Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-26, 16:47
  #33409
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du vill hellre att planeten går under, bara du får äta dina Big Macs.?
Tänker du alls på Gretas barn och barnbarn och även dina om du skulle kunna reproducera dig. Har du inget ansvar inför kommande släkter?
Äter inte på mc Donalds. Om planeten går under så gör det på grund av krig och skit, inte på grund av att folk inte äter gräs och kottar. Vad har jag med Greta maskots barn att göra? Jag är en gubbe som har sambo och hon ett barn i min ögon.
2021-05-26, 17:44
  #33410
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Äter inte på mc Donalds. Om planeten går under så gör det på grund av krig och skit, inte på grund av att folk inte äter gräs och kottar. Vad har jag med Greta maskots barn att göra? Jag är en gubbe som har sambo och hon ett barn i min ögon.
Har du hört talas om klimatkrisen som Greta förespråkar?
Och vad den beror på.
2021-05-26, 17:46
  #33411
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Har du hört talas om klimatkrisen som Greta förespråkar?
Och vad den beror på.
Vet inte vad hon yrar om. Jag gör som andra, skrattar lite och går vidare.
2021-05-26, 18:47
  #33412
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
En sak som jag vet helt säkert, är att Greta avskyr, när barn tvingas svälta! Hon ser svält hos barnen, som ett allvarligt hot mot deras fysiska och psykiska hälsa, vilket det även är!
Om alla skulle bli veganer som Greta vill så kommer många barn att svälta och få bristsjukdomar. Har Greta tänkt på att många lever av vad naturen ger och skulle inte klara sig utan animaliska produkter.
__________________
Senast redigerad av Picamagpie 2021-05-26 kl. 19:22.
2021-05-26, 19:36
  #33413
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag hör till dem som tycker att Greta ska hålla sig till klimatet och forskningen. Inte hoppa in dagspolitiken. Det slutar bara illa. Tar fokus från det viktiga.

Men hon fastnar för det som unga tjejer tycker är inne förstås. BLM o likn. Veganism. Snart kan det väl bli vinterbad också.

Sen slutar det med att hon tröttnar på allt det där (som Billie Eilish) och går in för smink och botox. Och motiverar det med att det är viktigt att göra det man trivs med.
Greta har faktiskt spelat en liten sjöjungfru i en simbassäng. Hon hade då på sig en mycket vacker och ovanlig dräkt med en stjärt, med blixtrande mörkröda fjäll i metallic!

-Så ibland gillar hon, att visa upp sig trots allt! Kompisen i bassängen retades dock och sa, att Greta var alldeles för vig i vattnet, för att vara en fisk! Vinterbad tror jag dock Greta helt undviker, alltför kallt!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-05-26 kl. 19:41.
2021-05-26, 19:42
  #33414
Medlem
Elisabeth Höglund skrev redan 2019 en bra sammanfattning om hur Team Greta™ skapades:
https://elisabethoglund.se/blogg/kli...tnyttja-henne/
2021-05-26, 19:48
  #33415
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Om alla skulle bli veganer som Greta vill så kommer många barn att svälta och få bristsjukdomar. Har Greta tänkt på att många lever av vad naturen ger och skulle inte klara sig utan animaliska produkter.
Det är sant att många urbefolkningar och deras barn lever till stor del på jakt och fiske, ofta kompletterat med primitivt jordbruk, ofta svedjejordbruk.

Tror dock att Greta mest inriktar sin kritik mot den kommersiella rovdriften av djur och fiske i stor skala!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-05-26 kl. 19:55.
2021-05-27, 10:55
  #33416
Avstängd
Det finns många unga miljö- och klimataktivister som Greta har vid sin sida. Här är några av dem. De unga är vår framtid!

https://www.independent.co.uk/climat...-b1850074.html
2021-05-27, 12:25
  #33417
Avstängd
"Den svenska klimataktivisten Greta Thunbergs organisation Fridays for future beskriver palestinska dödsoffer som ”martyrer” och kallar Israel för ”officiellt en apartheidstat”.

Den tyska lokalorganisationen har tagit avstånd från en del uttalanden, som den anser vara antisemitiska."



https://www.varldenidag.se/nyheter/t...Pow88Cvj43NAg/
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-05-27 kl. 12:27.
2021-05-27, 15:23
  #33418
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det är sant att många urbefolkningar och deras barn lever till stor del på jakt och fiske, ofta kompletterat med primitivt jordbruk, ofta svedjejordbruk.

Tror dock att Greta mest inriktar sin kritik mot den kommersiella rovdriften av djur och fiske i stor skala!
Att ha skinnfåtöljer i vardagsrummet och smyga ut i köket och spela in video med stora gråtvalsen om "djurens tankar och känslor" är inte hållbart. Hennes team får nog tänka igenom sin ståndpunkt där.

Däremot måste vi hålla högsta nivå på djurhållning med noggranna kontroller av hur den genomförs, så klart.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-27 kl. 15:48.
2021-05-27, 21:13
  #33419
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att ha skinnfåtöljer i vardagsrummet och smyga ut i köket och spela in video med stora gråtvalsen om "djurens tankar och känslor" är inte hållbart. Hennes team får nog tänka igenom sin ståndpunkt där.

Däremot måste vi hålla högsta nivå på djurhållning med noggranna kontroller av hur den genomförs, så klart.
Det har nu kommit uppgifter om att videon med Greta, där hon uttalar sig om "djurens tankar och känslor", är sponsrad av minst en amerikansk organisation, som är emot allt köttätande.

Stämmer denna uppgift om sponsring, räcker det EJ med, att Greta riktat ett allmänt tack till organisationen i fråga, som hon har gjort, då behöver hon tydligt även ange att inslaget är sponsrat! Om jag inte tar fel, så anger reglerna på sociala medier att all sponsring ska anges.

Gretas stiftelses styrelse har en mycket erfaren internationell jurist, som borde kunna hjälpa henne med juridisk rådgivning om sådant här!

Skinnfåtöljerna är EJ Gretas utan hennes föräldrars. Tidigare har som sagt Greta ibland tyckt om att krypa upp i de mycket sköna fåtöljerna för att läsa. Idag kanske fåtöljerna är en "No go-zone" för henne, vad vet jag. I vart fall har Greta inte rätt att sälja eller ge bort dem!

De allra flesta av oss som känner Greta, har bara en rätt oregelbunden kontakt med henne, ibland vill hon få vara ifred! Hon har också en mycket hög arbetsbelastning.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-05-27 kl. 21:16.
2021-05-27, 22:39
  #33420
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Men grejen är i Gretas argument är att "its all interlinked" its all connected". Klimat, livsstil djurhantering m,m, kanske hon ser "the Matrix"?

Om alla slutar äta kött så blir det mindre Co2, 8miljarder ton om året.
Det är volymer som inte new high tech solutions, solpaneler, vindkraft, Elon Musk, Bill Gates, Politiker forskare har varit i närheten utav på att utföra under en akut kort tid.
Gretas filosofi att det kanske inte i en akut situation går att "utveckla ,hitta på nya saker " som en quick fix ,för att lösa detta kanske stämmer.

Allt nytt för oftast ett bagage med problem med sig. Enklast vore väl bara att sluta med det som är negativt?
Bra inlägg!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback