2020-01-26, 22:34
Medlem
welcometorealitys avatar
Jag tror knappast att det finns i Skåne.
Citera
2020-01-26, 22:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Säkerligen är det WHO:s rekommendationer man går efter.
Men blir förbannad på slappheten som Svenska myndigheter har. Den här killen kontaktar smittskyddet i Sverige och meddelar att han varit i Wuhan men ämnar resa hem. Han frågar vilka restriktioner som gäller eftersom Kina rekommenderar 14 dagars karantän. Vilket jäkla svar han får från smittskyddet i Sverige. Man blir ju mörkrädd

https://www.facebook.com/micke.loren.3/posts/637003593506830
Vårt land bygger inte murar ... ... sen så kommer det att heta att ”man såg det inte komma”.
Jag tror faktiskt att våra folkvalda lider av nån slags hybris som gör att de tror att Sverige är oövervinnligt. Handhjärtan, mellovinster och rut-avdrag biter inte på virus.

Sprider det sig här, så kommer det att bli ack så besvärligt - vi har en vårdapparat som redan nu kryper på knäna.

Har nämnt detta i en kommentar längre bak i tråden, men alla orkar inte bläddra igenom alla sidor, så här kommer den igen:
Citat:
Svensk sjukvård skulle få extremt svårt att klara spridning av nya smittan
Citat:
Även om de svenska smittexperterna ger lugnande besked just nu är läget osäkert. Det är mycket vi inte vet.

Det finns inget antiviralt medel som hjälper och inget vaccin. Larmen om krisen på svenska sjukhus har knappast undgått någon. Vårdsektorn går på knäna redan nu. Om den nya smittan – mot förmodan – får stor spridning här blir påfrestningen extrem. ”Om vi får hit sådana smittor... Det skulle bli ett inferno.” säger Björn Olsen.
https://www.expressen.se/halsoliv/kronikorer/anna-basen/svensk-sjukvard-skulle-fa-extremt-svart-att-klara-spridning-av-nya-smittan/
Citera
2020-01-26, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Tidigare pandemier har tagit världen med överraskning, informationsflödet har varit så gott som ickeexisterande. T o m AIDS blev en chock, vilket detta Corononavirus knappast kommer att kunna återupprepa. Du och jag är ju redan mer insatta än forna tiders kungar och vetenskapsmän och vi har inte ens sett smittan på vykort.

Ska något liknande forna pester inträffa måste farsoten vara något överjävligt extrem för att kunna utrota oss trots vår kapacitet att sätta in motåtgärder. Alla sitter ju bara och väntar på skiten, enbart det lär vara en sak som gör att viruset möter sin överman hur många som än dör i initalskedet. Vi är ju fortfarande här trots att pesten piskat oss genom tusentals år. Även om det finns fog för oro behöver man inte dra på sig en stroke i onödan. Fortsätt tvätta händerna och njut av detta Resident Evil-lajvande medan det pågår. Det kommer en trist vardag igen, kanske tidigare än man önskar.

Skillnaden på tidigare pandemier är väl rätt uppenbart stor ... ?

Vi hade fartyg. Inte flyg. Människor dog på båtar och hann inte smitta runt i hela världen. Vi proppar i oss massor med mediciner och skit som gör att bakteriestammar och virus muterar och blir vansinnigt farliga.

Detta virus är omöjlig att stoppa spridningen på pga av lång inkubationstid i kombination med att många länder inte agerar nog kraftfullt och tidigt. Sverige borde stänga för alla inkommande plan från Asien o införa karantän och kontroller.

Men jag är lugn. Har mat och evakueringsplan, så här blir det ingen stroke
Citera
2020-01-26, 22:36
Medlem
Sodafrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Tror d va 2002 som sars kom och det blev tillslut 800 pers som dog, mestadels dom som är gamla och svaga så ingen oro i båten 😌

Fast detta är lika mycket SARS som en vanlig influensa är Spanska sjukan. Kinasmittan tillhör samma virusfamilj men där tar likheterna slut. Detta sprids mången gång mer effektivt och inkubationstiden gör sjukdomens spridning helt omöjlig att överblicka. Dessutom, värst av allt, smittar man under inkubationstiden, dvs före det att man själv vet att man är sjuk och upplever symptom. Skiten har träffat fläkten, gott folk.

Hur länge mäktar samhället med? Talar vi om dagar eller veckor innan det är upplopp på sjukhusen i söder och anarki på gatorna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Över 100 000 dör av "vanlig" influensa varje år, globalt.
SARS dödade runt 800 människor 2002/2003.
Coronaviruset som nu sprids har, vad vi vet, dödat mindre än 100 personer, och de allra flesta har varit äldre/sjuka, men mutationer kan förändra läget.

Ta det lugnt, men håll koll på utvecklingen.

Var inte antalet döda 100 tusen st?

Många städer i Kina är i karantän, man ser ingen ute och folk krigar och slåss för en säck ris. Alla Matbutiker är rensade på mat. Och även gamla som unga dör, man ser människor falla som flugor och de andra får kraftiga konvulsioner och till slut dör.

Att man tar detta som ingenting är fan läskigt.
Citera
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Den dödligaste sjukdomen är tydligen mässling
Enligt WHO:s beräkningar dog nästan 140 000 personer av mässling 2010. De flesta var barn under fem år.
Snacka om hysteri om Corona viruset skulle döda 140 000 pets
Citera
Medlem
madeinflens avatar
Är dessa fallen i Malmö de första misstänkta i Sverige?
Citera
2020-01-26, 22:38
Bannlyst
Alla verkar försöka relativisera det här viruset med vanlig influensa. Den stora skillnaden är väl att vi helt saknar botemedel mot den här och att den verkar kunna angripa ganska unga personer också.
Citera
2020-01-26, 22:39
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Enligt WHO:s beräkningar dog nästan 140 000 personer av mässling 2010. De flesta var barn under fem år.
Snacka om hysteri om Corona viruset skulle döda 140 000 pets

Vad menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Jag är ingen prepper eller foliehatt men i morgon köper jag andningsmask av rätt sort o kanske lite handsprit. (Jag har dåligt immunförsvar så jag lär stryka med snabbt om jag blir smittad.)

Har mycket mat hemma men köper nu på mig mer varor (enligt preppers rek) så att man kan hålla sig inne så mycket som möjligt ifall viruset når oss. Räknar med att el, vatten, internet kommer att funka även i virustider.

Varför har du inte haft det varje dag? Om du har så dåligt immunförsvar så är vanlig influensa lika farligt.
Citera
Medlem
mjps avatar
Masshysteri!!
Det är inte woldwar z vi pratar om nu!
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det är ju ett influensavirus, så gissa...

Nej, det är ett coronavirus. Alltså förkylningsvirus. Inte influensa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in