2020-01-24, 01:24
När jag var 19 så gick jag in till vårdcentralen för vad jag trodde var en besvärlig viral infektion, det visade sig vara lymfom. Cancer kan mycket väl vara "smygande", men de tumörmarkörer som man idag använder sig av via blod och andra prover är väldigt tydliga.

Om man startar en utredning som visar goda provresultat i samband med andra tester (palpering och dylikt), så kan man vara rätt säker på att man inte har cancer. Men allvarliga symptom bör alltid utredas, men cancer är väldigt sällan det första man förväntar sig eller tittar efter.

Med det sagt så har du inte angivet vilken cancer du misstänker att du själv skulle kunna ha och så vidare. I mitt fall, det vill säga hodgkins lymfom, så är det fysisk omöjligt att ha bra blodprover i samband med diagnos.
Citera
2020-01-24, 07:27
Medlem
Man kan ha cancer utan att må dåligt alls. Så absolut, men de allra flesta som är lite hängiga och tror sig ha cancer har problemet i huvudet (och då menar jag inte hjärntumörer). I regel märks inte cancer av förrän tumören har spritt sig eller trycker på något så att man får symptom. Men det förekommer att folk går till vårdcentralen och blir avvisade med alvedon trots att de har cancer. Så någonstans får man själv känna efter ordentligt, och söka igen för även om man är hypokondriker behöver man hjälp.
Citera
2020-01-24, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
du blir knappast outad för att du beskriver dina symptom fullt ut. Svårt att hjälpa dig med så vaga beskrivningar.
Jag kanske är fånig, men jag vill inte att oroliga anhöriga som googlar på just min symtomkombination ska hamna här.
Citera
2020-01-24, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Lyssna inte på de dåliga råden här; be verkligen inte om en helkropps-CT. Patienter som gör det har en tendens att betraktas som oseriösa. Dessutom kan inte CT utesluta all sorts cancer, inte heller PET, scintigrafi, MRI osv. Det finns ingen metod som är helt sensitiv för alla typer av cancer. För att besvara din fråga: ja, man kan ha cancer och helt normala labprover. Eftersom du inte vill beskriva dina symptom är det omöjligt att ge dig mer konkreta råd och diagnostips. Och det är absolut möjligt med inflammatoriska tillstånd i muskler och leder med normal sänka.
Tack för ditt svar!
Citera
2020-01-24, 08:48
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joyful
Jag kanske är fånig, men jag vill inte att oroliga anhöriga som googlar på just min symtomkombination ska hamna här.

ok. meningslöst att starta tråden då med andra ord....
Citera
2020-01-24, 09:59
Medlem
Hej men ts har faktiskt några alvarligt saker som ofrivilligt viktnedgång och dålig aptit m,m så något är lite alarmerande precis som i min situation så tråden är mycket bra information ändå. Fortsätt att skriva lite hur du känner dig överlag ts jag svarar gärna m,m och försöker hjälpa till m, m så gått jag kan m,m
Citera
2020-01-24, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
ok. meningslöst att starta tråden då med andra ord....
Läste du min trådstart? Jag har nu fått svar på mina två frågor och mycket bra input därutöver. Jag bad inte om diagnosförslag, men utifrån att det verkar finnas ett gäng med medicinsk kunskap här kanske jag ändå väljer att beskriva mina symtom närmare senare.
Citera
2020-01-24, 21:53
Medlem
Citat:
Läste du min trådstart? Jag har nu fått svar på mina två frågor och mycket bra input därutöver. Jag bad inte om diagnosförslag, men utifrån att det verkar finnas ett gäng med medicinsk kunskap här kanske jag ändå väljer att beskriva mina symtom närmare senare.
Hej du kan gärna beskriva dina symtom så kan jag beskriva mina också vem vet vi kanske samman symtom m,m
Citera
2020-01-25, 07:24
Medlem
carminaburanas avatar
Hade jag inte haft njurstenen så hade de inte upptäckt min tumör på binjuren. Den utreds just nu och jag får svar nästa vecka, förhoppningsvis.
Citera
2020-01-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hade jag inte haft njurstenen så hade de inte upptäckt min tumör på binjuren. Den utreds just nu och jag får svar nästa vecka, förhoppningsvis.
Beklagar att du fått det beskedet. Hoppas du får svar så fort som möjligt!

Jag har funderat lite över binjurebarkcancer då en del symtom vid ex. Cushings syndrom stämmer in på mig. Men jag antar att något av mina andra värden skulle varit avvikande om jag hade kortisolöverproduktion, även om man ej tittat på specifika markörer för det.

Hade de tagit prover på dig innan du fick njursten, var det någonting som avvek i dina provsvar?
Citera
2020-01-25, 16:37
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Beklagar att du fått det beskedet. Hoppas du får svar så fort som möjligt!

Jag har funderat lite över binjurebarkcancer då en del symtom vid ex. Cushings syndrom stämmer in på mig. Men jag antar att något av mina andra värden skulle varit avvikande om jag hade kortisolöverproduktion, även om man ej tittat på specifika markörer för det.

Hade de tagit prover på dig innan du fick njursten, var det någonting som avvek i dina provsvar?

Jag trodde först jag hade cushings syndrom också , allt stämde in på mig. nej, jag har inte fått några svar ännu öht, de sa att biopsins kunde ta upp til 3 veckor att analysera, ocjh jag hade min den 9 januari, så jag hoppas på nästa vecka. Jag hade problem hela förra sommaren, men inget jag kopplade till nån cancer (när jag var 25 hade jag non-hodgkins lymfom som man fann tidigt, så de klippte ut den och sen strålades jag i 6 veckor.) nu gjorde de en ct scan för att se om jag fått ut stenarna, och det var då de upptäckte tumören på njuren. så nu får vi se om den är god eller elakartad. Men jag har defintivt symptomen, det är inte kul med kortisolöverproduktion.

här kan du läsa lite https://www.cancer.net/cancer-types/...nu-UfX3bQjQzFU
Citera
2020-02-20, 21:46
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Hehe, kan man be om en helkroppsdatortomografi? Gissar att min läkare skulle vara smått skeptisk till en sådan förfrågan...
I sverige kan man inte bara begära div dyra undersökningar pga sin egen intuition, så du har rätt i ditt påstående.
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Man kan ha cancer utan att må dåligt alls. Så absolut, men de allra flesta som är lite hängiga och tror sig ha cancer har problemet i huvudet (och då menar jag inte hjärntumörer). I regel märks inte cancer av förrän tumören har spritt sig eller trycker på något så att man får symptom. Men det förekommer att folk går till vårdcentralen och blir avvisade med alvedon trots att de har cancer. Så någonstans får man själv känna efter ordentligt, och söka igen för även om man är hypokondriker behöver man hjälp.
Känner mig helt frisk, men efter en undersökning/provtagning idag så vill de göra en del andra tester och provtagningar under narkos, får se vad det ger... De nämnde cancer i förbifarten. Men i övrigt har jag kanonbra värden på det mesta gällande kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in