2020-01-26, 13:38
Medlem
musttomtes avatar
Sprider inte virus sig lättare i kalla grader när folk ska hålla på och hosta och harkla sig som förkylning. Sverige borde med avråda sina medborgare från resa istället för att försöka straffa folk.
Citera
2020-01-26, 13:39
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Massproduktion tar minst 6 månader, varvid den potentiella pandemin troligen redan ebbat ut av sig själv.
Eller har dödat oss alla, jag är medveten om problematiken med långa framställningstider. Jag menar dock en situation där vaccin redan existerar men att man av olika orsaker inte kan vaccinera alla.

Flockimmunitet är extremt effektivt för att förhindra spridning även om det inte är en garanti för att ingen smittas. Man får i alla fall lite andrum medan man funderar på kommande åtgärder. Australien har fattat grejen medan Sverige flyger vidare i det blå.

Citat:
Hon betonar att i Sverige är alla vaccinationer frivilliga. Annat är det i Australien som i fjol införde att de föräldrar som inte vaccinerar sina barn inte får barnbidrag och hamnar dessutom i en annan, högre, skattesats.

https://www.vetenskaphalsa.se/upptackten-som-raddar-miljontals-liv/
Citera
2020-01-26, 13:39
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
De flesta av munskydden hamnar i Kina. Direktexport eller anhöriga svensk-kineser.

Ok, tack för förklaringen.
Senast redigerad av dialektiker 2020-01-26 kl. 13:45.
Citera
2020-01-26, 13:40
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Allt mer tyder på att wuhan-viruset är detsamma som SARS.

Kan du inte utveckla ”allt mer”? Nya uppgifter? Vad vet du?
Citera
2020-01-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Exakt detta. Masker skyddar inte mot virus. Det kan minska smittspridning om du själv är sjuk.
Vad är det för dumma påståenden - Maskerna skyddar visst!
Skulle hela världens läkare och sköterskor sätta skydd i onödan. .
Jag blir bara så arg när människor påstår att skydden inte verkar.

Dom Skyddar på minst tre olika sätt:
Dels är viruspartiklar alltid burna av någonting annat - och detta kan fastna i filter.
Dels är det ett skydd om någon är sjuk, så minskar risken för spridning av salivpartiklar.
Dels är det också ett skydd att man inte råkar peta sig i näsan i onödan.
Och det påminner en också om situationen man är i, så man inte gör något onödigt..
Citera
2020-01-26, 13:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Är det tänkt att vi i Sverige ska jobba som vanligt på måndag?

Naturligtvis, Sverige är ännu i stort sett opåverkat.

Men baseras på vad som läcker ut från Kina, och hur spridningen just nu sker, så undrar jag om vi går till jobbet som vanligt måndagen den 9:e mars.....
Citera
2020-01-26, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kissdroppe
Läser man andra trådar om Kina, så verkar deras hygien vara allt annat än bra. De spottar inomhus, smuts överallt, de bajsar och urinerar ute på gatan osv. Ett par skribenter i tråden har skrivit samma sak, att de fått en chock när de åkt till Kina och sett hur primitivt och äckligt det är där.
Precis denna chock drabbades jag av. Klev av planet i Shanghai och det luktade soptipp direkt i princip i hela staden. När man sag bilderna innan trodde man ju att nu kommer man till en bättre Version av new York med skyskrapor och allt.

Pa gatorna i Shanghai säljs levande djur och hygienen är vedervärdig. Tom pa lyxhotellen jag bodde pa stank det hela Tiden.

Sedan stack jag ut pa vischan ända till xinjang besökte Guangzhou Nanjing Hefei och ett flertal andra städer. Den äckligaste staden var otvivelaktigt Urumqi där de var kända för sin grillade mat pa restauranterna. Vidrigt tillagningssätt där personalen vägrade att tvätta händerna!!!

Kina är ett U land i förpackning som hintar om att det skulle vara modernt.

Vidrigt och äckligt rakt igenom
Citera
2020-01-26, 13:43
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ok, tack för förklaringen.

Det tydligen likadant ut i Usa, förmodligen samma i de flesta länder kineser imigrerat till.
Citera
2020-01-26, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är långt mycket fler.

100 - 200 000 smittade. Och större sjukhus har egna krematorieugnar... Det fanns en artikel upplagd på CBS från ca 20 januari om mystiska askhögar runtomkring i Kina, som inte fanns där dagen innan. När jag skulle läsa artikeln igen var den borta.

Vi väntar på officiella siffror från Kina, samtidigt som regeringen ska ha barrikaderat sig ute på en ö, enligt den yngre killen med mask som filmade och var regimkritisk, ni har väl alla sett den?

Kina som nation är ett slutet system och släpper den info som de bedömer kan gagna dem själva. Mycket talar för att epidemin pågått ett tag och att vi ser toppen av ett isberg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Vad är det för dumma påståenden - Maskerna skyddar visst!
Skulle hela världens läkare och sköterskor sätta skydd i onödan. .
Jag blir bara så arg när människor påstår att skydden inte verkar.

Dom Skyddar på minst tre olika sätt:
Dels är viruspartiklar alltid burna av någonting annat - och detta kan fastna i filter.
Dels är det ett skydd om någon är sjuk, så minskar risken för spridning av salivpartiklar.
Dels är det också ett skydd att man inte råkar peta sig i näsan i onödan.
Och det påminner en också om situationen man är i, så man inte gör något onödigt..

Det är speciella masker som kan skydda, inte vanliga. Vanliga masker skyddar enbart din saliv från att spridas vidare. Din saliv innehåller bakterier och virus. Det är fakta, inga dumma påståenden.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Det tydligen likadant ut i Usa, förmodligen samma i de flesta länder kineser imigrerat till.

Men undrar om även kinesiska studenter och turister även i Sverige använder munskydden i större utsträckning även här i Sverige för detta Coronavirus?

De har nämligen detta skyddsbehov för virus ingjutet i sig.
Det är ju de som går omkring med munskydd även här i Stockholm.
Citera
2020-01-26, 13:45
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är långt mycket fler.

100 - 200 000 smittade. Och större sjukhus har egna krematorieugnar... Det fanns en artikel upplagd på CBS från ca 20 januari om mystiska askhögar runtomkring i Kina, som inte fanns där dagen innan. När jag skulle läsa artikeln igen var den borta.

Vi väntar på officiella siffror från Kina, samtidigt som regeringen ska ha barrikaderat sig ute på en ö, enligt den yngre killen med mask som filmade och var regimkritisk, ni har väl alla sett den?
Jag tror att mörkertalet är enormt, men det är svårt att posta statistik på något man inte vet. Därför kör jag officiella siffror tills annat dyker upp, orkar inte ta fajten med att försöka förklara information jag inte kan bekräfta. Det är naturligtvis inte rimligt att Kinas hantering av smittan bara är en säkerhetsåtgärd, men vad ska man göra för att bevisa motsatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in