2020-01-26, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Återigen, jag har försökt förklara varför du inte kan jämföra ett epidemiskt virusutbrott med en "vanlig influensa" (antar att du tänker på säsongsinfluensa). De allra flesta har ett naturligt skydd mot säsongsinfluensa.

Ja, det är givetvis större risk att dö om man redan är gammal och sjuk. Detta utbrott har nästan precis samma egenskaper vad gäller spridande och dödande som den spanska sjukan, som vi fortfarande pratar om 100 år sedare. Den dödade mellan 3-6% av jordens befolkning då, jämt fördelat över hela klotet.

Idag reser vi mer, möts mer, exponeras mer, men det finns fortfarande precis noll med motmedel. Vill det sig rikigt illa så kan vi få se upp mot en halv miljon döda i Sverige. Jag skojar inte. Vad tror du det skulle göra med samhället?

EDIT: CNN liverapporterar just nu (för 11 minuter sedan) om ett 4:e fall i USA. Det betyder att spridningstakten även i USA är snarlik den vi har sett i Kina, där ökningen är 55% per dag.

Om duverkligen tror att det blir så illa varför spenderar du då din sista tid med att hänga här? Borde du inte umgås med din familj eller något?
Citera
2020-01-26, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vad exakt ska vi göra åt ett influensavirus? Varje år drabbas tusentals svenskar av influensa. Vad har vi gjort åt det?
Det man gör mot influensaepidemier är ju att utveckla vaccin. Det tar dock tid och om vi får en influensastam med snabb spridning, lång inkubationstid och hög dödlighet kommer många, många människor att dö innan ett vaccin finns på plats.

Det är inte frågan om ett sådant virus kommer utan om när det kommer.
Citera
2020-01-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ica öppnar kl 6 ,skall hänga på låset imorgon , sitter och gör en inköpslista nu!!

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har jag fattat rätt att man vid en vanlig influensa har runt 1,5% dödlighet och denna har runt 3% (vad man vet hittills)?

Vanlig influensa har ca 0.1% dödsrisk och denna mellan 10-20%. Alltså 100-200x dödligare. Dessutom är denna mer smittosam än influensa (ca 2 gånger så hög smittorisk).
Citera
2020-01-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Ca 2100 smittade och 56 döda enligt officiella uppgifter. Blir 1000tals döda innan detta är klart

Jag tror siffran på döda är kraftigt underdriven. Den har i stor sett inte ändrat sig trots att antalet insjuknade ökar snabbt. Det som är oroande är naturligtvis att det är färre som har blivit friska än som har dött. Det tyder på ett mycket utdraget sjukdomsförlopp och att den vanligaste utgången är döden.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det man gör mot influensaepidemier är ju att utveckla vaccin. Det tar dock tid och om vi får en influensastam med snabb spridning, lång inkubationstid och hög dödlighet kommer många, många människor att dö innan ett vaccin finns på plats.

Det är inte frågan om ett sådant virus kommer utan om när det kommer.

Vilken tur att mänskligheten överlever då. Eftersom vi fixar fram ett vaccin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det ser ut som att många har munskydd av bättre kvalitet, sådana man kan andas genom via en "fyrkantig kloss" på framsidan. Sitter de mer fast mot ansiktet? Begripligt att vanliga munskydd inte räcker, men om man har glasögon borde det vara bättre än att inte ha något alls? Varför avråder man, har hela Asien fel?

Sen dröjer det nog länge innan svenskar drar på sig munskydd...

Klossen är en utandningsventil för att det ska gå att andas ut snabbare. På länken nedan finns en bra beskrivning på olika filter. Du behöver ett FFP3-filter som skyddar mot virus. Att använda ett felaktigt filter eller använda rätt filter på fel sätt kan öka risken för smitta. T.ex bör man kasta filtret utan att ta i det med oskyddade händer, man bör inte ta av sig filtret utan att byta till ett nytt osv.

https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/11771/Andningsskydd%20vid%20luftburen%20smitta.pdf?a=fal se&guest=true
Citera
2020-01-26, 20:07
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Om duverkligen tror att det blir så illa varför spenderar du då din sista tid med att hänga här? Borde du inte umgås med din familj eller något?

Vad menar du med min sista tid? Jag är frisk och medelålders, även om det skulle gå så illa som ag beskrev så är det nog under 1% risk att just jag stryker med.
Citera
2020-01-26, 20:09
Medlem
Alltså vad i helvete är det som händer.
50.000.000
Femti miljoner människor i "lockdown"
Vad händer när maten tar slut?
Citera
2020-01-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad menar du med min sista tid? Jag är frisk och medelålders, även om det skulle gå så illa som ag beskrev så är det nog under 1% risk att just jag stryker med.

Du pratade nyss om massor av döda och att samhällsfunktioner bryter samman. Risken att någon i din familj drabbas är väl hyfsat stor då.
Citera
2020-01-26, 20:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Ca 2100 smittade och 56 döda enligt officiella uppgifter. Blir 1000tals döda innan detta är klart

Cirka 2100 konstaterat smittade, och det säger ingenting om hur många som faktiskt är eller har varit smittade.
Citera
2020-01-26, 20:10
Medlem
Sqrbankens avatar
Ett bekräftat fall i Los Angeles nyss inkommet.

Edit: Nedan en graf från Twitter över Corona-virusets utveckling gentemot SARS.

https://twitter.com/avatorl/status/1221465677237817344/photo/1
Senast redigerad av Sqrbanken 2020-01-26 kl. 20:14.
Citera
2020-01-26, 20:11
Medlem
Kan fan inte begripa hur naiva många är. Att tro på siffrorna som kommer från Kina Bläddra tillbaka och kolla in youtube länken med insider info från kina. Folk dör som flugor, liksäckar lite här och var.

Städer som inte ens är uppräknade och medräknade i utbrottet kommer det in bilder och klipp på döda/ smittade.

Jag skulle gissa på antalet smittade just nu drygt 250 000 och antalet döda kommande dagar ca 1500- 2000. Verkar som att det tar drygt 1,5 vecka att dö efter smittan så antalet döda kommer skjuta i höjden för varje dygn. Vakter/ sjukhuspersonal/ folk på gatorna som helt plötsligt trillar ihop med blod som sprutar ur käften och där dör dom. Påminner lite om scener ur walking dead. Brukar inte ha fel låt oss se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in