2020-01-26, 12:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Rent matematiskt så kan man anta att full panik kommer att råda i Europa och USA om ca 4 veckor.

Aftonbladet skriver också att 190.000 personer beräknas vara smittade bara i Wuhan om 1-2 veckor. Det motsvarar 2% av befolkningen där, och innebär ca 5000 döda.
Citera
2020-01-26, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är vad han säger. Men med hans rykte så måste man ta det han säger med en nypa salt. Och kontrollera med andra källor om det stämmer.

Jag vet att kineser kan brista i kvalité när det gäller en massa saker men jag är inte så säker att läkarna brister i hygien.

Jo, de brister i hygien. De saknar väldigt basala kunskaper vi lär oss i grundskolan.
Citera
2020-01-26, 12:46
Medlem
Tror ni detta tar sig till Sverige?
Citera
2020-01-26, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, dödligheten är ju ca 2-3% så vi behöver hs upp till 30 st smittade i Thailand innan de har sitt första dödsfall. Ökningen är ju ca 2.5 gånger per "generation" vilken är i snitt ca en vecka, så vi når nog denna nivå om ca 1-2 veckor.

Du kan ha en person smittad och han dör eller 1000 och ingen dör även med 2-3 procents dödlighet på totalen. Sen är ökningen teoretisk. Vi vet inte om vården hjälpte i Thailand eller om personerna själva var starka nog.
Citera
2020-01-26, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vi tar det här en gång till. Det existerar inga onda vindpustar som driver omkring och smittar folk helt ur det blå. Du pratar om luftburet utan att förstå vad luftburet innebär.

Vi tar tre olika luftburna smittor som exempel, vattkoppor, influensa och tuberkulos.

Ingenstans nämns de kastvindar du verkar vara rädd för, luftburna virus är inga mikroskopiska attackhelikoptrar som flyger omkring och letar offer. Om jag missförstått dig så ber jag om ursäkt men du får gärna utveckla hur du tänker innan du börjar raljera över ”nysningar”.

Läs gärna denna sida också så ser du att virus som ”överlever” utanför värdkroppen inte är samma sak som hur länge detta virus är smittsamt:

How long do bacteria and viruses live outside the body?
https://www.nhs.uk/common-health-questions/infections/how-long-do-bacteria-and-viruses-live-outside-the-body/

Som svar på ditt tidigare påstående om virus på kläder sägs så här:

Okej?

Och om du hostar i armvecket, för att sedan kliva på bussen. Vad händer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegodlight
Källa?

Bangkokpost
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granitlarge
Inkubationstiden är 1-14 dagar, så nej, det "borde" inte nödvändigtvis ha dykt upp fler fall.

Fast det har ju gått 20 dagar sedan de smittade i Frankrike och USA kom hem, så om de smittat fler så borde det märkts nu.
Citera
Medlem
Är det en tillfällighet att virus alltid startar i Kina? Det kan väl inte bero på att dom är så många, i Indien finns över 1 miljard invånare. Indien är dessutom många gånger skitigare, folk pissar och skiter överallt så det kan inte bero på bristande hygien.

Jag tror svaret är deras sjuka besatthet över att äta allt konstigt. Kinesernas djurhållning är även den katastrofal så jag tror helt enkelt att det är naturen som försöker utrota kineserna som hämnd för lidandet dom orsakar.
Citera
2020-01-26, 12:50
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Och om du hostar i armvecket, för att sedan kliva på bussen. Vad händer?
Kan du inte bara sluta tjafsa och istället ta till dig informationen du blir tilldelad?
Citera
2020-01-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, dödligheten är ju ca 2-3% så vi behöver hs upp till 30 st smittade i Thailand innan de har sitt första dödsfall. Ökningen är ju ca 2.5 gånger per "generation" vilken är i snitt ca en vecka, så vi når nog denna nivå om ca 1-2 veckor.

Fast vet vi att det stämmer då med 3% dödlighet? Enligt Kinas officiella siffror så var det igår ungefär 56 personer som hade dött och ungefär 48 personer som hade blivit botade. Så redan där har vi en dödlighet på ca 60%, ska bli intressant att se hur antalet botade växer de närmaste dagarna när folk hunnit vara sjuka ett tag.
Citera
2020-01-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Kan du inte bara sluta tjafsa och ta till dig informationen du blir tilldelad?

Jag citerar det du själv skriver och ger dig ett exempel. Det är inte min information, utan var du själv citerar. Det är det man inte trott innan som troligen hänt i Beijing. Det är ju inte så att virus har vingar och flyger omkring.
Citera
2020-01-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Är det en tillfällighet att virus alltid startar i Kina? Det kan väl inte bero på att dom är så många, i Indien finns över 1 miljard invånare. Indien är dessutom många gånger skitigare, folk pissar och skiter överallt så det kan inte bero på bristande hygien.

Jag tror svaret är deras sjuka besatthet över att äta allt konstigt. Kinesernas djurhållning är även den katastrofal så jag tror helt enkelt att det är naturen som försöker utrota kineserna som hämnd för lidandet dom orsakar.

Det startar smittor på andra ställen med men det sker oftare i Kina för det bor mycket folk där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in