2020-01-25, 20:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja, vi måste gå tillbaka till brottsplatsen och analysera vad som faktiskt hände där.

Under djup hypnos säger Björkman, som var 3 meter bakom GM, att GM lägger högra handen på Olofs axel.

Björkman: Han lägger handen på skuldran.
Arvidsson: Är det mannen du ser.
Björkman: Ja.
Arvidsson: Är du helt säker på att det är högra handen han lyfter.
Björkman: Ja, mot skuldran.
Arvidsson: När du ser rökmolnet, ser du först ett eller båda samtidigt.
Björkman: Båda samtidigt - men det är ändå skillnad. Dom går i varandra på nåt sätt.

källa: Lars Borgnäs: En iskall vind drog genom Sverige s. 88

Björkman: "har helt enkelt dragit slutsattsen att mannen har skjutit Palme med sin vänstra hand" (FUP 109)

Bild: https://ibb.co/52rL1Zn

GM är vänsterhänt

Säger AB, vilket sen ska ställas mot andra vittnen. Varav iaf några säger GM sköt med högern.

AB säger aldrig att GM lyfter vänster arm? GM måste ju lyfta skottarmen också.... Det är faktiskt nästan det enda vi vet säkert - GM måste ha lyft armen han sköt med.

Nä, mördaren sköt med högerhanden, helheten tyder starkt på detta
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-25 kl. 20:43.
Citera
2020-01-25, 21:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
GM är vänsterhänt

Enligt Björkman, ja..
Och vi ska strunta i alla andra vittnen eller?

Är Fauzzi vänsterhänt förresten?
Citera
2020-01-25, 21:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lena Löhrs initiala anteckningar kan innehålla opåverkad information som hjälper till i förståelsen hur MOP gick till. Exempelvis kan Yvonne Nieminen nämnt någon detalj om mannen hon mötte på David Bagares Gata som gått förlorad i hennes senare förhör.

Det kan vara så att Lars Jeppsson nämner någon detalj som hjälper oss att veta hur länge han avvaktade i förföljandet av GM. Han kan också lämna detaljer om mannen han tycker sig se på David Bagare.

Vittnesforskningen är enig om att ju närmare in på ett dåd vittnen kan höras desto bättre är det . LLs anteckningar ärtjugo minuter gamla i förhållande till MOP.

Det är också fler som tar upp vittnesuppgifter på mordplatsen. Troligast hustrumördaren Leif Svensson och Ingvar Winden . Cheferna Gösta Söderström och Kjell Östling borde haft fullt upp med andra funktioner.

Ja, håller med! Tror inte kunskapen fanns där i just att vissa detaljer kanske skulle kunna vara av vikt och tror den okunskapen även påverkar hur spaningsuppslag författades utifrån vittnenas uppgifter. Det blev inte alltid ordagrant, utan man tolkade lite o.s.v.

Angående "20 min i förhållande till MOP" så har vi ju även SE's uppgifter till väktarna... men där väktarnas uppgifter till polisen kom först i juni... (och då kanske inte helt "opåverkade")
Citera
2020-01-25, 21:44
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Enligt Björkman, ja..
Och vi ska strunta i alla andra vittnen eller?

Är Fauzzi vänsterhänt förresten?
Det enda andra vittnet som ser att GM lägger handen på skuldran är Inge Morelius. På samma sätt som Ann-Charlott Holmgren, spegelvänder han minnesbilden, ett minnesfel som ibland förkomer hos vittnen.

Anders Björkman och Jan-Åke Svensson ser Lisbeth på Olofs högra sida

källa: https://ibb.co/F7Q9Wfg

medan Inge Morelius ser Lisbeth på Olofs vänstra sida

källa: https://ibb.co/M5BGNJS

GM har höger hand på Olofs höger axel och skjuter med vänster hand

Lennart Remstam: "Desto mer jag läser desto mer övertygad blir jag att mannen som skjuter Olof är vänsterhänt"
Senast redigerad av 299792458 2020-01-25 kl. 22:06.
Citera
2020-01-25, 22:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det enda andra vittnet som ser att GM lägger handen på skuldran är Inge Morelius. På samma sätt som Ann-Charlott Holmgren, spegelvänder han minnesbilden, ett minnesfel som ibland förkomer hos vittnen.

Lennart Remstam: "Desto mer jag läser desto mer övertygad blir jag att mannen som skjuter Olof är vänsterhänt"

Men säger AB och IM att GM höjer armen han skjuter med?

Ja IM säger det. Att GM höjer HÖGER arm och skjuter.

AB säger att han sett höger arm vara höjd. Han har inte sett nåt vapen. Nämner inte en höjd vänsterarm.

GM sköt med höger hand.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-25 kl. 22:37.
Citera
2020-01-25, 22:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Hänvisningen till Remstam vinner inget förtroende tyvärr...ej heller ditt inlägg då du inte har med samtliga vittnen som vittnar om en högerhänt skytt...
Vet inte om du själv missar, vill missa eller försöker att lura andra?

Charlotte Liljedahl - "riktar med höger hand mot offret" (860303)
Anders Delsborn - "Vapnet i höger hand med ovanligt lång pipa, typ colt" (860301)
Ann-Charlott Holmgren - "Gärningsmannen var högerhänt och stoppade vapnet innaför rocken på dess vänstra sida." (860303)
Inge Morelius - "vänster hand på offrets vänstra axel, höger hand i fickan"

Holmgren spegelvänder händelsen "norr/söder"(ej nödvändigtvis höger/vänster)... medan Björkman spegelvänder "vänster/höger"?
Citera
2020-01-25, 22:41
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Hänvisningen till Remstam vinner inget förtroende tyvärr...ej heller ditt inlägg då du inte har med samtliga vittnen som vittnar om en högerhänt skytt...
Vet inte om du själv missar, vill missa eller försöker att lura andra?

Charlotte Liljedahl - "riktar med höger hand mot offret" (860303)
Anders Delsborn - "Vapnet i höger hand med ovanligt lång pipa, typ colt" (860301)
Ann-Charlott Holmgren - "Gärningsmannen var högerhänt och stoppade vapnet innaför rocken på dess vänstra sida." (860303)
Inge Morelius - "vänster hand på offrets vänstra axel, höger hand i fickan"

Holmgren spegelvänder händelsen "norr/söder"(ej nödvändigtvis höger/vänster)... medan Björkman spegelvänder "vänster/höger"?

Spegelvänd Holmgren bild: https://ibb.co/QDKdbPT (GM höjer vänster arm)

"riktar med höger hand mot offret" = riktar höger handen mot Olofs höger axel

Björkmans slutsats är korrekt GM skjuter med vänster hand
Senast redigerad av 299792458 2020-01-25 kl. 22:51.
Citera
2020-01-25, 22:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Spegelvänd Holmgren bild: https://ibb.co/QDKdbPT (GM höjer vänster arm)

"riktar med höger hand mot offret" = mot Olofs höger axel

Ett tag tyckte jag du försökte få med dig bort mot hälften av alla vittnen när du skulle tyda vittnesuppgifter för att styrka din NF-teori. Personligen känner jag att man behöver få med en majoritet av vittnena.

Men nu nöjer du dig oftast med att 1-2 vittnen nästan sagt nåt som styrker dina teser. Du plockar körsbär å det grövsta.

Spelar det enorm roll vilken hand GM använde? Gör det skillnad för utredningen?

Prata mer om de där tekniska fynden som PU ska ha gjort på mordplatsen. Har det med kulor att göra?
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-25 kl. 22:55.
Citera
2020-01-25, 22:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja, håller med! Tror inte kunskapen fanns där i just att vissa detaljer kanske skulle kunna vara av vikt och tror den okunskapen även påverkar hur spaningsuppslag författades utifrån vittnenas uppgifter. Det blev inte alltid ordagrant, utan man tolkade lite o.s.v.

Angående "20 min i förhållande till MOP" så har vi ju även SE's uppgifter till väktarna... men där väktarnas uppgifter till polisen kom först i juni... (och då kanske inte helt "opåverkade")

Till Gunnar Wall beklagade förre spaningsledaren Stig Edqvist att mordplatsvittnen fick så få frågor om andra vittnen där. Han menade att det avsevärt försvårade arbetet att få koll på vilka människor som befann sig vid Dekorima.
Citera
2020-01-25, 22:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag har svårt att tro att anteckningarna inte finns nånstans. Vem skulle slänga dom? Jag tror nån sitter på åtminstone några.

Visst, de kan ha hamnat i händerna på någon som inte visste vad det var för papper. Då kan de ha åkt i papperskorgen

Vi får hoppas på det. Intressanta dokument har dykt upp förr , som ex LAC-bandet.
Citera
2020-01-25, 23:51
Medlem
Basfaktas avatar
Jag vet inte om det redan är känt i tråden men inom ca en månad kommer Borgnäs ut med en ny bok om Palmemordet - "Olof Palmes sista steg". Tydligen ligger fokus mycket starkt på det LP sa i förhören. Känns som en bok man borde beställa och läsa förhållandevis omgående.
Citera
2020-01-25, 23:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Till Gunnar Wall beklagade förre spaningsledaren Stig Edqvist att mordplatsvittnen fick så få frågor om andra vittnen där. Han menade att det avsevärt försvårade arbetet att få koll på vilka människor som befann sig vid Dekorima.

Ja ett av problemen är att just grundjobbet inte gjordes ordentligt. Vilka var där? Vi har sett att flera personer tycks ha befunnit sig vid Dekorima utan att vi vet vilka de var och vad de gjorde där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in