2020-01-25, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte de haft så bråttom. Husägarna är döda, platsen avspärrad. Det finns ju egentligen inte brådska.

Avspärrad betyder ingenting, ingen bryr sig om blå plastband om det inte är bevakat. Det fick utrymda efter sprängningen på Gyllenstiernsgatan erfara när deras bostäder plundrades av utklädda till städare. Fräckt och vågat att gå förbi hantverkare och byggandasarbetare och bära ut värdesaker.

Jag såg de meningslösa banden runt ängen nedanför huset mot stora vägen. Man undrar varför?
Citera
2020-01-25, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwimmingFish
Är i Vallentuna till och från. Vallentuna är sannerligen ett bra område i jämförelse med andra bostadsområden i Stockholmstrakten. Helt okej iaf. Inte så mycket nykomlingar som på andra ställen. Lite afghaner och syrier som stökar ibland. Det finns ju numera i varje håla i Svea rike...

Mordet är sannerligen begånget av personer som har lämnat landet. Ghetto pojkarna i sydstockholm varken kunskapen eller tiden att göra något sådant.

Polisens tystnad är varken bra eller dåligt. Stockholmspolisen drunknar i seriösa fall. Östermalm, Jordbro, kungens kurva. Det är nog praktikanter från arbetsförmedlingen som har fått uppdraget att lösa Vallentuna-mordet. Höhö

Det kan man väl säga att Vallentuna är ganska lugn, inga stora ligor av albaner, araber, somalier. Men hantverkare från öst finns överallt eftersom de blir erbjudna jobb och någon procent av dem är kriminella.
Citera
2020-01-25, 13:10
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, de hade sålt sin villa och tråden handlade mycket om försäljningen.
Nu är ju inte det fallet avgjort än men skulle man dra paralleller till detta så är det en tokig öststatare, Ukrainare, som gjort det.

Många Ukrainare är ju defacto Ryssar med ukrainskt pass. Dessutom är de ofta missnöjda men nuvarande politiska ledning i Ukraina och på väst och Eu som stöder den. Kan tänka mig att de även har svårare att få jobb i Ukraina.
Citera
2020-01-25, 13:23
Medlem
Stilichios avatar
Jag har läst de artiklarna i tråden och det tyder på att den mördade kvinnan arbetade på ett vårdhem i Uppsala. Eftersom det berättas att hon åkte in med patienter till Sjukhuset i Uppsala där väninnan arbetade. Man åker väl inte med patienter från Vallentuna till Uppsala, det är rätt långt, då är det väl Danderyds sjukhus som gäller? Alltså bör hon inte arbetat i Vallentuna om hon inte bytt arbetsplats senare.

Det kan ju också ha varit genom väninnan som bevisligen har pendlat från Vallentuna till Uppsala som kvinnan lärde känna folk i Vallentuna. Väninnorna bodde ju ihop i BO lägenhet i Uppsala, vilket måste ha varit naturligt om de båda arbetade i Uppsala

Det tyder ju på att BO arbetspendlat (ganska) långt. Eller att paret bott en hel del i Uppsala. Kanske var det därför det hände under en helg. GM visste ju att paret skulle vara i Vallentuna, enligt spelschemat i tenniscupen som någon publicerat här.

Jag tror att det var välplanerat och att de var ute efter mannen. Om min teori stämmer så har ju huset stått obevakat under långa tider då ett ”vanligt” inbrott kunde ha genomförts.

Här kan ju också cyklarna komma in. Man har cyklat och gömt sig på en plats nära huset för att vänta in BOs ankomst. En bil hade i detta fall väckt uppmärksamhet.
Senast redigerad av Stilichio 2020-01-25 kl. 13:33.
Citera
2020-01-25, 14:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Jag har läst de artiklarna i tråden och det tyder på att den mördade kvinnan arbetade på ett vårdhem i Uppsala. Eftersom det berättas att hon åkte in med patienter till Sjukhuset i Uppsala där väninnan arbetade. Man åker väl inte med patienter från Vallentuna till Uppsala, det är rätt långt, då är det väl Danderyds sjukhus som gäller? Alltså bör hon inte arbetat i Vallentuna om hon inte bytt arbetsplats senare.

Det kan ju också ha varit genom väninnan som bevisligen har pendlat från Vallentuna till Uppsala som kvinnan lärde känna folk i Vallentuna. Väninnorna bodde ju ihop i BO lägenhet i Uppsala, vilket måste ha varit naturligt om de båda arbetade i Uppsala

Det tyder ju på att BO arbetspendlat (ganska) långt. Eller att paret bott en hel del i Uppsala. Kanske var det därför det hände under en helg. GM visste ju att paret skulle vara i Vallentuna, enligt spelschemat i tenniscupen som någon publicerat här.

Jag tror att det var välplanerat och att de var ute efter mannen. Om min teori stämmer så har ju huset stått obevakat under långa tider då ett ”vanligt” inbrott kunde ha genomförts.

Här kan ju också cyklarna komma in. Man har cyklat och gömt sig på en plats nära huset för att vänta in BOs ankomst. En bil hade i detta fall väckt uppmärksamhet.

Det låter troligt att hon jobbat i Uppsala, och kanske därför hon har haft kar sin lgh där? Om hon arbetat skift, kan det ha betytt att hon övernattade där om hon hade kvällspass och därefter tidigt morgonpass.

Någon i tråden skrev att det vara avspärrat runt ängen nedanför huset och kanske har man spärrat av stora områden runt om huset för att säkra spår från gm som har kanske inte bara spant utan som du säger väntat in paret. De kan ju ha väntat i timmar...

Sedan om de vetat om tenniscupen är kanske oklart. Känns som att det kräver ganska mycket spaningsarbete för att ta reda på sådant.

Jag hoppas att det finns spår som kan leda till gripande snart.
Måste vara olustigt för boende i området, även om det naturligtvis är så gott som uteslutet att det hände där igen. Tvärtom.

Men om man har barn, eller bor ensam, kan ens egna tillvaro plötsligt kännas mer känslig.

Även om man har gjort en förtjänst på en försäljning, så är nog detta brott sista man tänker på man kan råka ut för när man lever ett ganska vanligt liv utan spenderbyxorna på.

Eller så var det tvärtom?

Att någon hört att paret var sparsamma och inte satte sprätt på pengarna?
Citera
2020-01-25, 18:25
Medlem
terrieterries avatar
Citat:

Hon arbetade i Vallentuna sedan flera år tillbaka. När hon träffade sin väninna på akademiska sjukhuset, både bodde och arbetade hon i Uppsala. Det var på 90-talet.

Hon träffade sin sambo genom väninnan som i sin tur hade vänner i Vallentuna.

Ingen förtjänar en sådan bestialisk död men hon minst av alla.

Hon var min vän i 30 år.
Citera
2020-01-25, 19:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Hon arbetade i Vallentuna sedan flera år tillbaka. När hon träffade sin väninna på akademiska sjukhuset, både bodde och arbetade hon i Uppsala. Det var på 90-talet.

Hon träffade sin sambo genom väninnan som i sin tur hade vänner i Vallentuna.

Ingen förtjänar en sådan bestialisk död men hon minst av alla.

Hon var min vän i 30 år.

Jag beklagar verkligen sorgen!

Det känns verkligen som att två mycket uppskattade människor har råkat ut för något som man knappt tror kan hända sådana människor.

Så vidrigt allt.

Jag hoppas verkligen att man lyckas få fast de som gjort detta.
Citera
2020-01-25, 19:17
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag beklagar verkligen sorgen!

Det känns verkligen som att två mycket uppskattade människor har råkat ut för något som man knappt tror kan hända sådana människor.

Så vidrigt allt.

Jag hoppas verkligen att man lyckas få fast de som gjort detta.
Tack. Ja, det är det enda hopp vi har kvar.. Att de ska få tag i de skyldiga. Vi är många som är förkrossade och förtvivlade efter detta fasansfulla. Världen har fått en hotfull nyans för evigt.
Citera
2020-01-25, 19:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Tack. Ja, det är det enda hopp vi har kvar.. Att de ska få tag i de skyldiga. Vi är många som är förkrossade och förtvivlade efter detta fasansfulla. Världen har fått en hotfull nyans för evigt.

Det kan jag verkligen förstå!

Det påverkar otroligt många människor på ett fruktansvärt sätt.
Därför är det mycket viktigt att man hittar de ansvariga.

Det kommer aldrig att få någon tillbaka, men jag tror att om brottet aldrig löses skapar det ännu djupare sår i de kvarlevande drabbade.

Vi har ett sommarställe som ligger ungefär som detta hus. Inte utanför men samtidigt lite avsides. Sista huset innan skogen tar vid.

Jag har alltid sagt till barnen som har varit/är mörkrädda där, att detta är det tryggaste av alla ställe på jorden. Här händer inget.

Men nu känner inte jag heller likadant längre...
Jag förstår din känsla, absolut.
Citera
2020-01-25, 20:10
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kan jag verkligen förstå!

Det påverkar otroligt många människor på ett fruktansvärt sätt.
Därför är det mycket viktigt att man hittar de ansvariga.

Det kommer aldrig att få någon tillbaka, men jag tror att om brottet aldrig löses skapar det ännu djupare sår i de kvarlevande drabbade.

Vi har ett sommarställe som ligger ungefär som detta hus. Inte utanför men samtidigt lite avsides. Sista huset innan skogen tar vid.

Jag har alltid sagt till barnen som har varit/är mörkrädda där, att detta är det tryggaste av alla ställe på jorden. Här händer inget.

Men nu känner inte jag heller likadant längre...
Jag förstår din känsla, absolut.
Nej, den där upplevda tryggheten på landsbygden är svårt att hålla fast vid nu.
Citera
2020-01-25, 20:19
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ingen relevans, det rörde sig om ett lusmord av en psykiskt sjuk person.
var ju ändå en skitig östeurope-de flesta hantverkare i Sverige från dessa länder är väl tidigare straffade.
Citera
2020-01-25, 20:25
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
var ju ändå en skitig östeurope-de flesta hantverkare i Sverige från dessa länder är väl tidigare straffade.

Hm. Gärna källa på det, men om så är fallet, dvs att de är straffade i sina hemländer, då bör det vara lättare att hitta dem genom spår de lämnat efter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in