2020-01-26, 20:37
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysarn888
Vi får ju mycket varor från Kina, bla kläder och andra prylar. Kan dessa bära med sig smitta ?
Nej det tror jag inte. Smittan kan nog bara överföras från något levande djur eller människa.
Citera
2020-01-26, 20:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Vanlig influensa har ca 0.1% dödsrisk och denna mellan 10-20%. Alltså 100-200x dödligare. Dessutom är denna mer smittosam än influensa (ca 2 gånger så hög smittorisk).
Shit, det är en otrolig skillnad i så fall. Var har du fått uppgifterna ifrån?
Citera
2020-01-26, 20:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysarn888
Vi får ju mycket varor från Kina, bla kläder och andra prylar. Kan dessa bära med sig smitta ?

I alla fall inte om de kommer med båt, för då har det gått för lång tid. Men med flyg - där skulle jag inte vara för säker, faktiskt. Lägg paketet i karantän någonstans på en vind eller i en källare eller i en garderob, där ingen annan rör det, i minst en vecka innan du packar upp det. Om du väntar något sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Här är i alla fall ett par:

https://time.com/5770924/wuhan-coronavirus-youngest-death/

https://english.khabarhub.com/2020/25/70964/

Åtminstone en person i yngre medelåldern utan kronisk sjukdom, som har avlidit alltså. "Ett mysterium" säger läkarna, men det framgår inte om han brukade bli sjuk ofta i andra övergående smittsamma sjukdomar. Människor har ju mer och mindre bra immunförsvar, även om de räknas som "friska". Och en fluga gör ingen sommar...
Citera
2020-01-26, 20:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Handsprit har ingen eller väldigt begränsad, effekt mot virus.

Isf är det bättre att använda silikonhandskar när man hanterar sådant som man misstänker kan vara kontaminerat.

Möjligt, men det känns som att händerna blir renare om man både tvättar med vatten och tvål, torkar dem ordentligt, och sedan spritar dessutom. Dessutom vill man inte BÅDE ha det nya viruset och pneumokocker samtidigt...
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Imorgon åker jag och handlar förnödenheter så jag klarar mig i minst en månad, sedan bommar jag igen min dörr , inte en jävel får komma in!!

Det finns inget skäl att låsa in sig nu för att undvika smitta. Det är däremot läge att se över vad som kan komma behövs för långtidsbruk, främst i form av konserver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Shit, det är en otrolig skillnad i så fall. Var har du fått uppgifterna ifrån?

Här i tråden. Kommer inte ihåg nu exakt. Men vanlig influensa har R0 på 1.8, denna har R0 på 3.5. R0 har med smittorisken att göra. 10-20% potentiell dödlighet läste jag från flera källor postade här.
Citera
2020-01-26, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoLogo
Det är kinesiskt nyår och att hålla 50 miljoner i karantän låter som en orimlig uppgift.

Verkar som en rörligheten under ett normalt kinesiskt nyår är ganska hög...
"The*travel*season in*China*usually begins 15 days before Lunar*New Year's*Day and lasts for around 40 days. As of 2016, the number of passenger-journeys during the Chunyun season was almost three billion. It has been called the largest annual human migration in the world."

5 miljoner lämnade Wuhan innan karantänen. Wuhans borgmästare är inte populär nu.
Citera
2020-01-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Möjligt, men det känns som att händerna blir renare om man både tvättar med vatten och tvål, torkar dem ordentligt, och sedan spritar dessutom. Dessutom vill man inte BÅDE ha det nya viruset och pneumokocker samtidigt...
Handsprit ska framförallt användas på torra händer för bäst effekt mot bakterier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Nej det tror jag inte. Smittan kan nog bara överföras från något levande djur eller människa.
ja om det är inom rimlig tid...hur många timmar vet jag dock inte. Men virus smittar ju via föremål annars t ex handtag
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Wuhan är en riktigt stor stad med tillräckligt med expats för att man ska kunna ta kål på just den här uppgiften om att folk dör som flugor och liksäckar här och var.

Hur vet vi att det inte är trollfabriker i Taiwan, Sydkorea o Japan som producerar dessa filmer för att destabilisera kina?

Vi är i ett läge där man inte helt kan lita på de kinesiska myndigheternas information eller på ”videoklipp” som sprids på internet. Det är först om/när en större spridning sker utanför i öppnare länder man kan skapa sig en riktig o bättre uppfattning om hur läget är o dödligheten av Corona viruset.

Är det så illa som de värsta rapporterna har sagt så kan ”världens överbefolkningsproblem vara lösta” via en tragedi av historiska mått. Är det som de mer positiva rapporterna vill påskina så lär ingen minnas Corona epidemin annat än som en ”besvärligare förkylning”.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Gäller inte staden wuhan

Svensk hockytränare:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJGyQB/svensk-i-wuhan-tar-det-dag-for-dag

Svenska Amanda:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/jag-ar-sjalvklart-orolig-det-varsta-ar-alla-falska-rykten/

Givetvis finns fler, och sen danskar, norrmän, tyskar, amerikaner.

Allt jag sett från youtube från expats visar på tomma men ändå ordning och reda. Inte liksäckar i var och varannat hörn.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Macau skriver att besökare från Hubai måste åka tillbaka till Kina senast kl 09 imorgon annars kommer de att bli isolerade i Macau

Denna twitter länk är nog ganska bra, Steve på Agenda free TV refererar en del till dessa inlägg

https://twitter.com/alvinllum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in