2020-01-25, 16:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Anteckningarna har efterfrågats ett antal gånger men aldrig hittats. Det borde dock gå att utröna vem som tog med dom till polishuset.

Skulle dom komma fram finns möjligheter till att dom innehåller förstahandsinformation från vittnen runt mordplatsen som skulle öka vår förståelse om händelseförloppet runt MOP.

Det man skulle kunna tänka sig är att dessa anteckningar slängdes i samband med(efter) att de regelrätta förhören/spaningsuppslagen upprättades?

Ett exempel på när anteckningar sparats och "hängt med" är ju Holmers anteckningar från förhör/samtal med Lisbet Palme 860325 som genom Roland Ståhl sedan upprättar ett formellt spaningsuppslag av.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVDFMbjBQQ19nbUk/view

Men detta går inte riktigt att jämföra heller.

I mordplatsfallet har vi exempelvis Nieminen/Zahir som lämnat uppgifter på mordplatsen, för att sedan (Nieminen) först 2/3 formellt lämnat uppgifter som dokumenterades som spaningsuppslag.
Vad skiljer Löhrs(?) anteckningar från uppgifterna den 2/3?
Citera
2020-01-25, 16:44
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornhagen
Det är fullt klarlagt att kulan som dödade OP var av typen .357 Magnum Metal Piercing, 158 grain. MOP utredarna vet också, genom kontroll av blyisotoper m.m. från vilken ”göt” kulan kom. De har också konstaterat att de kvarvarande patronerna i den ask om 50 skott, som CA köpte fem av, hos pistolskytteföreningen, inte överensstämmer med OP kulan! Det borde ju vara rimligt att utredarna tagit in ett exemplar av Metal Piercing kulor från alla pistolskytteklubbar och vapenhandlare i Sverige för att kontrollera var och om den här specifika typen av ammunitionen med överensstämmande göt och blyisotop fanns i Sverige.
Vet någon om denna kartläggning har genomförts?
Ja det stämmer Bjornhagen. Men, vad hade hänt om Palmerummet (och Regeringen) hade lyssnat på Chefsåklagare K G Svensson och provskjutit en Magnum 357 revolver med Winchester metal piercing kulor från gärningsmannens postion på Sveavägen ?

K G Svensson: "Jag ville att man skulle analysera teknisk sätt vad som hände på Sveavägen"

källa: https://www.youtube.com/watch?v=HeP-gVdfuOg
Citera
2020-01-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så Svartenbrandt ska ha kommit över ett vapen på Oxen, mördat Palme, åkt till sin älskarinna och dumpat vapnet i en sjö i närheten av Mockfjärd?

En EXTREM slump att han på Oxen skaffat sig ett vapen som råkar ha använts vid ett postrån i Mockfjärd 1983. Och att han sen dumpar vapnet i just Mockfjärd för att hans älskarinna bor i området.

Det mest sannolika är så klart att Mockfjärdsrevolvern användes vid postrånet i Mockfjärd 1983 då en postkund sköts. Att rånarna sedan dumpade vapnet i sjön inom några dagar, för att de inte ville åka fast för att ha skjutit en människa. Sen hittas vapnet efter tips till Expressen 2006.

Stöd för sannolikaste teorin att vapnet slängdes i sjön redan dagarna efter mordet: tipsaren som berättade var vapnet dumpats, berättade också att vapnet dumpades i sjön oktober 1983.

Sluta störa PU med skitsnack.

Nä så är inte hela historien om Mockfjärdsvapnet. O jag sa inget om Svarten o älskarinna. Kvinnan bodde med en man när insändaren sattes in. Ungen var 12 tror jag det var o liknade på pricken Svarten o det var lite kul
O jag visste redan 2015 att Svarten är mördaren så jag har bara kollat upp saker när de har kommit till mig av en slump.
Den som är otrevlig mot mig diskuterar jag inte med.
Citera
2020-01-25, 17:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja det stämmer Bjornhagen. Men, vad hade hänt om Palmerummet (och Regeringen) hade lyssnat på Chefsåklagare K G Svensson och provskjutit en Magnum 357 revolver med Winchester metal piercing kulor från gärningsmannens postion på Sveavägen ?

K G Svensson: "Jag ville att man skulle analysera teknisk sätt vad som hände på Sveavägen"

källa: https://www.youtube.com/watch?v=HeP-gVdfuOg

Det hade inte gett nånting alls. För man kan inte kopiera ett skott exakt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-25 kl. 17:21.
Citera
2020-01-25, 17:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Nä så är inte hela historien om Mockfjärdsvapnet. O jag sa inget om Svarten o älskarinna. Kvinnan bodde med en man när insändaren sattes in. Ungen var 12 tror jag det var o liknade på pricken Svarten o det var lite kul
O jag visste redan 2015 att Svarten är mördaren så jag har bara kollat upp saker när de har kommit till mig av en slump.
Den som är otrevlig mot mig diskuterar jag inte med.

Förlåt om du tog illa upp, jag tycker bara att man inte behöver störa PU med scenarion som inte håller alls.

Men det vore ju bra om du svarade på det jag säger mer än att peka ut ett detaljfel om personen jag kallade "älskarinna".

Vore det inte en konstig slump om Svartenbrandt skulle ha dumpat mordvapnet i en sjö, som råkar ligga i samma område där vapnet användes vid ett postrån 3 år tidigare?

Vill du inte ta ditt spår i hamn? Övertyga tråden?
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-25 kl. 17:23.
Citera
2020-01-25, 17:34
Medlem
Citat:
Förlåt om du tog illa upp, jag tycker bara att man inte behöver störa PU med scenarion som inte håller alls.

Men det vore ju bra om du svarade på det jag säger mer än att peka ut ett detaljfel om personen jag kallade "älskarinna".

Vore det inte en konstig slump om Svartenbrandt skulle ha dumpat mordvapnet i en sjö, som råkar ligga i samma område där vapnet användes vid ett postrån 3 år tidigare?

Vill du inte ta ditt spår i hamn? Övertyga tråden?

Övertyga tråden?
Mitt spår är i hamn sen 2015. Men jag var bara först med Skelleftehamnsmannen. Svarten hade PU redan på sitt bord men det behövdes teknisk bevisning.
Citera
2020-01-25, 17:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Övertyga tråden?
Mitt spår är i hamn sen 2015. Men jag var bara först med Skelleftehamnsmannen. Svarten hade PU redan på sitt bord men det behövdes teknisk bevisning.

Och vad har dom nu för teknisk bevisning?
Citera
2020-01-25, 17:41
Medlem
Citat:
Och vad har dom nu för teknisk bevisning?

Det vet inte jag o jag vet ju inte om det med Mockfjärd stämmer heller men är bra konstigt i samma veva som Svarten var i farten o blev tagen för ngt rån o erkände Kungsgatan med då antagligen för att ta bort fokus från Palme. Men jag vet att PU skulle träffa Svarten i samma veva som han tog livet av sig o hur jag vet det o vad som föregick allt inom det skriver jag inget om pga jag hånas här.
Senast redigerad av Cianneli 2020-01-25 kl. 17:48.
Citera
2020-01-25, 17:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det vet inte jag o jag vet ju inte om det med Mockfjärd stämmer heller men är bra konstigt i samma veva som Svarten var i farten o blev tagen för ngt rån o erkände Kungsgatan med då antagligen för att ta bort fokus från Palme.

Svartenbrandt har hyfsat alibi för mordet ändå
Citera
2020-01-25, 17:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det man skulle kunna tänka sig är att dessa anteckningar slängdes i samband med(efter) att de regelrätta förhören/spaningsuppslagen upprättades?

Ett exempel på när anteckningar sparats och "hängt med" är ju Holmers anteckningar från förhör/samtal med Lisbet Palme 860325 som genom Roland Ståhl sedan upprättar ett formellt spaningsuppslag av.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVDFMbjBQQ19nbUk/view

Men detta går inte riktigt att jämföra heller.

I mordplatsfallet har vi exempelvis Nieminen/Zahir som lämnat uppgifter på mordplatsen, för att sedan (Nieminen) först 2/3 formellt lämnat uppgifter som dokumenterades som spaningsuppslag.
Vad skiljer Löhrs(?) anteckningar från uppgifterna den 2/3?

Lena Löhrs initiala anteckningar kan innehålla opåverkad information som hjälper till i förståelsen hur MOP gick till. Exempelvis kan Yvonne Nieminen nämnt någon detalj om mannen hon mötte på David Bagares Gata som gått förlorad i hennes senare förhör.

Det kan vara så att Lars Jeppsson nämner någon detalj som hjälper oss att veta hur länge han avvaktade i förföljandet av GM. Han kan också lämna detaljer om mannen han tycker sig se på David Bagare.

Vittnesforskningen är enig om att ju närmare in på ett dåd vittnen kan höras desto bättre är det . LLs anteckningar ärtjugo minuter gamla i förhållande till MOP.

Det är också fler som tar upp vittnesuppgifter på mordplatsen. Troligast hustrumördaren Leif Svensson och Ingvar Winden . Cheferna Gösta Söderström och Kjell Östling borde haft fullt upp med andra funktioner.
Citera
2020-01-25, 18:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lena Löhrs initiala anteckningar kan innehålla opåverkad information som hjälper till i förståelsen hur MOP gick till. Exempelvis kan Yvonne Nieminen nämnt någon detalj om mannen hon mötte på David Bagares Gata som gått förlorad i hennes senare förhör.

Det kan vara så att Lars Jeppsson nämner någon detalj som hjälper oss att veta hur länge han avvaktade i förföljandet av GM. Han kan också lämna detaljer om mannen han tycker sig se på David Bagare.

Vittnesforskningen är enig om att ju närmare in på ett dåd vittnen kan höras desto bättre är det . LLs anteckningar ärtjugo minuter gamla i förhållande till MOP.

Det är också fler som tar upp vittnesuppgifter på mordplatsen. Troligast hustrumördaren Leif Svensson och Ingvar Winden . Cheferna Gösta Söderström och Kjell Östling borde haft fullt upp med andra funktioner.

Jag har svårt att tro att anteckningarna inte finns nånstans. Vem skulle slänga dom? Jag tror nån sitter på åtminstone några.

Visst, de kan ha hamnat i händerna på någon som inte visste vad det var för papper. Då kan de ha åkt i papperskorgen
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-25 kl. 18:13.
Citera
2020-01-25, 19:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Nu har jag tänkt och sådana här inlägg för inte direkt "utredningen" om statsministermordet framåt. Tillbaka till Sveavägen skulle vara på sin plats istället för att orera om allahanda politiska krumbukter, eller om eldningsförbud i skärgården.
Ja, vi måste gå tillbaka till brottsplatsen och analysera vad som faktiskt hände där.

Under djup hypnos säger Björkman, som var 3 meter bakom GM, att GM lägger högra handen på Olofs axel.

Björkman: Han lägger handen på skuldran.
Arvidsson: Är det mannen du ser.
Björkman: Ja.
Arvidsson: Är du helt säker på att det är högra handen han lyfter.
Björkman: Ja, mot skuldran.
Arvidsson: När du ser rökmolnet, ser du först ett eller båda samtidigt.
Björkman: Båda samtidigt - men det är ändå skillnad. Dom går i varandra på nåt sätt.

källa: Lars Borgnäs: En iskall vind drog genom Sverige s. 88

Björkman: "har helt enkelt dragit slutsattsen att mannen har skjutit Palme med sin vänstra hand" (FUP 109)

Bild: https://ibb.co/52rL1Zn

GM är vänsterhänt
Senast redigerad av 299792458 2020-01-25 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in