan någon slags överföring i form av nysningar eller flås. en person kan stå 200 meter framför dig med fullt utvecklat coronavirus och ingenting kommer att överföras..

Problemet är att i kollektivtrafik är det oundvikligt med närgångna passagerare.
Citera
2020-01-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Vanlig influensa överlever jag nog. Men är det lite värre så ligger jag pyrt till.

Låter inte som vanlig influensa...

https://www.youtube.com/watch?v=XHZ0p6y8t9E&feature=youtu.be

I morgon är det jag som köper andningsmask av rätt klassning o börjar att så sakta köpa lite prepper-varor (Ris, toapapper, osv i bulk). Kostar ju inte så mycket för jag har redan frysarna fulla.

Av vad vi vet än så länge så har den i princip samma dödlighet som vanlig influensa, så om du överlever vanlig influensa så lär inte denna vara något hot heller.

Du kanske ska vara lite källkritisk, btw hon säger inte ens något om dödligheten, bara att många har insjuknat. Men hursomhelst så är det knappast någon bra källa. Vem som helst kan ta på sig en mask och påstå att den är sjuksköterska och komma med alla möjliga påståenden. Men med tanke på den extrem låga nivån i denna tråd, så förvånas jag inte över att folk tar sådant på allvar.
Citera
2020-01-26, 23:17
Medlem
Givetvis ska Malmö vara först ut med ett fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in