2020-01-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Skillnaden är att spanska sjukan dödade en stor del av friska vuxna. Det här viruset verkar mest vara som en vanlig förkylning om du inte är ett spädbarn, åldring eller redan dödssjuk.
Det ska man inte vara säker på. Det finns uppgifter om att friska personer i 30-årsåldern dött av det här viruset.

Därmed inte sagt att alla foliehattar som tror att världens undergång är här, har rätt . . .
Citera
2020-01-25, 21:35
Medlem
barkies avatar
Jag vet ju hur det brukar se ut.

Kolsvarta rubriker från all media:

"Fågelinfluensa upptäckt i Sverige".

"Svininfluensan mer smittsam än vi trott - kan bli pandemi och graden har ökat till maximala 5".

"Fruktade nilviruset hittat i Sverige".

"Man med misstänkt ebola-smitta i Enköping".

Jag är verkligen inte lättskrämd med sånt här. Jag vet att det sysslas med diverse - det släpps ut virus med vilja, aktier skjuter i höjden och folk får i sig skit som ligger latent via vaccinet som erbjuds.

Det som dock skrämmer mig med detta är flera saker:

Inkubationstiden: hört mellan 2-5, 7-10, 10-22 dagar. Det är ett virus som är omöjligt att stoppa även om man i princip stänger alla flygplatser i världen.

Media: väldigt milda rubriker. Man brukar slå på stora trumman och dela sensationsvideos för att skrämma slag på svensken.

Kina: Kommunistiskt helvete som bestämmer vad som ska ges ut i informationsväg, bevakas trafik, påtryckningar mot allierade att hålla käften.

Kan ju även vara så att det här är Det vi fruktat, och dom vet om det. Således köper de sig tid för att göra upp en plan, vilket dom inte gör för den planen är redan klar.

Mina ören ligger på att det här är bra mycket värre än vad någon av oss har sett under vår livstid. Jag tror det här kan vara ett episkt event. Eller så är det bara lekstuga från psykopaterna som vanligt.

Den som lever får se. Ta en corona och slappna av. Skål!
Citera
2020-01-25, 21:36
Medlem
my 2 cents

Jag har följt utvecklingen noggrant under de närmaste dagarna och jag vill dela med mig av min analys. Jag har ingen medicinsk utbildning utan dessa resonemang är baserade på vad jag har iakttagit och de representerar min egen slutledningsförmåga. Jag kan ha 100% fel, 100% rätt eller någonstans mittemellan - ta det för vad det är men detta är hur jag upplever situationen. Det är mina slutsatser och spekulationer, inget annat.

Detta är betydligt mer allvarligt än redovisat av Kinas regim baserat på dessa fakta:
- Först och främst, vi har att göra med Kina. En av världens stormakter (som kämpar för att vara ledande) och en diktatur till råga på det. Vi kan inte lita fullt ut på myndigheternas rapporter då de har alldeles för mycket att skydda, vare det ekonomiskt eller att uppfattas som att ha kontroll på situationen.
- Att kinesiska regeringen sätter 50M människor i karantän under deras största högtid. För skojs skull, även fast det är helt irrelevant i sammanhanget: Likna det vid att vi svenskar inte skulle få fira midsommar i skärgården pga att årets TBE-prognoser är mycket värre än väntat och lägg till parametern att det vore vår enda chans till ledighet under ett år. Hur många skulle skita i statens rekommendationer och åka ut till Norrtälje ändå? Vi har alltså förutom en stor ovisshet i hur viruset sprids och verkar efter smitta förmodligen en lojhet hos människorna som är den största smittspridaren just nu.. "vadå, det är nog lugnt. ska bara ta tåget tillsammans med 10M andra".
- Kinesiska myndigheter prioriterar ALDRIG människors liv framför ekonomisk framgång, deras reaktion och beslut vittnar om att de förstår hur jävla illa det är. Återigen, att belägga en så stor mängd människor med reserförbud och dessutom så pass stor yta säger inget annat än att de skiter ner sig just nu, de är precis lika livrädda som många i denna tråd.
- Alla läckor.. visst, ett par går att vifta bort som fake news men när så många sammanhängande vittnesmål dyker upp bör man ta det på allvar.
- Total tystnad i redovisade dödsfall i snart ett dygn nu. 41 döda?! Yeah right, lägg på två nollor och det är förmodligen i underkant det med.
- 30-någonting "totally confirmed recovered" och ungefär lika många döda men samtidigt ett stigande antal smitttade tyder på att vi har med djävulen själv att göra.

Vad händer egentligen då?
Antingen står vi inför scenariot att det har läckt ett biovapen eller ett extremt farligt patogen på SARS ut i allmänheten från ett av deras labb i anknytning till Wuhan och det pågår desperata försök att täcka upp detta. Det kan vara både bra och dåliga nyheter: Dåligt, för att de vet exakt vad de har att göra med (därav de extraordinära säkerhetsåtgärder de tagit) - Bra för att eftersom de vet vad som läckt ut kan de påbörja tillverkning av vaccin på stubben. De har redan odlingar och med lite tur har de även jobbat på ett antidote.. som nuläget ser ut verkar det inte så troligt.
Det andra scenariot jag kan tänka mig är att viruset verkligen uppstod på en djurmarknad - men jag finner det mer osannolikt än föregående tes då dessa marknader har funnits långt innan material för bibeln existerade.
Ett tredje scenario är att det är planterat av utomstående krafter, dvs USA, Ryssland eller liknande stormakter för att skapa kaos.

Nu då?
För egen del är jag övertygad om att det är scenario 1 vi ser, utifrån de påståenden jag beskrivit.
Detta kommer att eskalera, och eskalera och eskalera. Som svenska medborgare behöver vi dra nytta av de fördelar vi har i vårt samhälle. Dvs de som kan arbeta hemma då vi börjar få konfirmerade fall bör göra det. De som har en stuga i skogen kanske bör ta familjen dit en 2-3 månader tills det blåser över. Jag tror att ur ett globalt perspektiv kommer detta få bibliska konsekvenser, massdöd, massflykt, masshysteri osv.. Men från ett internationellt perspektiv kommer vi kunna rida ut detta om vi bara är smarta och agerar i tid.

Tyvärr har vi ju torrarslet Löfven vid rodret så vi kommer inte se några blockeringar av flyg eller liknande åtgärder om inte andra nordiska länder agerar likadant. (Har någon för övrigt hört ett ord från karln sedan sprängkaoset i Stockholm? Har aldrig varit med om en mer passiv ledare, nåväl hör inte hit.)

Så vad gör jag?
Personligen har jag börjat bunkra konserver och frysa in dricksvatten. Jag tror inte jag kommer behöva det - men jag står hellre förberedd den dagen ICA har slut på konserver och potentiellt smittbärare springer runt i butikerna än är i sista sekund och försöker rädda situationen. Jag har en familj att tänka på och jag lägger hellre lite pengar på att vi ska klara oss ett par veckor i skogen än trängs bland panikslagna människor. Har även en vinterinredd husbil med kapacitet för 100+ liter dricksvatten och med dessa enkla medel kan vi vara helt oberoende av den övriga befolkningen ett bra tag och vänta ut läget. Det är förmodligen overkill men jag är hellre en foliehatt än ett blodshostande lik.

Slutsats
Om detta visar sig vara ett globalt virus som rensar bort smuts (dvs folk som lever i grisiga förhållanden och som förr eller senare ändå skulle pajat för oss andra, antingen genom sina vidriga hygieniska förhållanden eller genom någon sketen idelogi) så kan det vara en vårstädning vi ser av moder natur. Om det blir större så är det negativt. Jag tänker ta alla skyddsåtgärder jag kan och fortsatt följa detta noggrant.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det är nog lite för tidigt att dra såna slutsatser. Att de som dör först må vara gamla och sjuka är föga förvånande, men data är osäkra än.

Man vet inte än, men får man lunginflammation så kan man stryka med oberoende av ålder och speciellt om sjukvården inte hinner med, lite av ett flip of a card cenario.
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Detta är mina snabba uppskattningar.
Vet. Ville ställa den som påstod annat mot väggen.

Som du säger är det enkelt att få fram fakta.

Edit: Sedan ska man ta det med effekt per tidsenhet.
Citera
2020-01-25, 21:37
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
TA-DAA! Som en skänk från ovan kommer Big Pharma in och räddar dagen med ett nytt vaccin. Hur mycket kommer det kosta jordens skattebetalare den här gången? För vadå? Att hindra en satans förkylning?

Djäkla bedragare.

https://www.reuters.com/article/us-china-health-vaccines/with-wuhan-virus-genetic-code-in-hand-scientists-begin-work-on-a-vaccine-idUSKBN1ZN2J8

Istället för att fylla tomrummet i knoppen med diverse korkade konspirationsteorier, så kunde du imponeras av hur starkt och överlevnadsdugligt människosläktet blivit genom de sista 10 årens utveckling inom biomedicin, genetik och bioteknik. Men ikke. Du väljer småbarnskonspirationer du. Och alldeles frivilligt dessutom.
Citera
2020-01-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Men är koldioxidutsläpp helt linjärt med energifrukning då? Nja... Skiljer väl lite mellan en människas muskler och bilmotor.

Varför det. Citronsyrecykeln och cellandningen påminner inte så lite om en ottomotor !
Citera
2020-01-25, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Den här youtubestreamen tar upp läget i Kina med trovärdig insiderinformation:

https://www.youtube.com/watch?v=lk5XkhUKMDM

Tack! Ska ta en titt och höra vad de säger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vet. Ville ställa den som påstod annat mot väggen.

Som du säger är det enkelt att få fram fakta.

Edit: Sedan ska man ta det med effekt per tidsenhet.

Jag är uppriktigt ledsen !
Fler av din sort vore bra.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
my 2 cents

Jag har följt utvecklingen noggrant under de närmaste dagarna och jag vill dela med mig av min analys. Jag har ingen medicinsk utbildning utan dessa resonemang är baserade på vad jag har iakttagit och de representerar min egen slutledningsförmåga. Jag kan ha 100% fel, 100% rätt eller någonstans mittemellan - ta det för vad det är men detta är hur jag upplever situationen. Det är mina slutsatser och spekulationer, inget annat.

Detta är betydligt mer allvarligt än redovisat av Kinas regim baserat på dessa fakta:
- Först och främst, vi har att göra med Kina. En av världens stormakter (som kämpar för att vara ledande) och en diktatur till råga på det. Vi kan inte lita fullt ut på myndigheternas rapporter då de har alldeles för mycket att skydda, vare det ekonomiskt eller att uppfattas som att ha kontroll på situationen.
- Att kinesiska regeringen sätter 50M människor i karantän under deras största högtid. För skojs skull, även fast det är helt irrelevant i sammanhanget: Likna det vid att vi svenskar inte skulle få fira midsommar i skärgården pga att årets TBE-prognoser är mycket värre än väntat och lägg till parametern att det vore vår enda chans till ledighet under ett år. Hur många skulle skita i statens rekommendationer och åka ut till Norrtälje ändå? Vi har alltså förutom en stor ovisshet i hur viruset sprids och verkar efter smitta förmodligen en lojhet hos människorna som är den största smittspridaren just nu.. "vadå, det är nog lugnt. ska bara ta tåget tillsammans med 10M andra".
- Kinesiska myndigheter prioriterar ALDRIG människors liv framför ekonomisk framgång, deras reaktion och beslut vittnar om att de förstår hur jävla illa det är. Återigen, att belägga en så stor mängd människor med reserförbud och dessutom så pass stor yta säger inget annat än att de skiter ner sig just nu, de är precis lika livrädda som många i denna tråd.
- Alla läckor.. visst, ett par går att vifta bort som fake news men när så många sammanhängande vittnesmål dyker upp bör man ta det på allvar.
- Total tystnad i redovisade dödsfall i snart ett dygn nu. 41 döda?! Yeah right, lägg på två nollor och det är förmodligen i underkant det med.
- 30-någonting "totally confirmed recovered" och ungefär lika många döda men samtidigt ett stigande antal smitttade tyder på att vi har med djävulen själv att göra.

Vad händer egentligen då?
Antingen står vi inför scenariot att det har läckt ett biovapen eller ett extremt farligt patogen på SARS ut i allmänheten från ett av deras labb i anknytning till Wuhan och det pågår desperata försök att täcka upp detta. Det kan vara både bra och dåliga nyheter: Dåligt, för att de vet exakt vad de har att göra med (därav de extraordinära säkerhetsåtgärder de tagit) - Bra för att eftersom de vet vad som läckt ut kan de påbörja tillverkning av vaccin på stubben. De har redan odlingar och med lite tur har de även jobbat på ett antidote.. som nuläget ser ut verkar det inte så troligt.
Det andra scenariot jag kan tänka mig är att viruset verkligen uppstod på en djurmarknad - men jag finner det mer osannolikt än föregående tes då dessa marknader har funnits långt innan material för bibeln existerade.
Ett tredje scenario är att det är planterat av utomstående krafter, dvs USA, Ryssland eller liknande stormakter för att skapa kaos.

Nu då?
För egen del är jag övertygad om att det är scenario 1 vi ser, utifrån de påståenden jag beskrivit.
Detta kommer att eskalera, och eskalera och eskalera. Som svenska medborgare behöver vi dra nytta av de fördelar vi har i vårt samhälle. Dvs de som kan arbeta hemma då vi börjar få konfirmerade fall bör göra det. De som har en stuga i skogen kanske bör ta familjen dit en 2-3 månader tills det blåser över. Jag tror att ur ett globalt perspektiv kommer detta få bibliska konsekvenser, massdöd, massflykt, masshysteri osv.. Men från ett internationellt perspektiv kommer vi kunna rida ut detta om vi bara är smarta och agerar i tid.

Tyvärr har vi ju torrarslet Löfven vid rodret så vi kommer inte se några blockeringar av flyg eller liknande åtgärder om inte andra nordiska länder agerar likadant. (Har någon för övrigt hört ett ord från karln sedan sprängkaoset i Stockholm? Har aldrig varit med om en mer passiv ledare, nåväl hör inte hit.)

Så vad gör jag?
Personligen har jag börjat bunkra konserver och frysa in dricksvatten. Jag tror inte jag kommer behöva det - men jag står hellre förberedd den dagen ICA har slut på konserver och potentiellt smittbärare springer runt i butikerna än är i sista sekund och försöker rädda situationen. Jag har en familj att tänka på och jag lägger hellre lite pengar på att vi ska klara oss ett par veckor i skogen än trängs bland panikslagna människor. Har även en vinterinredd husbil med kapacitet för 100+ liter dricksvatten och med dessa enkla medel kan vi vara helt oberoende av den övriga befolkningen ett bra tag och vänta ut läget. Det är förmodligen overkill men jag är hellre en foliehatt än ett blodshostande lik.

Slutsats
Om detta visar sig vara ett globalt virus som rensar bort smuts (dvs folk som lever i grisiga förhållanden och som förr eller senare ändå skulle pajat för oss andra, antingen genom sina vidriga hygieniska förhållanden eller genom någon sketen idelogi) så kan det vara en vårstädning vi ser av moder natur. Om det blir större så är det negativt. Jag tänker ta alla skyddsåtgärder jag kan och fortsatt följa detta noggrant.

Varför frysa in vattnet? Känns onödigt.
Citera
2020-01-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Varför det. Citronsyrecykeln och cellandningen påminner inte så lite om en ottomotor !

Ok, kan inte kemin bakom, tyckte bara det var långsökt.
Citera
2020-01-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi får väl se vad de klarar av, några dagar tills det påstås ska vara klart.
Det är en sak att sätta upp fältsjukhus och en helt annan att bygga sjukhus med moduler eller bygga på riktigt.

1000 vårdplatser extra med en 11 miljoners stad.... Lägg därtill en epidemi.

Jämför exempelvis MAS som har 1300 vårdplatser. Lägg till hela Skåne (1 miljon). utöver alla som behöver vårdplats av olika skäl så tillkommer en Epidemi... Tänk o grubbla... om det vore 11miljoner..

Att Kinesiska armen har utrustning för 1000 vårdplatser är kanske sant med tanke på Armens storlek...
Men höjs vattennivån i Atlanten om man slår en drill i den?

Det är en show runt vårdplatser, sjukhus som skruvats upp av Kinesiska staten. En form av propaganda mitt i ett brinnande inferno. Folk verkar tycka WOW de har läget under kontroll och räddar hela världen. Heja Kina.

Det riktigt intressanta kommer om ca 5-7 dagar... Börja folk insjukna som flugor kommer folk att försöka rädda sig själva genom utbrytning. Samt att vi kommer få se eventuellt utbrott på andra ställen där smittbärare tagit sig vidare.

Den stora frågan är WHO o deras agerande.. Antagligen vågade de inte för att det skulle få en fruktansvärd påverkan på världsekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in