2020-01-26, 22:12
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Ren spekulation från min sida, men hundstjärnan Sirius kanske är nån slags "översättning" av ulven Månegarm.
Jag var pinsamt nog tvungen att googla "Månegarm" för att få veta att detta var ett namn på Hate, vargen som enligt gammal mytologi förföljde månen. Ja, det var en teori. Men jag kommer nu även på att vissa av profeterna i GT beskyllde sitt folk för att dyrka stjärnor. Kan det ha funnits en sådan kult även hos våra förfäder i Skandinavien?
Senast redigerad av Furienna 2020-01-26 kl. 22:17.
Citera
2020-01-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Man kan ju knappast veta vad de sjöng för sånger i det gamla Hedeby, eller om Al-Tartusi överdrev eller inte.

När jag sökte på "övertonssång", så blev jag hänvisad vidare till "strupsång". Och den är i sin tur tydligen släkt med den samiska jojken.
Nej inte vad man sjöng, snarare hur man sjöng. Vilket är en unik beskrivning. Det man i alla fall kan konstatera är att det var en sångteknik som han inte hade hört tidigare, tydligen så pass avvikande att han fann anledning att göra en skriftlig notering om det. Strupsång är väl snarare ett samlingsbegrepp för sång med låga toner som framkallas längre ner i strupen. Det finns flera olika varianter.
Senast redigerad av pf10 2020-01-26 kl. 22:59.
Citera
2020-01-26, 22:40
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag var pinsamt nog tvungen att googla "Månegarm" för att få veta att detta var ett namn på Hate, vargen som enligt gammal mytologi förföljde månen. Ja, det var en teori. Men jag kommer nu även på att vissa av profeterna i GT beskyllde sitt folk för att dyrka stjärnor. Kan det ha funnits en sådan kult även hos våra förfäder i Skandinavien?
Googlade själv lite och hittade denna sida som beskriver hur vikingarna, i likhet med grekerna, kan ha haft stjärnbilder kopplade till sin religion.

Citat:
Frigga's Distaff

The last of the constellations which may belong to the Viking Age is Friggjarrokkr, Frigga's Distaff, the three bright stars that make up the belt of the constellation we know today as Orion the Hunter. Grimm cites this name from the Swedish Friggerock, and also Frejerock or Fröjas rock (Teutonic Religion ch. 13 and ch. 22).
http://www.vikinganswerlady.com/stars.shtml
Citera
2020-01-27, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koskenkurva
Sluta drömma.
Skäms du? Dina förfäder var slavar till andra.
Citera
2020-01-27, 10:34
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Googlade själv lite och hittade denna sida som beskriver hur vikingarna, i likhet med grekerna, kan ha haft stjärnbilder kopplade till sin religion.

http://www.vikinganswerlady.com/stars.shtml
Vikingatidens människor hade absolut också namn på stjärnor och stjärnbilder, även om flera av dem inte har bevarats till vår tid. Jag har till exempel läst att de kallade Oxen för Fenrisulven.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in