2020-01-25, 19:46
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Min konspirationsteori är denna. Idag sätter man igång folkrörelser här i väst genom att spana efter någonting på sociala medier. Det ska vara något som att en "vanlig" människa får många likes från (o)nyttiga idioter. Man sållar bort såna med betalda proffslajkare. De är kändisar som får 1 öre per lajk.

#metoo vaskade de fram på det sättet. Alltså i grunden finns det någon sorts missnöje, rädsla eller liknande som man kan elda på och göra rubriker av. Sex säljer så därför fick #metoo sånt genomslag. Greta utanför riksdagshuset ett annat sådant exempel. Det har ofta suttit folk med plakat där med krav på saker man kan tycka har varit berättigade men man går förbi och tänker ännu en haverist. Inte fotogenique nog, men Greta skulle göra sig bra i Vogue. Och det fanns både (miljöparti)politisk och industriell beställning på någon med miljöbudskap. MP vill ha makt och industrin vill sälja, nu miljömärkt, så alla måste byta ut sina fullt fungerande prylar. Alltså henne haussar vi upp och bjuder in till alla elitsammankomster.

I Kina har de velat visa styrka militärt och i samhället men hur göra. Militärparader är såååå 1900-talet. Något annat? Socialt? Hmmm. Där dök det upp ett helt nytt virus. Vi hakar på. Tog lite tid och stackars Wuhan-guvernören hann redan organisera en vårfest, men någon måste offras för den goda sakens skull.

Nu kan vi kineser visa att vi kan analysera viruset snabbt, lägga ut uppgifterna överallt, testa lydigheten och försvarsförmågan hos befolkningen, ha ett genrep med vettiga arbetsuppgifter för militären inklusive deras medicinare, bygga ett sjukhus på 0-tid etc etc. Produktionen kommer inte bli lidande då alla är lediga ändå pga nyåret och fabrikerna är stängda. Konsumtionen kommer dock minska för det går helt enkelt inte att konsumera under sådana här omständigheter. Men man kan inte få allt.

Om dödstalet i mångmiljonstaden Wuhan hamnar under insjuknade i svininfluensa i pytte-Sverige, må vara hänt. Vi har visat att vi tar saker på allvar och att vi har muskler. Om det verkligen blir en jätteepidemi då har vi också visat att vi gjorde rätt. Alla som tänker starta WWIII ska se att vi är att räkna med.

Och om vi dessutom spräcker Trumps älskade börsbubbla (nästan alla amerikanska besparingar och pensioner är på börsen) ännu bättre. Shanghaibörsen har ingen betydelse i världen eller ens i Kina. Sedan har vi kommit överens om att amrisar ska sälja allt sitt svinkött till oss. Pesten tog våra svin. Det innebär att det börjar bli matinflation i USA. Om inflationen och börsnedgången sammanfaller då kan det bli svårt för Trump att bli omvalt. Vem vet. Trump kanske vill då träffa en nu deal, men nu på våra villkor. Som vi kommer att paketera så att han ser ut som en vinnare. Vi vet hur man gör för att undvika att motståndaren förlorar ansiktet och står där med brallorna nere.
En konspirationsteori så god som någon, så länge ett vaccin existerar. Viruset finns ju i Beijing också, det vore en annan sak om man offrade 35 miljoner uigurer i Xinjiang. Dem saknar ingen men det ser bra ut på tv.
Citera
2020-01-25, 19:47
Medlem
blobben!!!s avatar
Nu även i Pakistan. Någon nämnde att viruset inte sprids bra i varma länder. Någon som kan bekräfta?

https://www.aaj.tv/english/latest/first-coronavirus-case-found-in-pakistan/
Citera
2020-01-25, 19:48
Medlem
JontenZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vanliga enkla munskydd- som INTE skyddar från detta virus - är helt slut på alla apotek i hela Sverige.
Jag har kollat.

Fler svenskar borde kolla upp hur man faktiskt skyddar sig från virusutbrott
Citera
2020-01-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Hade inte förvånat mig. Riktigt överdrivet hur mycket medieutrymme den här sjukdomen har fått. Lite som svininfluensan.

Inget kommer hända, gott folk.
Det är snarare underrapporterat skulle jag säga, när sattes det senast c.a 40-50 miljoner i karantän?
Citera
2020-01-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det är en del av den postpandemiska renässansen att människan får återupptäcka de villkor som gäller för att leva på den här planeten.

Visst är många urbana sillmjölkar dåligt preparerade för att leva av naturens gåvor, men människan är anpassningsbar. Och är man inte det, så får man donera sina kolatomer till andra livskraftiga organismer i livets väv.

För att inte tala om alla rurala bönder som inte klarar sig utan vare sig importerad diesel, internet eller kärnkrafts-el. Mängden äkta självförsörjande människor i Sverige torde gå att räkna på handens ena tumme, men det är dessvärre så våra folkvalda har lockats att inrätta det svenska samhället de senaste decennierna. Dagens twittrande åsiktsbroilers har varken upplevt krig eller elände.
Citera
2020-01-25, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R-G-B
Vore det inte ansvarsfullt att ta det säkra före det osäkra och omedelbart stoppa alla passagerarplan och passagerarfartyg ut ur Kina i exempelvis åtminstone en vecka tills man vet lite mer om utvecklingen?
nej det vore rasism gränserna maste vara öppna
Citera
2020-01-25, 19:53
Medlem
blobben!!!s avatar
Kommunistpartiet flexar musklerna och visar att kommunismen är vägen att gå. Skall sätta nytt världsrekord i snabbast byggda sjukhus (6 dagar).

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51245156
Citera
Medlem
JontenZs avatar
Citat:
Nu även i Pakistan. Någon nämnde att viruset inte sprids bra i varma länder. Någon som kan bekräfta?

Det beror ett virus genetiska uppbyggnad. De flesta virus trivs i varma klimat, ebola och gula febern är exempel. Så länge det inte är kokhet förstås.

Det kan också faktiskt vara värre i varmare länder eftersom svett från andra personer kan öka spridningsrisken.
Senast redigerad av JontenZ 2020-01-25 kl. 19:56.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Jo, osäkra är bara förnamnet... jag vet liksom ingenting om hur det verkligen är. Jag kan bara gå på siffror och liknande som jag läser själv.

Jag håller med dig till fullo att det borde gå att se om detta är ett biovapen eller inte, men jag är ingen genetiker eller smittskyddsläkare så jag vet inte vad man kan se och avgöra om smittsamhet och dödlighet utifrån ett genom eller inte.. Jag vet helt enkelt inte om det är möjligt att avgöra sånt eller inte... i alla fall inte utan att testa det först...

I den artikel som jag hittat här i tråden och själv länkade till så pratade han just om blödningar ur munnen... det kan självklart vara konspirationsteorier som är plockade direkt ur röven... MEN... det som fick mig att känna en riktigt olustig känsla var det faktum att jag läste det INNAN jag såg bilder på folk som låg i pölar med sitt eget blod. Något som normalt INTE brukar ske vid en "normal" influensa.

Officiellt är dödligheten låg 3-4% (även om de som skriver om det också använder sig av antalet döda / antalet smittade) och smittakten är om inte låg i alla fall inte alarmerande.

Men, börjar man titta på dödligheten ur det perspektiv jag nämnde ovan så är den betydligt högre, nu såg jag i AB att man sa att den är upp åt 20 gånger högre dödlighet än en vanlig influensa... men det är helt enkelt för tidigt för att säga egentligen något om det än.

Officiella siffror pekar ju nästan på att den är mindre smittsam än en vanlig influensa... men man sätter inte 40-50 MILJONER människor i karantän bara för skojs skull.

Kollar man istället till inofficiella siffror så är det helt andra siffror det handlar om... 90k infekterade bara i första staden. För varje infekterad så nämndes det att i genomsnitt blev 14 andra infekterade... den spridningen är helt galet hög...

Om smittsamheten verkligen är så hög som de inofficiella rösterna säger så borde det börja ploppa upp nya fall som svampar ur jorden i både Frankrike och USA de närmaste veckorna.

Hur det verkligen ser ut har jag däremot ingen aning om.

Precis. Enligt vad jag kan se är det 28 stycken bekräftade fördelat på 10 länder. Blir spännande de närmaste två veckorna. Vi får se om man nu lyckas sänka västbörserna pga detta. Jag bettar på nära börsnedgång men ingen smittspridning att tala om.
Citera
2020-01-25, 19:55
Medlem
tuffkatts avatar
Tre personer bekräftat smittade i Frankrike såg jag. Vad är en realistisk uppskattning av hur många som kan smittas av detta globalt inom säg en månad?

En av de smittade i Frankrike hade t.ex varit i kontakt med ett tiotal personer sedan han återvände från Kina, och sedan tänker hur många de personer i sin tur varit i kontakt med. Det är lite läskigt när man tänker på och hur otroligt snabbt det kan spridas. Det kommer ju inte dröja länge innan man har bekräftat fall i de flesta europeiska länder, och sedan har man ju eventuella mörkertal där symptom innan hunnit dyka upp ännu.
Citera
2020-01-25, 19:56
Medlem
Det är något skumt med det här, det är mycket allvarligare än vad som uppges i media.

Om det är något jag vet från att dagligen arbeta med kineser, så är det faktumet att man inte säger hur allvarligt saker är eftersom man inte vill förlora ansiktet.

Detta kan vara mycket problematiskt, men förhoppningsvis inte.
Citera
2020-01-25, 19:56
Medlem
Citat:

Inget skulle ju hända skrev du ju nyss själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in