2020-01-25, 12:16
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lite mera Bo Theutenberg.

"Som jag pekar på i Dagbok från UD fanns en spricka mellan Olof Palme - som ville protestera mot Sovjets kränkningar - och hans ”Vänster- Entourage” (Schori, Ekeus, Bodström, Ferm, Eliasson m fl) som absolut inte ville protestera mot Sovjet."

" I Dagbok från UD vol 1 o 4 kan man ta del av minut-för- minut- scenariot vid utarbetandet av protestnoten 26/4 1983 där mitt ”hårda utkast” till note utsattes för korseld från ”Vänster-Entouraget” men där Palme till slut bestämde det skulle protesteras."

Kan det funnits ett intresse från Sovjetiskt håll att "plocka bort" Olof Palme för att bereda väg för politiker som var mer vänligt inställda till Sovjetunionen och dess allierade.

Eller var det en ödets ironi , OP sköts för att man trodde att han stod på Sovjetunionens sida trots att han inte gjorde det.
Det där är en sådan efterkonstruktion att man inte tror det är sant. Palme var moskvas man. Drev bl.a. på Sovjets vägnar den så kallade "palmekorridoren".
Citera
2020-01-25, 13:04
Medlem
Bjornhagens avatar
Det är fullt klarlagt att kulan som dödade OP var av typen .357 Magnum Metal Piercing, 158 grain. MOP utredarna vet också, genom kontroll av blyisotoper m.m. från vilken ”göt” kulan kom. De har också konstaterat att de kvarvarande patronerna i den ask om 50 skott, som CA köpte fem av, hos pistolskytteföreningen, inte överensstämmer med OP kulan! Det borde ju vara rimligt att utredarna tagit in ett exemplar av Metal Piercing kulor från alla pistolskytteklubbar och vapenhandlare i Sverige för att kontrollera var och om den här specifika typen av ammunitionen med överensstämmande göt och blyisotop fanns i Sverige.
Vet någon om denna kartläggning har genomförts?
Citera
2020-01-25, 13:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornhagen
Det är fullt klarlagt att kulan som dödade OP var av typen .357 Magnum Metal Piercing, 158 grain. MOP utredarna vet också, genom kontroll av blyisotoper m.m. från vilken ”göt” kulan kom. De har också konstaterat att de kvarvarande patronerna i den ask om 50 skott, som CA köpte fem av, hos pistolskytteföreningen, inte överensstämmer med OP kulan! Det borde ju vara rimligt att utredarna tagit in ett exemplar av Metal Piercing kulor från alla pistolskytteklubbar och vapenhandlare i Sverige för att kontrollera var och om den här specifika typen av ammunitionen med överensstämmande göt och blyisotop fanns i Sverige.

Du har fel om skytteklubben, CA och mordkulan. Visst - mordkulan stämmer inte överens med patroner i en ask som skytteklubben hade kvar. Men man vet inte om CA:s fem köpta kulor kom från just den asken. De hade köpt flera askar. Dessutom så behöver inte alla patroner i en ask vara likadana. Det kan vara olika blyisotopsammansättningar och olika "göt".

Så jämförelsen av skytteklubbens patroner och mordkulan säger absolut ingenting.

Med tanke på hur lång tid det tog för PU att verkligen lägga stora resurser på vapnen, så har man förmodligen inte kollat patronerna ute i landet. 6000 sådana patroner såldes i Sverige i slutet av 70-talet.

Vid ett rån i Mockfjärd 1983 hittades en kula där göt och blyisotop stämmer med mordkulan. Den revolvern återfanns dock i en sjö i Mockfjärd på 2000-talet. Så det borde inte va mordvapnet, om det skulle vara mordvapnet så måste mördaren fan bo där

Men detta kan kanske tyda på att mordkulan var såld i Sverige?
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-25 kl. 14:07.
Citera
2020-01-25, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornhagen

Detta finns om det sk Mockfjärdsvapnet.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/det-vacker-liv-i-palmeutredningen/
Senast redigerad av Cianneli 2020-01-25 kl. 14:01.
Citera
2020-01-25, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Attackerna mot Anti Avsan kan vara bland de värsta övertrampen i MOPs kölvatten . Jag frågar mig vad det kan finnas för motiv till sådana anklagelser med vidföljande karaktärsmord.

Olle Alsén gör också anspelningar på att Olof Palme skulle varit bisexuell och även haft HIV. Han skriver det inte rakt ut, men antyder det. Detta gick vidare till Lars Krantz som inte var sen att sätta det på pränt i sina båda böcker om MOP.

Det ska sägas här att inget , absolut inget, har framkommit som tyder på att OP hade HIV. Detta kollades vid obduktionen och för mig finns det inte på kartan att Milan Valverius och andra obducenter skulle tigit om en sådan sak.

Med på obduktionen var också Elving Gruvedahl ,andre man på tekniska roteln. Om man läser den utmärkta bok han skrivit om MOP blir det otänkbart att se honom i en mörkläggning.

Hur vet du att man kollade om OP hade aids eller hiv vid obduktionen? Krävs det inte ett färskt blodprov med uppföljning av påvisan av antikroppar.
Står ingenting om detta i det publika protokoll av obduktionen.
Citera
2020-01-25, 15:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Hur vet du att man kollade om OP hade aids eller hiv vid obduktionen? Krävs det inte ett färskt blodprov med uppföljning av påvisan av antikroppar.
Står ingenting om detta i det publika protokoll av obduktionen.

Man kollade inte 100% om han hade hjärntumör heller...

Varför ska man utesluta HIV och AIDS när det inte har med dödsorsaken att göra? Finns dessutom ingenting som tyder på att Palme hade HIV och AIDS.

Hela den där idiotiska teorin bygger på någon slags homofobi. Samma människor som djupdök i Ebbe Carlssons umgänge.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-25 kl. 15:17.
Citera
2020-01-25, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du har fel om skytteklubben, CA och mordkulan. Visst - mordkulan stämmer inte överens med patroner i en ask som skytteklubben hade kvar. Men man vet inte om CA:s fem köpta kulor kom från just den asken. De hade köpt flera askar. Dessutom så behöver inte alla patroner i en ask vara likadana. Det kan vara olika blyisotopsammansättningar och olika "göt".

Så jämförelsen av skytteklubbens patroner och mordkulan säger absolut ingenting.

Med tanke på hur lång tid det tog för PU att verkligen lägga stora resurser på vapnen, så har man förmodligen inte kollat patronerna ute i landet. 6000 sådana patroner såldes i Sverige i slutet av 70-talet.

Vid ett rån i Mockfjärd 1983 hittades en kula där göt och blyisotop stämmer med mordkulan. Den revolvern återfanns dock i en sjö i Mockfjärd på 2000-talet. Så det borde inte va mordvapnet, om det skulle vara mordvapnet så måste mördaren fan bo där

Men detta kan kanske tyda på att mordkulan var såld i Sverige?

Det räcker väl att mördaren tagit vägen förbi sjön?
Citera
2020-01-25, 15:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det räcker väl att mördaren tagit vägen förbi sjön?

Du menar att GM efter mordet inte bara tänkt "hur gör jag mig av med revolvern så snabbt som möjligt?" utan tänkt "hur gör jag mig av med revolvern på ett sätt så att någon annan får skulden om polisen otroligt nog skulle hitta den?". Eller varför slänga det i en sjö i närheten av rånplatsen 1983?

Att revolvern ska ha varit med i ett rån i Mockfjärd 1983, skjutit Palme i Stockholm 1986 och slängts i en sjö i Mockfjärd senare känns inte helt sannolikt. Om då inte mördaren var från området runt Mockfjärd, eller var extremt slug och kände till vapnets rånhistoria. Onödigt slugt och komplicerat. Men det känns som det finns lättare sätt att bara förstöra en kulmatchning. En borrmaskin tex.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-25 kl. 15:48.
Citera
2020-01-25, 15:48
Medlem
Citat:
Du menar att GM efter mordet inte bara tänkt "hur gör jag mig av med revolvern så snabbt som möjligt?" utan tänkt "hur gör jag mig av med revolvern på ett sätt så att någon annan får skulden om polisen otroligt nog skulle hitta den?"

Att revolvern ska ha varit med i ett rån i Mockfjärd 1983, skjutit Palme i Stockholm 1986 och slängts i en sjö i Mockfjärd senare känns inte helt sannolikt. Om då inte mördaren var från området runt Mockfjärd, eller var extremt slug och kände till vapnets rånhistoria. Onödigt slugt och komplicerat. Men det känns som det finns lättare sätt att bara förstöra en kulmatchning. En borrmaskin tex.

Svarten har ju synts till i Mockfjärd vid den tiden o han har fått en kvinna att sätta in en insändare i tidningen att han inte är far till hennes barn.
I dokumentären om Svarten sägs vapnet komma från Oxen o det tror jag med. Det kan väl ha varit på turné på nåt sätt.
Hur får vi väl veta snart hoppas jag!
Citera
2020-01-25, 15:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Svarten har ju synts till i Mockfjärd vid den tiden o han har fått en kvinna att sätta in en insändare i tidningen att han inte är far till hennes barn.
I dokumentären om Svarten sägs vapnet komma från Oxen o det tror jag med. Det kan väl ha varit på turné på nåt sätt.
Hur får vi väl veta snart hoppas jag!

Intressant.

Vid vilken tid? 1986? Ge mig en möjligt scenario för hur han kom över vapnet och hur han dumpade vapnet.
Citera
2020-01-25, 16:08
Medlem
Citat:
Intressant.

Vid vilken tid? 1986? Ge mig en möjligt scenario för hur han kom över vapnet och hur han dumpade vapnet.

Insändaren stod det om i Aftonbladet 25 juni -86 o den borde varit före det i ngn lokal tidning. Klart folk sett Svarten där om nu ryktet var sant. Konstigt är det iaf.
Kom över vapnet måste han ju ha gjort mordkvällen i Stockholm men det behöver inte va så. Jag har tänkt att han var i Stockholm för att få tag på just ett vapen. O när jag sen sett brevet till Lisbeth Palme om var mördaren kom ifrån så kändes det som att just Oxen som jag trott innan stämmer.

Alltså jag vet inget närmare om hur det gått till i Mockfjärd men jag har namnen på personerna i familjen. Kvinnan skrev ut det i tidningen o några bor kvar. Har visat det för PU. Jag hittade det av en slump när jag var på UB o kollade om Svarten.
Senast redigerad av Cianneli 2020-01-25 kl. 16:18.
Citera
2020-01-25, 16:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Insändaren stod det om i Aftonbladet 25 juni -86 o den borde varit före det i ngn lokal tidning. Klart folk sett Svarten där om nu ryktet var sant. Konstigt är det iaf.
Kom över vapnet måste han ju ha gjort mordkvällen i Stockholm men det behöver inte va så. Jag har tänkt att han var i Stockholm för att få tag på just ett vapen. O när jag sen sett brevet till Lisbeth Palme om var mördaren kom ifrån så kändes det som att just Oxen som jag trott innan stämmer.

Så Svartenbrandt ska ha kommit över ett vapen på Oxen, mördat Palme, åkt till sin älskarinna och dumpat vapnet i en sjö i närheten av Mockfjärd?

En EXTREM slump att han på Oxen skaffat sig ett vapen som råkar ha använts vid ett postrån i Mockfjärd 1983. Och att han sen dumpar vapnet i just Mockfjärd för att hans älskarinna bor i området.

Det mest sannolika är så klart att Mockfjärdsrevolvern användes vid postrånet i Mockfjärd 1983 då en postkund sköts. Att rånarna sedan dumpade vapnet i sjön inom några dagar, för att de inte ville åka fast för att ha skjutit en människa. Sen hittas vapnet efter tips till Expressen 2006.

Stöd för sannolikaste teorin att vapnet slängdes i sjön redan dagarna efter mordet: tipsaren som berättade var vapnet dumpats, berättade också att vapnet dumpades i sjön oktober 1983.

Sluta störa PU med skitsnack.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-25 kl. 16:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in