2020-01-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja det sägs att första fallet upptäckts mellan 30 Oktober och 28 November.

Detta bör också sättas i samband med nyhetsrapporter och twitter leaks på kinesiska läkare som stupar, svimmar, faller ihop över operationsborden, då de jobbat flera dagar i sträck. Det släpptes precis innan den här pandemin blev känd. Folk menade att Kina låter sin befolkning jobba för hårt och utan rast - men nu vet vi varför.

Varifrån kommer dina datum? Har du någon källa? Enligt the Lancet dök första patienten upp 1 december. Rimligtvis har patienten varit dålig redan innan men knappast så långt tillbaka som oktober med tanke på vad man vet om inkubationstiden idag. Ingen koppling till marknaden. Då fanns inte någon kännedom om viruset så jag antar att de trodde det var en vanlig influensa och gav vård därefter. Men uppenbarligen hade de grunnat på caset. Men det dyker upp udda case då och då som man inte kan diagnostisera.

Sedan dök ett nytt gäng upp som hade anknytning till marknaden och man började ana ugglor i mossen. När de tittade i mikroskopet såg de en obekant typ stirra tillbaka. Expertgrupp slängdes ihop. Larm gick ut 31 december. Marknaden stängdes 1 januari. Någonstans här har de tagit fram ett diagnostiskt verktyg som de börjat använda. Experterna publicerade uppgiften om att ett nytt virus hade dykt upp 10 januari. Materialet lades ut och sändes till WHO för peers att kommentera och jobba med.

Här lite grafer. Nr 1 Visar letandet efter källa till sjukdomen med början patient nr 1.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext#figures

Och här den vetenskapliga artikeln.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext
Citera
2020-01-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hmmm, vid andra virussjukdomar tar man Tamiflu, Aciclovir etc när man fått symptom. Varför skulle detta vara annorlunda?
Vid svininfluensan fick man Tamiflu för att mildra sjukdomen om man var riskgrupp, inte som profylax.
Vid vattkoppor får man Aciclovir för att mildra förloppet, inte som profylax.

Ja Addovir fungerar men bara specifikt på Herpes zoster. Något liknande finns inte, vad jag vet, för Corona.

Oseltamivir (Tamiflu) är däremot nästan helt verkningslöst.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5833302

Citat:
Svenska staten köpte in ett lager med 18 miljoner doser[4] av Tamiflu för 300 miljoner kronor, men i ett samarbete 2014 mellan Cochrane Collaboration och BMJ,[5] där de till slut fick fram alla ursprungsdata från läkemedelsbolaget Roche, bedömdes medlet inte ha någon effekt på dödlighet och inte heller minska sjukhusvistelser. Den enda effekten verkade vara att Tamiflu minskade antalet sjukdagar från 6 till 5 dagar. Undersökningen visade också att det fanns stora brister i testerna. Tamiflustudien 2014 blev ett tydligt exemplet på bristerna i peer review-systemet.[6] Statsepidemiologen på Folkhälsoinstitutet menade att det var bättre att köpa in Tamiflu som kunde ha en effekt än att inte ha några mediciner alls. Carl Heneghan vid Cochrane kommenterade att det var bättre att förlita sig på mediciner som bevisligen hade effekt. Att lagra Tamiflu sade han var ett slöseri med pengar.[4]

Under 2017 nedgraderade även WHO läkemedlet från att tidigare ansetts vara ett livsnödvändigt preparat. Detta då effekten numera anses vara mycket begränsad. [7]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oseltamivir
Citera
2020-01-26, 14:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Både dödlighet och smittvärde för det nya utbrottet ligger betydligt högre än för influensa.

Du kan ju inte jämföra influensa under ett helt år med utbrott som pågått i några få veckor och där smittspridningen just nu formligen exploderar.

Tror du på fullaste allvar att kineserna skulle stänga av hela städer och bygga katastrofsjukhus om detta utbrott inte var värre än den årliga influensan? Seriöst alltså?
Det är nog just det de gör. För att visa sig handlingskraftiga i motsats till när SARS härjade. Om ett antal veckor när faran är över kan de slå sig för brösten gentemot omvärlden. Till en hyfsat liten kostnad relativt har man då visat att man kan ta ansvar.
Citera
2020-01-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Vanligaste symptomet på coronavirus är just feber. Så visst har screening effekt. Sen att en del missas påverkar ju inte detta faktum.
Ja men differentialdiagnoserna vid feber är legio.
Citera
2020-01-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Nej ingen har tvingat mig och jag vill att det ska fortsätta vara så. Av de som fick influensan då men INTE tog vaccinet så dog det 0 personer i Norden.
Men ett flertalet barn fick narkolepsi och man förbjöd till slut vaccinet.
I andra länder fick barn också narkolepsi av vaccinet med i de länderna ville regeringen INTE utreda sambandet.
Jag är inte emot vaccinering men jag är inte heller sheeple som vissa människor är.

Nja det vara några som strök med.
Citera
2020-01-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja Addovir fungerar men bara specifikt på Herpes zoster. Något liknande finns inte, vad jag vet, för Corona.

Oseltamivir (Tamiflu) är däremot nästan helt verkningslöst.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5833302

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oseltamivir

Tack för detaljerat svar!
Medicinerna som rekommenderas mot Coronaviruset kan ju dock faktiskt lindra symptomen på samma sätt som Aciclovir mot herpes zoster. Behöver inte vara nästan utan effekt som Tamiflu mot H1N1.
Citera
2020-01-26, 14:52
Medlem
Är det någon som vet hur epidemin i Kina kommer att påverka tillverkningen av produkter. Jag antar att det kommer att börja sina ganska snart på en hel del grejer.
Sedan undrar jag om någon vet hur läget är när det gäller resor till och från Kina. Naturligtvis finns inga restriktioner, men folk borde rimligtvis börja avboka resor själva. Att sätta sig på ett plan till Kina är som att spela rysk roulette. Dessutom bidrar man ju till smittspridningen när man kommer hem.
Citera
2020-01-26, 14:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tack för detaljerat svar!
Medicinerna som rekommenderas mot Coronaviruset kan ju dock faktiskt lindra symptomen på samma sätt som Aciclovir mot herpes zoster. Behöver inte vara nästan utan effekt som Tamiflu mot H1N1.
Det har hursomhelst en förebyggande effekt både hos smittade som blir mindre smittsamma och hos icke smittade. Problemet är väl om informationen blir spridd bland befolkningen. Särskilt som det nu verkar tomt i hyllorna på Sveriges apotek. Det blev väl rusning efter Tamiflu vid svininfluensan tror jag.
Citera
2020-01-26, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Kan du länka är du snäll?

Det var visst 14 som dog i Sverige av svininfluensan. Låg siffra tack vare vaccinet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/14-svenskar-doda-i-svininfluensan
Citera
2020-01-26, 15:04
Medlem
Tredje fallet konfirmerat i Sydkorea. Skiten sprider sig (förhoppningsvis till NorrK)
Citera
2020-01-26, 15:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Varifrån kommer dina datum? Har du någon källa? Enligt the Lancet dök första patienten upp 1 december. Rimligtvis har patienten varit dålig redan innan men knappast så långt tillbaka som oktober med tanke på vad man vet om inkubationstiden idag. Ingen koppling till marknaden. Då fanns inte någon kännedom om viruset så jag antar att de trodde det var en vanlig influensa och gav vård därefter. Men uppenbarligen hade de grunnat på caset. Men det dyker upp udda case då och då som man inte kan diagnostisera.

Sedan dök ett nytt gäng upp som hade anknytning till marknaden och man började ana ugglor i mossen. När de tittade i mikroskopet såg de en obekant typ stirra tillbaka. Expertgrupp slängdes ihop. Larm gick ut 31 december. Marknaden stängdes 1 januari. Någonstans här har de tagit fram ett diagnostiskt verktyg som de börjat använda. Experterna publicerade uppgiften om att ett nytt virus hade dykt upp 10 januari. Materialet lades ut och sändes till WHO för peers att kommentera och jobba med.

Här lite grafer. Nr 1 Visar letandet efter källa till sjukdomen med början patient nr 1.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext#figures

Och här den vetenskapliga artikeln.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext
Tack för ett bra inlägg. Intressant.

Mina datum kom från en Google translate tidning som jag inte hittar nu. Det kan dock vara en sammanblandning med en "vanligare" våg av luftvägsvirus. Jag återkommer när jag hittar den.
Citera
2020-01-26, 15:11
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du är ju för fan inte klok, hur många filmer där folk dör på gatorna eller i sjukhuskön måste du se? Hur många hundra meter kö till akuten?

Ge dig för fan! Om Kina inte tog det här på fullt allvar hade man INTE
- SKICKAT IN MILITÄR
- AVSKÄRMAT 16 STÄDER MED 55 MILJONER MÄNNISKOR
- TAGIT REGERINGEN TILL EN Ö UTANFÖR BEIJING

Allt är en googling bort.

Hittar faktiskt ingenting om att regeringen har belägrat sig på en ö någonstans? Källa? Förutom den där nissen i munskydd på youtube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in