2020-01-26, 21:18
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Klart att Greta skall ha livvakt, hon är ju världskändis!
Vi kan inte låta någon galning gå fram till henne och döda henne, när hon sitter och "strejkar".
Man kan tycka att kulten kring Greta är märklig, men någon ordning måste det vara.

Nej, kändisar ska betala sina egna vakter.
2020-01-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Ok, ber om ursäkt för att jag var dryg, men alla som står under hot liknande de som finns mot Greta har rätt till skydd. Ett typexempel är väl Lars Vilks, konstnären med dödshot över sig från militanta islamister. Sedan han skapade sitt verk " Rondellhunden" för flera år sedan
står han under statens beskydd med egna livvakter
24/tim om dygnet. Kostnaden är faktiskt irrelevant i sådana sammanhang.

Ok, jag förstår. Kan det dock tänkas att Greta fått mottaga hot liknande de Lars Vilks fick? Har svårt att tänka mig det, men sista psychot är ju inte fött än iofs..
Men det är väl isf som Inspiratoeren skrev att polisen vet om eventuella hot och beslutar om personskydd under sekretess.
Senast redigerad av MrBollocks 2020-01-26 kl. 21:22.
2020-01-26, 21:20
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Greta är en legend. Trots sin låga ålder (15-17 år) så påverkar hon redan väldigt mycket. Några exempel:

Och legenden kommer att växa med åren. Hennes segelbåtsturer över Atlanten. Alla hennes möten med makthavare och kändisar. Alla jättedemonstrationer hon skapat. Alla hennes tal inför en stor publik. Hennes FN-tal. Osv.

Tänk på alla filmer och böcker man kommer göra om Greta... Det blir hur många som helst...

Om 10-20 år? Kanske, kanske inte. Har du exempelvis provat att räkna på vad vi hade varit tvungna att offra för att uppnå Parisavtalet? Bara välfärden i sig är dubbelt vad som tillåts så den hade behövt avvecklas typ totalt. Investeringar i fossilfria alternativ är - i den mån det öht funkar - något som släpper ut enorma mängder CO2-ekvivalenta ämnen under investerings- och uppbyggnadsfaserna om de ska ersätta befintlig infrastruktur varför de måste kompensera ännu mer. I princip kräver Parisavtalet att världen reducerar sin ekonomiska aktivitet till samma nivå som ett genomsnittligt U-land utan möjlighet att något land arbetar sig uppåt igen.

Slutsats: Ingenting kommer att hända. Trots alla fina ord. Varför skulle någon då fira Greta om ett par decennier?

Edit: För att vidareutveckla så finns det en inneboende motsägelse här. Parisavtalet kräver i princip införandet av nattväktarstaten, men genomförandet och förvaltningen kräver en totalitär och repressiv stat i Sovjetisk stil, vilket kostar oerhörda resurser. Det finns inga chai-latte som väntar i miljörörelsens visioner, bara hungersnöd, terror och ond bråd död.
Senast redigerad av KlausStein 2020-01-26 kl. 21:26.
2020-01-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Ok, jag förstår. Kan det dock tänkas att Greta fått mottaga hot liknande de Lars Vilks fick? Har svårt att tänka mig det, men sista psychot är ju inte fött än iofs..
Svaret är tyvärr, tyvärr JA! Greta har ett antal gånger fått ta emot mordhot. Man har också ett antal gånger hotat henne med grov misshandel och grov våldtäkt. Så Greta har all anledning, att vara på sin vakt!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-01-26 kl. 21:26.
2020-01-26, 21:22
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Jag är övertygad att hon fått mottaga många hot, räcker med att en promille av detta lands innevånare är idioter, för att komma upp i 10 000 stycken.
2020-01-26, 21:24
Medlem
Citat:
Dödshot mottager hon visst mest varje dag. Däremot har hon ju inte, i motsats till Vilks, blivit utsatt för mordbrand av förövare som tänder eld på sig själva.
2020-01-26, 21:36
Medlem
Maltsevs avatar
Det finns en man som är dömd för att ha hotat fröken Thunberg (mord, misshandel, våldtäkt) och han är även dömd för att tidigare hotat personer.

Finns det några andra uttalade hot mot fröken Thunberg så vore det på sin plats med länkar till den informationen. Annars får vi utgå från att ni sitter här och ljuger eller hittar på.
2020-01-26, 21:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Men det är väl isf som Inspiratoeren skrev att polisen vet om eventuella hot och beslutar om personskydd under sekretess.
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Svaret är tyvärr, tyvärr JA! Greta har ett antal gånger fått ta emot mordhot. Man har också ett antal gånger hotat henne med grov misshandel och grov våldtäkt. Så Greta har all anledning, att vara på sin vakt!

En man blev till och med dömd för dödshot och våldtäktshot mot Greta:

Citat:
Man döms för dödshot mot Greta Thunberg

En man i 40-årsåldern från Sörmland som hotat att våldta, misshandla och döda miljöaktivisten Greta Thunberg döms nu till villkorlig dom med samhällstjänst för grovt olaga hot.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/man-doms-for-dodshot-mot-greta-thunberg

Det lär finnas många liknande fall där ingen gärningsman kunnat spåras. Och tonläget och diskussionerna på internet visar ju att det finns många hatfyllda personer, en och annan komplett knäppgök samt personer som ser Greta som ett ekonomiskt eller politiskt hot därute. Så visst finns det en hotbild mot Greta.

Hur stor den är kan väl bara polisen bedöma.
2020-01-26, 21:39
Medlem
vidrikfittanens avatar
Måste ge den gamle vakten rätt (får jag gissa på att han är en avdankad gammal alkad varuhusvakt som gick och snurrade batong redan på den tiden det hette ABAB?) : "This is communist country" säger han cirka 24.35 - 24.40 : https://www.youtube.com/watch?v=TTXdhTwO320

Stor humor att en del nötter i tråden på allvar tror att dessa gubbar kommer från SÄPO.... hahaha. Dom där jävla patetiska rent-a-cop-gubbarna hittar man snarare på första bästa kvarterskrog tidigt på dagen när det är 2 för 1.
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-01-26 kl. 21:42.
2020-01-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Måste ge den gamle vakten rätt (får jag gissa på att han är en avdankad gammal alkad varuhusvakt som gick och snurrade batong redan på den tiden det hette ABAB?) : "This is communist country" säger han cirka 24.35 - 24.40 : https://www.youtube.com/watch?v=TTXdhTwO320

Stor humor att en del nötter i tråden på allvar tror att dessa gubbar kommer från SÄPO.... hahaha. Dom där jävla patetiska rent-a-cop-gubbarna hittar man snarare på första bästa kvarterskrog tidigt på dagen när det är 2 för 1.

Haha! Jag tror, efter att ha sett klippet, inte längre på Säpo iaf 😅 Sicka pajsare!
2020-01-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Det finns en man som är dömd för att ha hotat fröken Thunberg (mord, misshandel, våldtäkt) och han är även dömd för att tidigare hotat personer.

Finns det några andra uttalade hot mot fröken Thunberg så vore det på sin plats med länkar till den informationen. Annars får vi utgå från att ni sitter här och ljuger eller hittar på.
Greta har själv offentligt i USA eller Canada talat om de många mordhoten. Detta finns inspelat på ett offentligt videoklipp. Hon sa då att hon tyckte det var extra svårt att även hennes syster fick grova hot. Hon sa då också, att det var mindre risk för henne, när hon var på resa, och få visste var hon exakt var.

Därför var det extremt olämpligt att det tyska tågbolaget gick ut med info om vilket tåg Greta satt på, vilket de med rätta blev hårt kritiserade för.

En möjlighet för att poliserna och/eller vakterna runt Greta var så sura, är att det är en mardröm för poliser och livvakter, att ett skyddsobjekt återkommande rätt regelbundet dyker upp på precis samma tid och precis samma plats!

De som skyddas brukar polisen be om, att i största möjliga mån undvika alla fasta rutiner, för att försvåra för eventuella angrepp. Av samma skäl brukar man be skyddsobjektet att dra ner på antalet offentliga framträdanden inför publik!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-01-26 kl. 22:01.
2020-01-26, 22:04
Medlem
Citat:
Haha! Jag tror, efter att ha sett klippet, inte längre på Säpo iaf 😅 Sicka pajsare!
Du glömmer bort, att finns civila snutar, som i viss mån kan tävla i drama med Greta!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in