2020-01-25, 15:34
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodafrukt
Till er som inte förstår uppståndelsen kring detta:

Kinesiska sjukan sprids likt en säsongsinfluensa men dödligheten är mycket högre. Antalet döda genom det sammanlagda antalet döda och tillfrisknade förtäljer oss att dödligheten för närvarande är runt 50%! För att få lite perspektiv på det hela hade Spanska sjukan en dödlighet på ca. 3%.

Givetvis är dödlighetstalen mycket osäkra. Hur mycket har myndigheterna undanhållit från allmänheten?

Än så länge har endast ungefär 5% av sjukdomsfallen upphört, hälften genom tillfrisknade, hälften genom döden. Detta om vi får tro de kinesiska myndigheterna. Vad händer med återstående 95% av de nu sjuka? Kommer hälften av dem gå en långsam död till mötes eller kommer merparten tillfriskna? Tiden får utvisa detta.

Tills vidare finns väl ingen större anledning till oro i Sverige men om skiten träffar fläkten bör var och en iaktta största försiktighet. Myndigheterna och sjukhusen skulle givetvis inte klara trycket. I dagsläget går sjukvården på knäna och det utan dödliga pandemier...

Jag följer utvecklingen mycket noggrant, på helspänn.

Frid!

Jag håller med om att viruset är ofantligt mycket farligare än en vanlig influensa och det gör denna expert också:

Citat:
– Det ser ut att ha en dödlighet som är betydligt högre än vanlig säsongsinfluensa, säger Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgBEnx/svenske-virusprofessorn-betydligt-hogre-dodlighet

Dock så är dödligheten knappast 50%. Underrapporteringen är säkerligen enorm. Hur stora andel av alla som insjuknar är det som testas? Man måste förstå att utbrottet med all säkerhet är enormt. Bara i Wuhan lär långt mer än 10 000 ha insjuknat och sett till det så är dödligheten förmodligen rätt låg. Det är de svårt sjuka som söker vård. Som jag skrev i morse så tycks runt 2-3% drabbas av svår sjukdom och det ska man jämföra med runt 0,1% vid vanlig influensa. Redan 2-3% är dock katastrofalt om sjukdomen är lättsmittad och så tycks vara fallet.

Situationen är kort sagt mycket allvarlig och WHO borde snarast utlysa en global hälsokris och regeringar borde genast samlas för krismöten. Det här kommer att gå fort. Inom några veckor kommer vi sannolikt att ha en omfattande smittspridning även i Europa.
Senast redigerad av fernebo 2020-01-25 kl. 15:47.
Citera
2020-01-25, 15:34
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Vi har ju dock inte fort någon information om hur det här viruset påverkar oss, dör man oftast efter 2 dagar? eller dör man oftast efter 7? Har inte sett någon information gällande detta.

Det hade varit väldigt intressant att få veta
Citera
2020-01-25, 15:35
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Sydamerika kanske är förskonat i skrivande stund men givetvis finns sjukdomen redan i Afrika, med tanke på alla kineser som åker dit. Att inga fall rapporterats från Afrika handlar helt enkelt om att den undermåliga afrikanska sjukvården inte är förmögen att identifiera sjukdomen.
Det låter som den mest rimliga förklaringen.
Citera
2020-01-25, 15:36
Medlem
Sodafrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Borde du inte ta 42/(42+80)?

Du har rätt i teoron men i de 80 upphörda sjukdomsfallen ingår 42 döda och 38 tillfrisknade.

Såhär har jag räknat:

42/(42+38) = 0,525 = 52,5%.
Citera
2020-01-25, 15:37
Medlem
okok1s avatar
.
Citera
2020-01-25, 15:38
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
42 dödsfall hittills, nästan alla i regionen där smittan startade. Hur får du det till 50% dödlighet?

Det stora problemet är att det inte går att lita de kinesiska myndigheternas information eller statistik.

En sak är säker o det är att kineserna är rejält nervösa över situationen.

Att ställa in nyårsfirandet i ett antal städer.

Att man tidigt beslutade bygga ett ”nytt specialsjukhus för smittan.

Att stänga gränsen mot Hongkong.

Att skicka in militär.

Etc tyder på att myndigheterna tidigt förstod att detta var något utöver det vanliga. Vilket är lite suspekt. Det som talar emot att det skulle vara ett biologiskt vapen som läkt ut är att man ännu inte har något vaccin.

Mina kinesiska affärsbekanta i Shanghai tycks dock ta det hela med lugn o påstår att det snarare är väst som är hysteriska. De har stängt ner för att fira råttans år.

I Hongkong så ser man betydligt allvarligare på det hela.

Man bör se allvarligt på situationen även här i Sverige. Redan nu så bör man undvika att resa kollektivt i rusningstid. Tvätta händerna ofta med tvål o vatten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag håller med om att viruset är ofantligt mycket farligare än en vanlig influensa och det gör denna expert också:

Dock så är dödligheten knappast 50%. Underrapporteringen är säkerligen enorm. Hur stora andel av alla som insjuknar är det som testas? Man måste förstå att utbrottet med all säkerhet är enormt. Bara i Wuhan lär långt mer än 10 000 ha insjuknat och sett till det så är dödligheten förmodligen rätt låg. Det är de svårt sjuka som söker vård. Som jag skrev i morse så tycks runt 2-3% drabbas av svår sjukdom och det ska man jämföra med runt 0,1% vid vanlig influensa. Redan 2-3% är dock katastrofalt om sjukdomen är lättsmittad och så tycks vara fallet.

Situationen är kort sagt mycket allvarlig och WHO borde snarast utlysa en global hälsokris och regeringar borde genast samlas för krismöten. Det här kommer att gå fort. Inom några veckor kommer vi sannolikt att ha en omfattande smittspridning även i Europa.

Men är sjukdomen så lättsmittad? Jag läste att hittills har den smittat vid nära kontakt, som inom familjer eller i vården.
Citera
Medlem
Sodafrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Det du säger är fullt rimligt och bör vara sagt, men faktum kvarstår att av de bekräftat upphörda sjukdomsfallen har drygt hälften slutat med dödlig utgång. Formellt sätt är det så man räknar på en farsots dödlighet.
Citera
2020-01-25, 15:39
Medlem
BorisBalkans avatar
Är det bara jag som tycker att detta är ngt bra?
Citera
2020-01-25, 15:39
Bannlyst
Citat:
Du har rätt i teoron men i de 80 upphörda sjukdomsfallen ingår 42 döda och 38 tillfrisknade.

Såhär har jag räknat:

42/(42+38) = 0,525 = 52,5%.
Varför säger kinas president att viruset sprider sig snabbt om bara dessa få människor avlidit?
Citera
2020-01-25, 15:40
Medlem
Sodafrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Är det bara jag som tycker att detta är ngt bra?

Du kanske har sällskap av en liten utilitaristisk psykopat-klick. Majoriteten inser att jorden är överbefolkad men tycker att problemet löses bäst genom preventivmedel, familjeplanering osv.
Citera
2020-01-25, 15:40
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Varför säger kinas president att viruset sprider sig snabbt om bara dessa få människor avlidit?
Det ena utesluter väl inte det andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in