2020-01-25, 22:21
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Ja okej. Dit jag planerar att fly finns visserligen en grundvattensbrunn men worst case scenario behöver vi överleva på sparat vatten i dunkar. Skall kolla upp vattenreningsmetoder - tack för tips!
Här finns en bra början: https://criseq.se/produkt-kategori/vattenrening-och-forvaring/
Citera
2020-01-25, 22:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Varför pratar så många om att ta sig till ensligt belägna stugor i obygden?
Räcker det inte bara att låsa in sig hemma och sitta och käka konserver i soffan? Tror ni att smittan kommer att spridas via ventilationssystem i flerfamiljshus eller vad är det ni är rädda för?

Jag undrar också varför man måste dra in i skogen. Räcker väl med att hamstra mat hemma och stänga in sig bara.
Citera
2020-01-25, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Det som är intressant är att bredvid sjukhuset som skall byggas ligger ett stort krematorium - enligt en kinesisk kommentar till någon youtube film på bygget .
Kan det vara slutstationen för hopplösa fall månne....

Översättningen låg kvar i google : Efter modellen av Xiaotangshan i Peking byggde Wuhan ett sjukhus för att svara på epidemin inom 6 dagar, belägen vid Caidian Zhiyin Lake Wuhan Staff Sanatorium.

Caidian Zhiyin Lake Wuhan Staff Sanatorium är en plats mycket nära Yusun Mountain Crematorium. Myndigheterna vill bygga ett sådant sjukhus snabbt, vilket indikerar att det kan finnas många smittade människor och dödligheten är relativt hög
Citera
2020-01-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Men ser du inte det dumma i det hela, varför ska Kina som har det rätt bra utlösa en kris där deras egna ekonomi kanske kommer rasera och just i Kina, om de vill ta över världen så hade de planterat viruset på andra sidan jordklotet och samtidigt vaccinerat sina egna.

Varför får folk det att låta som om det vore kinas regering som ligger bakom detta. Kan mycket väl vara kriminella som ligger bakom. Kan vara någon forskare som fått en biljon för att plocka fram ett virus åt en organisation som på något sätt vinner på detta. Kan vara en kinesisk forskare som är köpt av en amerikan, ryss, colombian, arab eller vad fan som helst. Någon uttråkad psykopat med extremt mycket pengar som enbart vill följa utvecklingen och se helvetet på jorden. Vi kommer aldrig få reda på vem som ligger bakom detta.
Det viktiga är hur man kan stoppa spridningen
Citera
2020-01-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Ja jag tycker det verkar otroligt konstigt. Han sa visserligen med tvål som behövs för att förhindra smitta.

Jag har bara sett 30 minuter. Det är långt.

https://youtu.be/lk5XkhUKMDM

Det är sant att allmänna toaletter i Kina saknar papper och tvål. Vi bär alltid med oss servetter och en mindre flaska med flytande tvål.
Citera
2020-01-25, 22:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Om du jämför bilder på hur sjukhusen hanterande Ebola så stämmer det, men coronaviruset är luftburet och Ebola är inte det. Coronaviruset kräver egentligen en skyddsmask för att kunna filtrera bort viruset för andningsluften, det duger inte med dubbla ansiks-skydd som på bilderna. Detta innebär att sjukhuspersonal som inte har den rätta skyddsmasken kommer att ligga risigt till.
Det ser ut som att flera sköterskor har masker av typen byggarbetare, av 3M...
Men många har också Riot-Gear-hjälmar på huvudet.

Letat som ett hjon i flera timmar nu efter ett par videor jag sett på sköterskor har riot gear-hjälmar, men de är borttagna på många håll!
Citera
2020-01-25, 22:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldKarlsson
Kan vara någon forskare som fått en biljon för att plocka fram ett virus åt en organisation som på något sätt vinner på detta
På vilket sätt skulle det vara en vinst för en kriminell organisation?

Vill de inte snarare ha fler kunder?

Berätta.
Citera
2020-01-25, 22:27
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag undrar också varför man måste dra in i skogen. Räcker väl med att hamstra mat hemma och stänga in sig bara.

Viruset är en sak, anarki är en annan.
Citera
2020-01-25, 22:28
Medlem
Citat:
Det kanske de gör men de äter tamefan nästan allt som rör sig, sådana djur som vi har som husdjur plus allt annat som rör sig i skogen som är ätbart. Igelkottar, ödlor osv men det förstår jag för man måste överleva.

Det är fattiga personer som äter denna mat eller verkligen konservativa. De flesta Kineser handlarvpå Walmart eller Tesco.

De flesta av djuren du nämner är olagligt att köpa i Kina. Men hur gör man med människor som köper eller äter dom? Omskolningsläger? Fängelse?
Citera
2020-01-25, 22:29
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Skulle vara intressant att veta om detta virus kommer från kinesisk gris?
Är själv i restaurangbranschen och vet att Kina sedan i somras avlivat en jävla massa grisar(alla) pga någon sjuka.

Detta har påverkat köttpriserna på gris i hela Europa eftersom kineserna köper upp stora mängder från bl a EU.

Priset på gris i Sverige har sedan sommaren ökat med ca 25-30%.

Nej. Det är fladdermus som är roten till det onda enligt kinesiska vänner som har koll.
Citera
2020-01-25, 22:29
Medlem
Viruset är ofarligt inget kommer att hända mer än att några hundra kommer att dö.
Citera
2020-01-25, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gingercake
Kan du länka till klippet? Om hon säger att 100 000 dött så lär hon fara med osanning.

Om det är det klippet jag tänker på så säger hon att 90 000 är smittade i nuläget, inte att 90 000 eller 100 000 har dött. Men det är ju rätt illa det också. Dock snackar hon Kinesiska och eftersom jag inte kan Kinesiska kan jag inte gå i god för att det stämmer, men någon annan som kan Kinesiska borde ju påpekat ifall det inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in