2020-01-26, 06:14
Medlem
Har bara läst delar av tråden, blir så irriterad på folk som inte visar respekt för gamlingar.
Varför har ni så jävla bråttom?
Finns många anledningar till att de väljer kontant betalning.
Min pappa hade afasi, klara inte av att betala med kort. Han visste ju vad han hade för kod , men klara inte av att trycka på rätt siffror.
Citera
2020-01-26, 06:14
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag går därifrån! INGEN handel sker när betalsystemen ligger nere. Jag skulle inte vifta med en femhundring och be att få handla för de skulle säga.......-"Tyvärr så går det inte". Blir det långvarigt så blir det byteshandel igen..som sagt. Vi är tillbaka i tiden och det kan gå snabbt. PRECIS som vi kan vara tillbaka där i ett nafs i den stund en bakterie eller ett virus blir superresistent. DET är ett större hot om man frågar mig.

Ja det är klart att ”går du därifrån” så spelar det ju ingen roll.
Bara att hoppas det inte blir långvarigt då.

I övrigt förstår jag inte vad du pratar om.
Om betalningssystemet ligger nere, så tar man kontanter.
Blir det strömavbrott helt, så (på sommartid) fortsätter man ha öppet, man stänger inte en stormarknad en heldag för att strömmen går.
Detta har jag varit med om själv, men i din värld kastas man tydligen tillbaka till medeltiden om strömmen går.

Nej det gör man inte.
Man kastas tillbaks till tiden innan man hade elektricitet.

Allvarligt talat.
Du påstår dig vara 65, och har aldrig upplevt detta med strömavbrott under några dagar eller?
Senast redigerad av scoremax 2020-01-26 kl. 06:16.
Citera
2020-01-26, 06:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Fan vet. Mina föräldrar (båda två över 80 år) har haft (har) "kontokort" sedan 1970-talet eller ännu längre tillbaks i tiden. De betalar nästan aldrig kontant längre, och inte ens för låt oss säga 20-30 år sedan.

Mina föräldrar är alltså 80+.. Hur uråldriga/gamla är "pensionärerna" som fortfarande betalar med kontanter/mynt? -130 år gamla eller?
Det är sånt som får mig att undra hur de inte kan ha lärt sig hur betalkort funkar. Det är inte ens ny teknik.
Citera
2020-01-26, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja det är klart att ”går du därifrån” så spelar det ju ingen roll.
Bara att hoppas det inte blir långvarigt då.

I övrigt förstår jag inte vad du pratar om.
Om betalningssystemet ligger nere, så tar man kontanter.
Blir det strömavbrott helt, så (på sommartid) fortsätter man ha öppet, man stänger inte en stormarknad en heldag för att strömmen går.
Detta har jag varit med om själv, men i din värld kastas man tydligen tillbaka till medeltiden om strömmen går.

Nej det gör man inte.
Man kastas tillbaks till tiden innan man hade elektricitet.

Allvarligt talat.
Du påstår dig vara 65, och har aldrig upplevt detta med strömavbrott under några dagar eller?
Nåväl.....tiden INNAN vi hade el känns ju rätt långt borta även om det inte är medeltiden vi talar om. Jag har ALDRIG varit inne i en butik där strömmen gått gudskelov och OM det hände på mitt lokala ICA är jag 100% säker på att vi kunder fick lämna lokalen SNABBT! Liksom inget irrande i mörkret där frysarna knäpper när de börjar avfrostas och ingen plåtburk i kassan att lämna pengar i. Man får gå UT!
Citera
2020-01-26, 06:39
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag går därifrån! INGEN handel sker när betalsystemen ligger nere. Jag skulle inte vifta med en femhundring och be att få handla för de skulle säga.......-"Tyvärr så går det inte". Blir det långvarigt så blir det byteshandel igen..som sagt. Vi är tillbaka i tiden och det kan gå snabbt. PRECIS som vi kan vara tillbaka där i ett nafs i den stund en bakterie eller ett virus blir superresistent. DET är ett större hot om man frågar mig.
Haha va? Det är väl klart att ingen random handlare kommer tacka nej till att sälja om någon kommer och viftar med cash, framförallt när tex. fysvaror tinas upp p.g.a. brist på el? De lär väl stoppa pengarna undan pengarna tills vidare. Och om man nu prompt måste ha kvitto går det att skriva sådana manuellt.
Citera
2020-01-26, 06:47
Medlem
Sunimods avatar
Problemet är inte att äldre vill betala med kontanter. Problemet är alla yngre som argumenterar för att vi ska ha kvar kontanter.

Undrar hur mycket droger som skulle säljas om kontanter vore borta?
Citera
2020-01-26, 07:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jaha, är det ett problem med argumentation ?

Japp du är troligen en ordvrängare eller mentalt handikappad.
Hjälper dig förstå.

Problemet är de som vill ha kontanter kvar av någon orsak. Oftast yngre personer.

De äldre jag känner använder swish eller betalar med sina plastkort.
Citera
2020-01-26, 07:39
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Japp du är troligen en ordvrängare eller mentalt handikappad.
Hjälper dig förstå.

Problemet är de som vill ha kontanter kvar av någon orsak. Oftast yngre personer.

De äldre jag känner använder swish eller betalar med sina plastkort.

Så yngre som vill ha kvar kontanthanteringen gör detta för att underlätta narkotikahandeln?
Vilket påstående.

Det finns människor i varierande ålder som vill ha kvar kontanter, argumentation och debatt kring detta har pågått länge, men att tillskriva dylika egenskaper helt random är inget annat än att försöka köra någon ”Guilt by association ”
Senast redigerad av scoremax 2020-01-26 kl. 07:48.
Citera
2020-01-26, 07:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Så yngre som vill ha kvar kontanthanteringen gör detta för att underlätta narkotikahandeln?

Så skulle man också kunna tolka det.

Finns nog en del som gärna ser att kontanter finns kvar som handlar med droger och annat olagligt.
De som betalar droger via swish riskerar att åka fast.

Är nog i de flesta fall en myt att äldre vill ha kvar kontanter. Visst finns det en del men knappast så många kvar nu.
Citera
2020-01-26, 07:51
Medlem
För att de hoppas yngre skall inse detta är sista halmstrået värna om folks frihet.

Yngre är tyvärr lättlurade stackars satar som inte inser de självmant sticker huvudet i snaran genom att gå över till det kontantlösa samhället.

Eliten skrattar så de pinkar på sig hur enkelt det var få boskapen göra som de ville.

Helt otroligt hur åsnorna sitter och skriar om hur kontrollerade och övervakade den dumma befårkningen i DDR och Nordkorea lät sig bli samtidigt som dessa åsnor de klokaste på webben skriar av förtjusning över kameraövervakningar, avlyssningar och (det osynliga stängslet) kontantlösa samhället.

Vi har aldrig i mänsklighetens historia varit mer övervakade och kontrollerade än vi är idag och då boskapen självmant sätter på sig halsbojan(kontantlösa samhället) har nu husbonn full kontroll över de "lyckliga" åsnorna.

Ni kan tacka mormor och morfar sedan ifall ni inser faran och väljer värna er frihet.
Citera
2020-01-26, 07:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag uppdaterade mitt tidigare svar

Om man är för ett mindre kriminellt samhälle underlättar det om kontanter försvinner.
Om man är orolig för att staten ser vad du gör är nog kontanter att föredra.

Det senare troligen det största argumentet för alla som håller på med olagliga saker.

Därför anser jag det är en myt att det är de äldre som bromsar utvecklingen med kontantfritt samhälle.
Citera
2020-01-26, 07:59
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Blir så jävla trött på de som står före i kön och fibblar med kontanter. Och så ska de leta upp några mynt som de har någonstans på sig.

Har det tagit ut kontanter med kortet för att betala kontant i butikskassan? Är det inte att gå över ån efter vatten?

Värsta var en snubbe som hade tejpat ihop enkronor och skulle betala med dom. Suman på köpet var nästan 200 kronor. Kassörskan fick sitta räkna varje krona. Han stod och fibblade med tejpen. Kön växte. Jag kunde nästan "nockat" honom. Finns ju för fan automater som tar emot mynt och ger dig sedlar.

Förklara för mig hur de tänker.
Kom med i matchen och börja använd självskanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in