2020-01-26, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Så. 1000 människor har ebola. 1 dör och då är det enligt dig 0.1% att dö även om 999 har ebola fortfarande.
Jag försökte förklara men inser nu att du inte ens varit i en gymnasium heller.
Tyvärr kan inte förklara på dummare sätt än så.
Ta en matte kurs. Börja med lågstadiet först.
Lycka till professorn!
finns inga ord för dig,
antingen blir man frisk eller så dör man,
tror du man räknar på dödlighet innan patienter har tillfrisknat
blev du silad genom en kondom
Citera
2020-01-26, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vore nog bra om fler här i Sverige blev vuxna så kanske en virus av detta slag vi hur denna tråden inte blir en katastrof om/när det kommer hit.
Förra årets influensa låg bakom 500 dödsfall här i Sverige.
Kunde varit betydligt färre om folk vaccinerade sig och undvek sprida skiten vidare.
Detta virus från Wuhan kan plocka 1000 tals här i Sverige.
Var det svårt att förstå? Ja uppenbarligen.

Vaccination hindrar inte spridning. Det skapar enbart antikroppar.
Citera
2020-01-26, 11:09
Medlem
Det finns så mycket vanföreställningar om virus och smittspridning har man som jag växt
upp med en sjuksyster som mamma blir det uppenbart hur fel folk gissar.
När det gäller luftburna virus som det här verkar röra sig om har hygien en nästan
obefintlig betydelse det viktiga är i vika miljöer vi rör oss marknadsplatser och
andra ställen där det är trångt mellan människor bör undvikas.
Det hjälper inte heller att vara uppmärksam på vem som hostar då de flesta virus
är som mest smittsamma innan de bryter ut under den så kallade inkubationstiden , när man haft symptom i ett par dagar är man i regel inte smittsam längre även om förloppet kan pågå en vecka.
När man skall stoppa en epidemi måste man alltså snabbt kartlägga vilka som kan ha varit i kontakt
med viruset tidigt innan det bröt ut och försöka isolera så många av dessa som möjligt.
Det här tror jag inte myndigheter i vilket land som helst vill vara allt för tydliga med
folk kan få panik av saker som inte syns bli paranoida helt enkelt.
Det är enklare att gå ut med råd om att tvätta händerna och få folk att tro att det hjälper.
Ungefär som trygghets skapande åtgärder istället för verklig trygghet (känns det igen)?
Citera
2020-01-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
När det kommer till luftburna lungsjukdomar så bör man komma ihåg att numera är det bra dagar när man ser solen. Dels så är det fabrikerna, kraftverk men också trafiken o privata hushålls kol o ved/skräpbränning. På detta enorma mängder stoft från öknarna mot mongoliet.

Klart att denna miljö påverkar lungor o hälsa. O gör folk mer mottagliga mot Corona.

När det kommer till medicin så är fortfarande den kinesiska folkmedicinen härskande. Och där är det mer eller mindre verksamma kurer. Hurvida mycket av det de stoppar i sig har annat än placebo är diskutabelt.

Kineser får i sig mer antibiotika årligen än vad svenskar får i sig frukt. Vad tror du det innebär?
Citera
2020-01-26, 11:11
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosten
Verkar ligga stabilt på 2,8-3,1% dödlighet.

Någon som vet vad som gäller för vanliga säsongsinfluensan?

I Kina dör årligen drygt 500 personer av influensa.
Citera
2020-01-26, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Kineser får i sig mer antibiotika årligen än vad svenskar får i sig frukt. Vad tror du det innebär?
För virussjukdomar? Ingenting.
Citera
2020-01-26, 11:13
Medlem
Citat:
Vaccination hindrar inte spridning. Det skapar enbart antikroppar.

Eh jo, om folk är vaccinerade o inte blir sjuka (låter viruset föröka sig i sina kroppar) så bidrar de inte till spridningen, frågor på det?
Citera
2020-01-26, 11:15
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Att när det kommer till virus så spelar det ingen större roll.
O Corona är en virussjukdom.

När det gäller bakterier så blir allt fler resistenta. Men om Coronan försvagar sina offer så kan det öppna upp för resistenta bakterier...
Citera
2020-01-26, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
För virussjukdomar? Ingenting.

Jo, det gör det då antibiotika försvagar immunsystemet.
Citera
2020-01-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
I min familj är vi inte vaccinerade.. vi hann aldrig för vaccin fanns inte ens vi var bland de första att åka på svininfluensan.. önskar fan inte min värsta fiende den upplevelsen. 14 dagar kröp jag på alla 4 mellan soffan och dasset. Dödsångest men nånting, speciellt på kvällarna när det gjorde ont att andas.

Så idag har vi naturliga antikroppar aldrig haft influensan sen dess och detta var alltså drygt 10 år sedan
OT: men hade också svininfluensan, jobbar i vården och en del av mig var kyligt registrerande: ”Är jag så dålig att jag skulle kunna dö? Ja, det är jag.”
När du skriver om hur det gjorde ont att andas, då minns jag.
Iofs var jag halvgammal redan då och skulle ändå dö, enl folks pragmatiska inställning. Men lite nytta som barnvakt osv åt den närande delen av befolkningen, gör man ju🥺
Citera
2020-01-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilhelmT
Eh jo, om folk är vaccinerade o inte blir sjuka (låter viruset föröka sig i sina kroppar) så bidrar de inte till spridningen, frågor på det?

Ja, jag har en fråga. Hur förhindrar vaccinationen virus som sitter på kläder mm?
Citera
2020-01-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Det finns så mycket vanföreställningar om virus och smittspridning har man som jag växt
upp med en sjuksyster som mamma blir det uppenbart hur fel folk gissar.
När det gäller luftburna virus som det här verkar röra sig om har hygien en nästan
obefintlig betydelse det viktiga är i vika miljöer vi rör oss marknadsplatser och
andra ställen där det är trångt mellan människor bör undvikas.

Det hjälper inte heller att vara uppmärksam på vem som hostar då de flesta virus
är som mest smittsamma innan de bryter ut under den så kallade inkubationstiden , när man haft symptom i ett par dagar är man i regel inte smittsam längre även om förloppet kan pågå en vecka.
När man skall stoppa en epidemi måste man alltså snabbt kartlägga vilka som kan ha varit i kontakt
med viruset tidigt innan det bröt ut och försöka isolera så många av dessa som möjligt.
Det här tror jag inte myndigheter i vilket land som helst vill vara allt för tydliga med
folk kan få panik av saker som inte syns bli paranoida helt enkelt.
Det är enklare att gå ut med råd om att tvätta händerna och få folk att tro att det hjälper.
Ungefär som trygghets skapande åtgärder istället för verklig trygghet (känns det igen)?

Jag skulle vilja tillägga allmänna kommunikationer, i alla fall under rusningstid. Gå, cykla, åk elscooter, ta bilen (fast då får man bannor av Greta).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in