2020-01-25, 19:25
Medlem
Något bra kan detta föra med sig trots allt: a) att myndigheterna rensar upp i de ohygieniska matmarknaderna som säljer allt levande mellan himmel och jord som människoföda i Kina (och övriga Asien) och att
b) Politbyrån inser en gång för alla att kolkraftverken måste avvecklas eftersom de skadar lungor och sänker motståndskraften överlag i kroppen.

Lättare sagt än gjort men insikten måste finnas nu och arbetet kan påbörjas.

Det blir ingen pandemi utan allt klingar av inom ett halvår eftersom planeten lämnat tiden för Spanska sjukan bakom sig. Nya virus (och bakterier) bildas i vår tid men de slås snabbt ut av ofarliga virus i konkurrensen om värddjur och hinner inte mutera till stabilitet, annars tar forskningen fram motmedel.

Men märkligt nog kan forskningen inte få bukt med malarian som är värst men tonas ned då den mest härjar i Afrika.
Det här blåser över och de som avlidit har varit försvagade av andra sjudomar och inte tålt en lunginflammation.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-01-25 kl. 19:31.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Såg att Nepal har ett konstaterat fall -undra om det är startskottet för Indien . Mannen kom hem 5 januari från Wuhan och konstaterades ha viruset i fredags 24 januari. Hur många kan han ha smittat under den tiden kan man ju undra...

https://asia.nikkei.com/Spotlight/Virus-outbreak/Wuhan-coronavirus-confirmed-in-Malaysia-Australia-and-Nepal

Många intressanta detaljer i den länken. Alla patienter vars hälsotillstånd nämns är stabila. En farmor och två barnbarn i Malaysia, barnbarnens farfar var dessutom den första Singaporepatienten. En 50-årig man i Australien, en 30-årig man i Nepal. Alla stabila.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Vanliga enkla munskydd- som INTE skyddar från detta virus - är helt slut på alla apotek i hela Sverige.
Jag har kollat.
Citera
2020-01-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Konstigt detta heter corona viruset när corona betyder krona på spanska

Det har att göra med virusets hölje, som i mikroskop ser vågigt ut och liknar en krona när du tittar på det.
Citera
2020-01-25, 19:28
Medlem
Lyzzas avatar
Senaste nytt. Coronavirus Live Updates:

https://www.nytimes.com/2020/01/25/world/asia/china-coronavirus.html
Citera
2020-01-25, 19:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det har att göra med virusets hölje, som i mikroskop ser vågigt ut och liknar en krona när du tittar på det.
Inte så mycket en "krona" som en corona, t ex den runt solen. Det är alltså som en helt sfärisk krona.
Citera
2020-01-25, 19:30
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Konstigt detta heter corona viruset när corona betyder krona på spanska
Nej nej. Inte alls relaterat till spanskan. Det är givetvis så att läkaren hade kommit på att den här sjukdomen kommer bli lika tunn och utspädd som den mexikanska ölen, Corona.
Citera
2020-01-25, 19:30
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arktiz
Dra tillbaka till /pol/ din jävla loser.
Lite små-ironiskt att du själv har refererat till 4chan, just /pol/ i det här fallet:
(FB) USA: skjutning vid köpcentrum, El Paso, Texas, 2019-08-03

Det gör dig till en så kallad hycklare.

För övrigt, att hänvisa till aftonbladet är ungefär som att hänvisa till ens magkänsla här på flashback.
Citera
2020-01-25, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ok, ger dig rätt här. Men som sagt, viruset blev rapporterat för en månad sedan, och inkubationstiden är på 2 veckor och antar det tar ett tag innan folk antingen dör eller blir frisk, så dessa siffror är oavsett väldigt osäkra.

Men forskare har ju identifierat coronavirus, och detta kan inte ge blödningar från munnen.
Antingen stämmer inte detta, eller så har de någon annan typ av fel som gör att det blir blödningar, eller så är det som du säger, men då borde isf. forskarna har funnit tecken på detta "biologiska vapen" vid undersökningne av patienterna.
Även om det är ett okänt patogen så kan man se det existera, det kan liksom inte vara osynligt.

Jo, osäkra är bara förnamnet... jag vet liksom ingenting om hur det verkligen är. Jag kan bara gå på siffror och liknande som jag läser själv.

Jag håller med dig till fullo att det borde gå att se om detta är ett biovapen eller inte, men jag är ingen genetiker eller smittskyddsläkare så jag vet inte vad man kan se och avgöra om smittsamhet och dödlighet utifrån ett genom eller inte.. Jag vet helt enkelt inte om det är möjligt att avgöra sånt eller inte... i alla fall inte utan att testa det först...

I den artikel som jag hittat här i tråden och själv länkade till så pratade han just om blödningar ur munnen... det kan självklart vara konspirationsteorier som är plockade direkt ur röven... MEN... det som fick mig att känna en riktigt olustig känsla var det faktum att jag läste det INNAN jag såg bilder på folk som låg i pölar med sitt eget blod. Något som normalt INTE brukar ske vid en "normal" influensa.

Officiellt är dödligheten låg 3-4% (även om de som skriver om det också använder sig av antalet döda / antalet smittade) och smittakten är om inte låg i alla fall inte alarmerande.

Men, börjar man titta på dödligheten ur det perspektiv jag nämnde ovan så är den betydligt högre, nu såg jag i AB att man sa att den är upp åt 20 gånger högre dödlighet än en vanlig influensa... men det är helt enkelt för tidigt för att säga egentligen något om det än.

Officiella siffror pekar ju nästan på att den är mindre smittsam än en vanlig influensa... men man sätter inte 40-50 MILJONER människor i karantän bara för skojs skull.

Kollar man istället till inofficiella siffror så är det helt andra siffror det handlar om... 90k infekterade bara i första staden. För varje infekterad så nämndes det att i genomsnitt blev 14 andra infekterade... den spridningen är helt galet hög...

Om smittsamheten verkligen är så hög som de inofficiella rösterna säger så borde det börja ploppa upp nya fall som svampar ur jorden i både Frankrike och USA de närmaste veckorna.

Hur det verkligen ser ut har jag däremot ingen aning om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GollyDolly
Måste säga att jag är imponerad över kinesernas förmåga att bygga sjukhus för 1000 på två veckor. Utan amerikanska konsulter! Utan att det kostar miljarder! Vi kan kanske nöja oss m enklare sjukhus framöver😎

Dom kommer nu att bygga ytterligare ett till.
Citera
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Givetvis är det inte klappat och klart, har inte påstått det heller, det var därför jag skrev "än så länge"....Men du är välkommen med din egen trendanalys.

Källa:

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Min analys är följande. Staten i Kina skickar ut karta med insjunkande i virus. Låt säga 20 insjunkande i Shanghai. Sen har min fru en väninna som jobbar på ett sjukhus i låt säga Shanghai och bara på hennes sjukhus är 30 insjunkande i corona.
Hennes väninna vet med säkerhet då att staten mörkar antal insjunkande och gör man det så är det bara logiskt att de också mörkar antalet döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Inte så mycket en "krona" som en corona, t ex den runt solen. Det är alltså som en helt sfärisk krona.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Ja, som på bilden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in