2020-01-25, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man kollade inte 100% om han hade hjärntumör heller...

Varför ska man utesluta HIV och AIDS när det inte har med dödsorsaken att göra? Finns dessutom ingenting som tyder på att Palme hade HIV och AIDS.

Hela den där idiotiska teorin bygger på någon slags homofobi. Samma människor som djupdök i Ebbe Carlssons umgänge.

Håller med, hela teorin är befängd. Detta är en förklaringsmodell som uppstått med den clownen Hedberg eller vad han heter.
Citera
2020-01-25, 23:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Men säger AB och IM att GM höjer armen han skjuter med?

Ja IM säger det. Att GM höjer HÖGER arm och skjuter.

AB säger att han sett höger arm vara höjd. Han har inte sett nåt vapen. Nämner inte en höjd vänsterarm.

GM sköt med höger hand.

Det AB ser är när GM höjer högra handen för att avlossa skottet i ryggen på Palme. Det är min tolkning av vittnesmålen. AB missuppfattar situationen när han säger att mannen till vänster lägger armen om Palme. Det gör han inte. Han höjer högra armen och skjuter skottet i ryggen på Palme.

IM är tydlig med högerhänt GM och att han dolde vapnet i höger rockficka.
Citera
2020-01-26, 00:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Övertyga tråden?
Mitt spår är i hamn sen 2015. Men jag var bara först med Skelleftehamnsmannen. Svarten hade PU redan på sitt bord men det behövdes teknisk bevisning.

Vad menar du med att du var först med Skelleftehamnsmannen? Vet du vem han var?
Citera
2020-01-26, 00:12
Medlem
Basfaktas avatar
Apropå Mockfjärdsvapnet. Det råkar vara så att jag, tack var en god vän, har en kopia av hela den tekniska undersökningen av vapnet.

Slutsatsen är att vapnet inte alls är i så dåligt skick att det inte kan provskjutas. Visst finns det rost, men inte på de vitala delarna.

Däremot har jag naturligtvis inte en aning om huruvida just detta vapen har med Palmemordet att göra.
Citera
2020-01-26, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag vet inte om det redan är känt i tråden men inom ca en månad kommer Borgnäs ut med en ny bok om Palmemordet - "Olof Palmes sista steg". Tydligen ligger fokus mycket starkt på det LP sa i förhören. Känns som en bok man borde beställa och läsa förhållandevis omgående.

Mycket intressant. Ligger i tiden då LP är avliden och obekväma fakta kan nå ljuset utan obstruktion.
Det mesta tyder på att en konversation har ägt rum mellan makarna och mördarna.
Man måste komma loss från LP utpekande av CP.
Senast redigerad av MbmA 2020-01-26 kl. 00:16.
Citera
2020-01-26, 00:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Mycket intressant. Ligger i tiden då LP är avliden och obekväma fakta kan nå ljuset utan obstruktion.

Ja här har vi ett vittne som kanske inte såg GM rakt i ansiktet (litar på hovrätten där) men som ändå kan ha sagt saker som vid ett läggande av pussel kan leda vidare i våra efterforskningar.
Citera
2020-01-26, 00:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Personligen tycker jag att extremt lite pekar på en konversation. Minns inget klockrent uttalande från vittnen som tyder på konversation. IM som många lägger sån vikt vid säger att det inte förekom någon konversation, tex. Lisbet säger inget om en konversation.

Den duktige Wall bygger mycket av sin mötesteori på tidsluckan som uppstår iom förhören och rekonstruktionen med NF. Jag tror den tidsluckan uppstår för att NF i verkligheten gått ett kvarter mindre före skotten än vad som framgår i rekonstruktionen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-26 kl. 00:40.
Citera
2020-01-26, 01:02
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Kort konversation, ja absolut. Han står inte på Sveavägens mest upplysta plats för att skjuta Palme, skoten var en följd av misslyckad konversation med Palme.

KP har sagt at det inte är CP, LP manipulerades till att tro det var CP
Citera
2020-01-26, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Kort konversation, ja absolut. Han står inte på Sveavägens mest upplysta plats för att skjuta Palme, skoten var en följd av misslyckad konversation med Palme.

KP har sagt at det inte är CP, LP manipulerades till att tro det var CP

Givet att LP manipulerats. Hennes första vittnesmål är bäst där hon beskriver mördaren.

Vad är det här för skit? Obduktionsprotokollet hemligstämplat till 2056.

Vilket är protokollet som finns i tråden?
Är det ngt tillrättalagt protokoll?

https://www.swebbtv.se/images/pdf/Bertil_Rydell-La%CC%88gg_ner_palmeutredingen.pdf
Citera
2020-01-26, 04:49
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag att extremt lite pekar på en konversation. Minns inget klockrent uttalande från vittnen som tyder på konversation. IM som många lägger sån vikt vid säger att det inte förekom någon konversation, tex. Lisbet säger inget om en konversation.

Den duktige Wall bygger mycket av sin mötesteori på tidsluckan som uppstår iom förhören och rekonstruktionen med NF. Jag tror den tidsluckan uppstår för att NF i verkligheten gått ett kvarter mindre före skotten än vad som framgår i rekonstruktionen.
Ja, det tror jag också. Jag tror att uppgiften i det första förhöret att han precis korsat Kammakargatan egentligen handlar om att han precis korsat Adolf Fredriks kyrkogata.
Vi får komma ihåg att detta är ett skrivbordsförhör där det förmodligen inte finns mycket mer än en karta att peka på.

Att han sedan under vallningen hamnade vid Sveavägen 56 är ju ett mysterium, men kan ha påverkats av det tidigare missförståndet, och någon märklig kompromiss där adressen Sveavägen 56 absolut skulle finnas med. Nu inte som mötesplats med Palme, men i stället som platsen där han hörde skotten.

Man borde inte ha hållit på och lattja med kartor och husnummer från första början, jag tror att det var där det gick fel.
Senast redigerad av MacMackay 2020-01-26 kl. 05:01.
Citera
2020-01-26, 05:31
Medlem
Citat:

LP kan vi avfärda. IM har ingen helhetsbild. Tänker främst på Delsborn och AB.
Delsborn vittnesmål är dock dåligt uppföljt men hans första vittnesmål berättar om hans upplevelse om en konversation och sällskap.
IM har uppfattning om att ngt har ägt rum vid reklamskylten.
Släpp Wall och tänk ett steg längre. Mötesscenariot är ett PR för boken.
Citera
2020-01-26, 08:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Spegelvänd Holmgren bild: https://ibb.co/QDKdbPT (GM höjer vänster arm)

"riktar med höger hand mot offret" = riktar höger handen mot Olofs höger axel

Björkmans slutsats är korrekt GM skjuter med vänster hand

Nej du får diskvalificera hela Holmgrens vittnesmål!

Gällande positioner på de 3 så står Olof och Lisbet till vänster om GM. D.v.s. i Holmgrens fall, som spegelvänt, så står Olof och Lisbet närmare gatan och GM innanför.
Hur kan man då förklara att Olof-kulan hamnar där den hamnar med en vänsterhänt skytt?
GM måste minst ha gått runt OP och hamnat emellan paret för att kulans skottbana skulle vara riktad några grader inåt(från vägen sett).

Och så har vi ju som sagt detta, vilket jag redan påpekat.
Holmgren i första förhöret, den 3/3:
"Gärningsmannen var högerhänt och stoppade vapnet innaför rocken på dess vänstra sida." (860303)

Så nej, du har inget stöd i Holmgren alls vill jag påstå.

Och det sistnämnda här är inget starkt vittnesmål för högerhänthet heller, men sammantaget andra vittnesuppgifter samt det kriminaltekniska från Lange m.fl. så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in