2020-01-25, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag skrev det tidigare, man äter för att överleva. Men i storstäder där det finns ett överflöd finns det fortfarande hundresturanger, sånt borde utrotas.

Jag håller med att de skulle stängas men även i Kinas rika kuststäder där jag bor har du ute liggare, inte många men de finns. Snabbmatskedjor som McDonalds som har öppet 24 timmar stänger av halva restaurangen under natten, där ligger uteliggare och sover. Bra.
Citera
2020-01-25, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
De har just fått varning gå ej ut 4 på morgonen, de kommer att släppa något från flygplan.

Va? Herregud vad kan det vara?
Citera
2020-01-25, 23:15
Medlem
Citat:
Men jag litar inte på en myndighet som har förstört landet, Folkhälsomyndigheten säger att det är lugnt, jag tycker att det är för tidigt att veta vad som händer.

Hur kan de säga att faran är över för något som precis börjat - för stunden är jag själv lugn som en filbunke men jag skulle ju aldrig våga säga att faran är ÖVER .
Det här kan ju bara vara början .
Kan tillägga att mitt lugn stördes mer av den meningen än alla filmer på ihoprasade kineser...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Det framgår inte på något enkelt sätt hur folkhälsomyndigheten menar att informationen ska tolkas. Dag för dag eller som prognos över virusets potential.

Smittspridningen funkar precis som vilken influensa som helst. Normala fall bryr vi oss inte. I värsta fall blir vi smittade när det gäller årlig influensa och oroar oss mest över.. När kan man vara tillbaka på jobbet, dumpa ungarna på dagis och sjuklönen som tär på inkomsten. En del klara sig undan..

Problemet är att sjukdomen isig är betydligt värre och kan vara livshotande, när normal influensa inte är det mer än för de absolut svagaste så som väldigt gamla, sjuka av andra orsaker.

Egentligen är det inte svårare än så...
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Va? Herregud vad kan det vara?

Desinfektionsmedel.
Citera
2020-01-25, 23:16
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Varför då, man får väl bunkra hemma på samma sätt som man skulle gjort i ödemarken. Vill man ta en promenad så får man väl göra det när andra sover.

Problemet i en stad uppstår när din granne glömt bunkra mat, och kommer mitt i natten för att låna lite socker.
Senast redigerad av Tok-Frans 2020-01-25 kl. 23:19.
Citera
2020-01-25, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Jag vet han har problem med en lunga vad han var inne för vet inte jag.Han ringde och ville jag skulle hämta honom.Jag väntade i huvudentren.När vi satt i bilen berättade han att avdelningen rätt över var avstängd med väktare utanför och vårdpersonal med skyddsutrustning gick in.Detta är allt jag vet.
Så jag vet inte vilken avdelning han var på.
Vad han var inne för.

Inte hunnit läsa ikapp i tråden men vill ändå påpeka:

Sjukhuspersonal i gula dräkter är inget ovanligt på svenska sjukhus. De kan till exempel behövas när någon brutit benet i stallet, när en jordnötsallergiker behöver behöver sjukvård, för de som har nedsatt immunförsvar etc. etc. etc.

Ibland behöver patient sättas i karantän, mer ofta behöver patient skyddas.
Citera
2020-01-25, 23:18
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Men jag litar inte på en myndighet som har förstört landet, Folkhälsomyndigheten säger att det är lugnt, jag tycker att det är för tidigt att veta vad som händer.

Folkhälsomyndigheten kräver utbildning av hur deras egna hemsida ska tolkas vilket kan tyda på att de fått instruktioner om att skriva så lugnande som möjligt. Om de menar att faran är över idag och imorgon eller för all framtid måste de medela detta till läsaren annars anser jag att informationen är bristfällig.

Citat:
Folkhälsomyndigheten följer händelseutvecklingen kontinuerligt och bedömer risken för att smittan ska spridas i det svenska samhället som mycket låg, men det går inte att utesluta att enstaka fall upptäcks i landet.

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/coronavirus-wuhan-kina-januari-2020/
Citera
2020-01-25, 23:19
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag har sett 40 minuter. Mycket bra. Stort tack.
Även min Kinesiska svärmor har samma filmklipp på wechat. De har just fått varning gå ej ut 4 på morgonen, de kommer att släppa något från flygplan.

Detta nyår är jag i Sverige och saknar min tjocka släkt i Kina. De är just nu på landet, svärfars hus på landet i Hunan, söder om sjön. Wuhan ligger i Hubei, norr om sjön. . Han har hus i staden. Alla friska.

Jag hoppas att de alla mår bra och önskar verkligen att de klarar sig, mina tankar går till dig och din familj.
Citera
2020-01-25, 23:21
Medlem
barkies avatar
Får faktiskt feta Contagion-vibbar av det här.

Jag tror det kommer eskalerar kommande vecka. Hoppas jag har fel.
Citera
2020-01-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Folkhälsomyndigheten kräver utbildning av hur deras egna hemsida ska tolkas vilket kan tyda på att de fått instruktioner om att skriva så lugnande som möjligt. Om de menar att faran är över idag och imorgon eller för all framtid måste de medela detta till läsaren annars anser jag att informationen är bristfällig.

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/coronavirus-wuhan-kina-januari-2020/

De skriver också:

Smitta från människa till människa har bekräftats men några exakta uppgifter om hur effektiv spridningen är finns ännu inte.
Citera
2020-01-25, 23:24
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Varför pratar så många om att ta sig till ensligt belägna stugor i obygden?
Räcker det inte bara att låsa in sig hemma och sitta och käka konserver i soffan? Tror ni att smittan kommer att spridas via ventilationssystem i flerfamiljshus eller vad är det ni är rädda för?

Säg att det här mot all förmodan är "worst case".
Du är uppbunkrad och klar, det är kaos omkring dig, du har, folk har inte. Därav vill jag inte vara i närheten av populerade områden om den här skiten nu skulle vara så jävlig.

Svensken lär ju va värst av alla och sitta hemma och klappa på magen och dricka öl till på "på spåret" när kärringen hans börjar hosta och paniken sätter in. Där kommer jag med en färdig flykt och han tar. Nä, inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in