Jag såg en i mitt tycke intressant artikel i Palmerummet på facebook.
P G Vinge+Operation Hammer och Sydafrika.
"Helena arbetade på Exportrådet. Det hade hon gjort sedan mitten av 70-talet. Per Gunnar Vinge hade haft sin arbetsplats i Industrins hus sedan 1970, då han tvingades lämna posten som chef för den svenska säkerhetspolisen.
– Vinge var under alla år mycket osynlig i huset. Därför reagerade jag och många andra inför den förändring i hans vanor som inträffade efter mordet på Palme, säger Helena till eFOLKET.
Förändringen bestod i att han nu sågs strosa omkring i huset, och att han föreföll avspänd på ett sätt som inte förekommit tidigare. Dock hade han, enligt Helena, av någon anledning alltid livvakter i släptåg.
– En dag kom han upp till avdelningen där jag jobbade. Det hade aldrig inträffat tidigare. Han ställde sig framför en monter med presentartiklar. Han studerande monterns innehåll väldigt länge. Sedan gick han. Men han återkom under de följande dagarna och utförde samma procedur.
Helena uppfattade säkerhetschefen Vinges beteende som besynnerligt.
– Så bestämde han sig plötsligt för att köpa en av artiklarna i montern. Det handlade om en figurin i glas. Tillverkad av det kända glasbruket Orrefors. Han betalade kontant och ville att vi skulle ombesörja att den gick iväg till adressaten. Och adressaten fanns i Sydafrika. Jag kommer ihåg att jag sa att det kanske kunde bli problem för det var ju tal om sanktioner och sådant när det gällde apartheidregimen. Men han var bestämd: “Försändelsen ska skickas till Sydafrika”.
Efter några dagar återkom Vinge för att kontrollera att försändelsen gått iväg utan komplikationer."
"Glasfiguren som den före detta SÄPO-chefen lät skicka till Sydafrika föreställde nämligen en smed som sänkt sin hammare mot ett städ."
https://efolket.eu/smalandsk-smed-kan-leda-utredningen-om-mordet-pa-olof-palme-framat/