2020-01-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är ju uppenbarligen ett troll som fantiserar och vill skapa panik. Synd att han inte läste på om virus först för att framstå som åtminstone lite trovärdig.

Han är en brittisk reporter som bor i Wuhan

"Financial Times reporter 英国金融时报驻华记者 tom.hancock@ft.com. Cultural Learnings of China for Make Benefit Glorious Nation of Britain etc"
Citera
2020-01-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
"Hongkong utlyser nödläge
I Hongkong har man utlyst nödläge efter utbrottet av coronaviruset, vilket är stadens allvarligaste varning.

Samtidigt arbetar myndigheter i Hongkong med åtgärder för att stoppa smittspridning, skriver AFP."

Fast de har väl också andra problem så det kan ju också vara lite lämpligt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ta reda på det då?

Varför ska jag ta reda på det?! Jag skiter väl fullständigt i det och är inte det minsta orolig. Det måste ju vara alla de oroliga som målar upp apokalypsens uppgift att göra. Det är inte jag som påstår att det är väldigt smittosamt.

Du kan ju börja med att googla det.
Citera
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Varför är det sån jävla panik redan?! Bara 42 döda av x antal smittade. Man vet ju inte hur många som bär viruset heller. Det är ett område på typ en miljard människor. Känns som det dör fler av vanlig influensa. Måste vara internet som blossat upp det.

Vet man ens säkert om det smittar från människa till människa?

Därför att städer motsvarande en befolkning 5ggr Sveriges har isolerats, kommunikationer och motorvägar har stängts av. I centret, Wuhan - en stad med ca 11 miljoner invånare så har samtliga butiker stängt ned och man får inte längre köra bil i staden.

Ja man vet mycket säkert att det sprids människa till människa.
Jag snubblade över en amerikan på twitter som är fast på ett hotell i Wuhan med hennes man och bebis. Länkar så du får lite mer info och förståelse för vilket helvete dessa människor just nu befinner sig i:
https://mobile.twitter.com/plantsNbabes
Citera
2020-01-25, 10:50
Medlem
Citat:
Varför är det sån jävla panik redan?! Bara 42 döda av x antal smittade. Man vet ju inte hur många som bär viruset heller. Det är ett område på typ en miljard människor. Känns som det dör fler av vanlig influensa. Måste vara internet som blossat upp det.

Vet man ens säkert om det smittar från människa till människa?

Det var rätt rörigt med SARS också och egentligen är det inte mycket till panik (än) här i väst. Det är nog "vänta och se" som gäller fortfarande.
Citera
2020-01-25, 10:50
Medlem
Jag har vaknat upp till en ren praktförkylning idag. Nyser som fan och näsan bara rinner. The end is near.
Citera
2020-01-25, 10:51
Medlem
Hamsterbolls avatar
Man kan tydligen bära på viruset utan att ens ha symptom:

”En ny undersökning baserad på en familj som insjuknade i slutet av december har publicerats i medicintidskriften The Lancet. Där framkommer det att ett av barnen i familjen inte uppvisade några symtom – men hade viruset vilket upptäcktes först vid en magnetröntgen av lungorna , rapporterar South China Morning Post.
”Det är avgörande att man isolerar patienter och spårar respektive försätter personer den varit i kontakt med i karantän snarast möjligt, då det finns tecken på att asymtomatisk smitta tycks vara möjlig”, skriver rapporten fast.” -expressen
Senast redigerad av Hamsterboll 2020-01-25 kl. 10:53.
Citera
2020-01-25, 10:51
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Varför ska jag ta reda på det?! Jag skiter väl fullständigt i det och är inte det minsta orolig. Det måste ju vara alla de oroliga som målar upp apokalypsens uppgift att göra. Det är inte bag som påstår att det är väldigt smittosamt.

Du kan ju börja med att googla det.
Omvärlden skiter i ditt gaggande. Jag googlar konstant vilket du verkar vara för dum för att klara av. Ta på dig skorna och gå ut i friska luften istället för att framställa dig som dummare än nödvändigt.
Citera
2020-01-25, 10:52
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
"Hongkong utlyser nödläge
I Hongkong har man utlyst nödläge efter utbrottet av coronaviruset, vilket är stadens allvarligaste varning.

Samtidigt arbetar myndigheter i Hongkong med åtgärder för att stoppa smittspridning, skriver AFP."

Äntligen gör de något, sitter just nu i affärsdistriktet och dricker öl, har mest läst arga hk bors klagan på twitter varför de styrande inte agerar...
Citera
2020-01-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Han är en brittisk reporter som bor i Wuhan

"Financial Times reporter 英国金融时报驻华记者 tom.hancock@ft.com. Cultural Learnings of China for Make Benefit Glorious Nation of Britain etc"

Ja, jag såg det nu. Inte en särskilt allmänbildad journalist då, som påstår att folk får antibiotika mot influensa! I och för sig verkar han till vardags skriva om ekonomi och inte medicin.
Citera
2020-01-25, 10:56
Medlem
”Folkhälsomyndigheten följer händelseutvecklingen kontinuerligt och bedömer risken för att smittan ska spridas i det svenska samhället som mycket låg, men det går inte att utesluta att enstaka fall upptäcks i landet”

Undrar om de har minsta aning om exakt HUR många kinesiska turister som åker mellan Oslo och Stockholm bussledes. Varje dag.
Citera
2020-01-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Omvärlden skiter i ditt gaggande. Jag googlar konstant vilket du verkar vara för dum för att klara av. Ta på dig skorna och gå ut i friska luften istället för att framställa dig som dummare än nödvändigt.

Hahaha, "googlar konstant"... 🤣😂😂
Fortsätt med det så blir allt mycket bättre 😃👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in